Att hela tiden känna inspiration när det kommer till företagets sociala medier är en i stort sett omöjlig ekvation. Då är det lätt att inget blir postat alls och det är ju inte alls bra. Att innehållet dessutom ska vara efterfrågat, användbart, relevant, trovärdigt, tillgängligt OCH tillräckligt för målgruppen gör det hela ännu svårare. Som tur är finns ett gäng idéer som oftast fungerar (beroende på din företagsnisch så klart). Vi listar 30 möjliga ingångar nedan! 

Och du, vårt varmaste tips för att göra arbetet i social medier enklare, roligare och mer inspirerat är att investera i en sociala medier-strategi. Den gör det enkelt att komma tillbaka till det syfte och den målsättning man satt för närvaron. Vi brukar dessutom rekommendera ett antal temaområden för sina contentingångar. På så sätt sänker man tröskeln för sig själv när det kommer till att hitta idéer för posterna. Vill du ha hjälp med att ta fram en strategi, producera innehåll eller något annat inom sociala medier?

30 tips på innehåll till sociala medier

  1. Nyheter – dela nya produkter/tjänster. Dels för att väcka intresse och dels för att upplysa dina följare/kunder om senaste nytt.
  2. Spela på känslor – om du har en produkt som väcker känslor eller ger mottagaren en upplevelse: visa upp! Säljer du exempelvis glass är det smart att visa när du skopar upp den krämiga glassen, istället för en statisk produktbild.
  3. Produktpresentation – presentera din produkt på ett spännande sätt. Säljer du ansiktskrämer kan du exempelvis göra en video där man först ser en krämig yta och där själva burken kommer fram i bakgrunden.
  4. Storytelling – skapa en följetong av något speciellt ämne inom din business, exempelvis recensioner av middagsmenyn om du har en restaurang/café.
  5. Före & efter – det är alltid trevligt att få se resultat av något. Folk älskar det, rent av. Här blir det naturligt att ladda upp fler än en bild, vilket är toppen för att locka till interaktion.
  6. How-to – visa steg för steg hur man använder en din produkt i sitt sammanhang.
  7. Bakom kulisserna – visa upp vad som sker bakom stängda dörrar och bjud in följarna till en vanlig vardag med dig.
  8. Tävling – engagera din målgrupp med passande tävlingar. De får ofta bra reach och är ett utmärkt sätt att sprida varumärket utanför den redan invigda kretsen utan att behöva investera i en annonseringsplan.
  9. Om oss – berätta om ditt företag, eventuella anställda och om resan till idag.
  10. Evenemang – informera om kommande event och andra tillställningar.
  11. Flat lays – fota produkter/fikapauser ovanifrån. Här har du chans att visa upp företagets produkter på ett överskådligt, cleant och snyggt sätt.
  12. Temadagar – kolla upp specifika temadagar i kalendern och koppla dessa till ditt företag (förutsatt att det är relevant för ert erbjudande eller på annat sätt kan kopplas till varumärket).
  13. Meet the team – lyft dina medarbetare och be dem svara på intressanta frågor om sig själva eller dela med sig av sin favoritprodukt/favoritaktivitet inom företaget.
  14. Tips – skapa en lista med korta tips som är kopplade till verksamheten och dela i en karusell bestående av flera bilder. Detta kan med fördel bli ett stående tema som återkommer ett par gånger i månaden.
  15. Visa produkten i sitt rätta element – istället för att fota en statisk närbild på din produkt – fota den i sitt rätta element. Om du exempelvis säljer kläder: fota/filma en anställd i en utvald outfit. Säljer du te? En rykande mugg i en mysig miljö skapar en omedelbar myskänsla. Det funkar garanterat bättre än en close up på teblad.
  16. Bilder från andra – dela värdefull content från andra som har publicerat något om dig eller din bransch. Glöm inte att tacka och credda dina källor bara!
  17. Innehåll som beskriver ditt företag – du måste inte alltid publicera dokumentära bilder från företaget. Bilder som reflekterar det du står för kan också funka.
  18. Recensioner – dela med dig av dina kunders recensioner. Exempelvis genom att lägga in själva recensionen som ett citat med en bakgrund som matchar företagets grafiska identitet.
  19. Tutorials – skapa en enkel film (till exempel en Instagram Reel) där du visar recept, hur du stylar en viss outfit, aktiviteter, eller delar med dig av tips som du kan ge i din roll som expert.
  20. Ställ en fråga – i ett vanligt inlägg eller i Stories (exempelvis vad dina följare vill se mer av i ditt flöde, eller vad de tycker om en viss produkt). Du kan även använda funktionen som tillåter dina följare att ställa frågor till dig om vad de vill veta.
  21. Quiz – arrangera quiz med koppling till företaget. Ett tips är att exempelvis ha ett stående “fredagsquiz” så att följarna vet vad de kan förvänta sig varje vecka. Även detta gör du naturligtvis med fördel i Stories!
  22. Myter – finns det några vanliga myter om din business? Lägg in en fråga i stil med: “Är det 30 % som sopsorterar i Sverige?”, antingen direkt i bilden/filmklippet, eller som inledning i din caption, för att sedan presentera den faktiska siffran.
  23. Work in progress – jobbar du på något nytt projekt? Ge små hintar till din följarskara!
  24. Kunskap – dela med dig av något du har lärt dig. Driver du exempelvis ett gym kan du dela ett inlägg i stil med: “Vad jag har lärt mig att inte göra innan jag ska träna.”
  25. Veckodagstema – onsdagstips, fredagsquiz, måndagscitat och så vidare. Observera dock att lagom är bäst – du behöver inte gå all in och tematisera varenda en av veckans dagar.
  26. Addera en visuell twist – försök kliva utanför boxen när du skapar material med överraskande detaljer.
  27. Tagga en vän – uppmana dina följare att engagera sina vänner. Har du ett träningsanläggning kan du exempelvis uppmana dina följare att tagga bästa träningssällskapet eller liknande.
  28. Takeovers – om du jobbar med någon ambassadör kan du be personen göra en takeover i dina sociala medier för en dag, så att man får se din business ur ett annat perspektiv.
  29. Shoutouts och samarbeten – att göra shoutouts till andra märken, samarbetspartners eller kunder visar på att man vill backa andra och connecta inom branschen.
  30. Case – dela med dig av ett lyckat case/projekt. Det skapar både stolthet internt och ger insyn i företaget.