Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

30 innehållsidéer till dina sociala medier!

Att komma på vad man ska posta på sociala medier är inte en enkel match. Att innehållet dessutom ska vara efterfrågat, användbart, relevant, trovärdigt, tillgängligt OCH tillräckligt för målgruppen gör det ännu svårare. Men som tur är finns ett gäng idéer som oftast alltid fungerar (beroende på din företagsnisch såklart). Vi listar 30 möjligt ingångar nedan! 

Och du, det är alltid bra med en social media-strategi i botten. Detta för att förstå syfte och målsättning med närvaron på sociala medier, samt att få en bra koll målgruppen. Vill du ha hjälp med att ta fram en strategi? Kontakta oss här

    1. Nyheter – dela nya produkter/tjänster. Dels för att väcka intresse och dels för att upplysa dina följare/kunder om senaste nytt.
    2. Spela på känslor – om du har en produkt som väcker känslor eller ger mottagaren en upplevelse: visa upp! Säljer du exempelvis glass är det smart att visa när du skopar upp den krämiga glassen, istället för en statisk produktbild. 
    3. Produktpresentation – presentera din produkt på ett spännande sätt. Säljer du dagkrämer kan du exempelvis göra en video där man först ser en krämig yta och där själva burken kommer fram i bakgrunden.  
    4. Storytelling – skapa en följetong av något speciellt ämne inom din business, exempelvis recensioner av middagsmenyn om du har en restaurang/café. 
    5. Före & efter – det är alltid trevligt att få se resultat av något. Folk älskar det, rent av.
    6. How-to – visa steg för steg hur man använder en viss produkt i sitt sammanhang. 
    7. Bakom kulisserna – visa upp vad som sker bakom stängda dörrar och bjud in följarna till en vanlig vardag med dig.
    8. Tävling – engagera din målgrupp med passande tävlingar. 
    9. Om oss – berätta om ditt företag, eventuella anställda och om resan till idag. 
    10. Evenemang – informera om kommande events eller andra tillställningar.
    11. Flat lays – fota produkter/fikapauser ovanifrån. Här har du chans att visa upp företagets produkter på ett snyggt och modernt sätt. 
    12. Temadagar – kolla upp specifika temadagar i kalendern och koppla dessa till ditt företag (OBS, överanvänd ej). 
    13. Meet the team – lyft dina medarbetare och be dem svara på intressanta frågor om sig själv eller dela med sig av sin favoritprodukt/favoritbakelse/favoritaktivitet inom företaget. 
    14. Tips – skapa en lista med korta tips som är kopplade till verksamheten och dela ett i taget under en period. 
    15. Visa produkten i sitt rätta element – istället för att fota en närbild på din produkt kan du fota den i sitt rätta element. Exempelvis om du säljer kläder: fota/filma en anställd i en utvald outfit. Säljer du te? En rykande mugg i en mysig miljö skapar en omedelbar och relaterbar känsla. Funkar garanterat bättre än en close-up på teblad.
    16. Bilder från andra – dela värdefull content från andra som har publicerat något om dig. 
    17. Innehåll som beskriver ditt företag – du måste inte alltid publicera bilder från företaget. Har du ett företag inom exempelvis miljö, kan du publicera bilder som reflekterar det du står för (naturbilder, citat o.s.v.) 
    18. Recensioner – dela med dig av dina kunders recensioner. Exempelvis genom att lägga in själva recensionen som ett citat som matchar din grafiska identitet. 
    19. Tutorials – skapa en enkel film (t.ex. en Instagram Reel) där du visar recept, hur du stylar en viss outfit, aktiviteter, eller delar med dig av tips.
    20. Ställ en fråga – i ett vanligt inlägg eller via stories (exempelvis vad dina följare vill se mer av i ditt flöde, eller vad de tycker om en viss produkt). Dina följare kan även ställa frågor till dig om vad de vill veta.
    21. Quiz – arrangera quiz med koppling till företaget. Smart att exempelvis ha ett stående “fredagsquiz” så att följarna vet vad de kan förvänta sig varje vecka.
    22. Myter – finns det några vanliga myter om din business? Börja din caption med en fråga i stil med: “Är det 30 % som sopsorterar i Sverige?”, för att sedan fortsätta din caption med den verkliga siffran. 
    23. Work in progress – jobbar du på något nytt projekt? Ge små hintar till din följarskara! 
    24. Kunskap – dela med dig av något du har lärt dig. Driver du exempelvis ett gym kan du dela ett inlägg i stil med: “Vad jag har lärt mig att inte göra innan jag ska träna.” 
    25. Veckodagstema – “Onsdagstips, fredagsquiz, måndagscitat” osv. 
    26. Addera en twist i det visuella – försök gå utanför boxen när du skapar material så att ögat lägger märke till specifika detaljer eller liknande. 
    27. Tagga en vän – uppmana dina följare att engagera sina vänner. Har du ett padelföretag kan du exempelvis skriva: “Vem vill du spela padel med i helgen? Tagga kompisgänget.” 
    28. Takeovers – om du jobbar med någon ambassadör kan du be personen göra en takeover över dina sociala medier för en dag, så att man får se din business ur ett annat perspektiv. 
    29. Shoutouts – att göra shoutouts till andra märken, samarbetspartners eller kunder visar på att man vill backa andra och connecta inom branschen. 
    30. Case – dela med dig av ett lyckat case/projekt. 

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!