Är du inte helt nöjd med de nyhetsbrev du skickar ut? Med dessa 5 enkla grepp kring text, rubriker, bilder, call-to-actions och adresslistor blir nästa och kommande utskick flera strån vassare.
Många orkar inte scrolla; de flesta läser någon rad och bestämmer sig sedan för om de ska läsa vidare eller inte. Tänk less is more – förenkla och korta ner texten.
Nyhetsbrevet ska i princip vara utformat som en intresseväckande teaser som får läsarna att klicka sig vidare till din sajt för mer information.
Formulera tydliga och intresseväckande rubriker, som också de ska hållas korta. Helst under 7 ord.
I genomsnitt läser 8 av 10 rubrikerna, men bara 2 av 10 läser resten. En bra rubrik är alltså av stor betydelse! Svårt komma på en bra rubrik? Här är några exempel som kan hjälpa dig på traven:
”Så undviker du inbrottstjuven” (Så-gör-du-fraser är effektiva)
”Topp 3 bästa städknepen” (Topplistor gillar folk att ta del av)
”Vårnyheter 2021″ (Nyheter väcker nyfikenhet)
”Experternas bästa tips – lyckas med trädgården” (Folk vill veta vad experterna säger).
Ha tydliga call-to-actions som syns redan vid första anblicken av nyhetsbrevet. En uppmaning ska vara lätt för läsaren att uppfatta och följa.
Se till att bilderna som läggs in i nyhetsbreven är av hög kvalitet, känns inspirerande och följer er grafiska profil för att särskilja er som avsändare. Smidigast är om du förbereder en mapp med bilder där du löpande kan hämta bilder till dina nyhetsbrev.
Se till att dina listor med e-postadresser är uppdaterade. Någon kanske har ändrat från yahoo till gmail, fått ett nytt jobb eller bytt efternamn. Har du plockat bort de adresser som studsat vid föregående utskick?
När du rensat listan blir det också lättare att se om den håller måttet, behöver utökas eller kanske byggas upp på nytt.
Hör gärna av dig för hjälp att producera nyhetsbrev, ta fram copy eller korra, förbereda bilder och layout. Om så önskas genomför vi också själva utskicket.