Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

5 grepp som förbättrar ditt nyhetsbrev

Är du inte helt nöjd med de nyhetsbrev du skickar ut? Med dessa 5 enkla grepp kring text, rubriker, bilder, call-to-actions och adresslistor blir nästa och kommande utskick flera strån vassare.

 

1. Korta ner texten i nyhetsbrevet

Många orkar inte scrolla; de flesta läser någon rad och bestämmer sig sedan för om de ska läsa vidare eller inte. Tänk less is more – förenkla och korta ner texten.

  • Brodera inte ut texten – kom till saken
  • Nytt stycke efter högst 4 rader
  • Använd gärna punktlistor.

Nyhetsbrevet ska i princip vara utformat som en intresseväckande teaser som får läsarna att klicka sig vidare till din sajt för mer information.

 

2. Skruva åt rubrikerna

Formulera tydliga och intresseväckande rubriker, som också de ska hållas korta. Helst under 7 ord. 

I genomsnitt läser 8 av 10 rubrikerna, men bara 2 av 10 läser resten. En bra rubrik är alltså av stor betydelse! Svårt komma på en bra rubrik? Här är några exempel som kan hjälpa dig på traven:

”Så undviker du inbrottstjuven” (Så-gör-du-fraser är effektiva)

”Topp 3 bästa städknepen” (Topplistor gillar folk att ta del av)

”Vårnyheter 2021″ (Nyheter väcker nyfikenhet)

”Experternas bästa tips – lyckas med trädgården” (Folk vill veta vad experterna säger).

 

3. Lägg in tydliga call-to-actions

Ha tydliga call-to-actions som syns redan vid första anblicken av nyhetsbrevet. En uppmaning ska vara lätt för läsaren att uppfatta och följa.

 

4. Förbered kvalitativa bilder

Se till att bilderna som läggs in i nyhetsbreven är av hög kvalitet, känns inspirerande och följer er grafiska profil för att särskilja er som avsändare. Smidigast är om du förbereder en mapp med bilder där du löpande kan hämta bilder till dina nyhetsbrev.

 

5. Uppdatera adresslistan

Se till att dina listor med e-postadresser är uppdaterade. Någon kanske har ändrat från yahoo till gmail, fått ett nytt jobb eller bytt efternamn. Har du plockat bort de adresser som studsat vid föregående utskick?

När du rensat listan blir det också lättare att se om den håller måttet, behöver utökas eller kanske byggas upp på nytt. 

 

Hör gärna av dig för hjälp att producera nyhetsbrev, ta fram copy eller korra, förbereda bilder och layout. Om så önskas genomför vi också själva utskicket.

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!