Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Har du koll på SEO-myterna?

SEO-myter är seglivade saker som vid första anblick kan verka lockande, men egentligen helt (eller delvis) saknar grund. Det är vanligt att myterna en gång i tiden har fungerat, men allt eftersom Google utvecklat sina algoritmer så fungerar de inte längre på samma sätt. Andra vanliga anledningar till att en myt uppkommer är att någon missuppfattat eller vinklat vad Google sagt eller skrivit, eller att en liten detaljs betydelse har blivit överdrivet förstorad.

 

Här är fem vanliga myter: 

 

  • Google Ads gynnar SEO-rankning – Ofta får folk uppfattningen att PPC lyfter organisk rankning. Det finns inget som stödjer det påståendet. Det vore absurt riskabelt för Google själva. Tänk om folk tappade förtroendet för den organiska träfflistan för att det gick att BETALA sig till bättre placeringar. Så nej. Låt oss begrava denna myt. Däremot går det hand i hand att om du optimerar dina landningssidor för Google Ads, och lär dig av den statistik du får därifrån, så blir det oftast bättre även för din SEO.

 

  • Längre innehåll är bättre – Det har publicerats artiklar med data som menar till att de mest populära hemsidorna har ett högt antal ord. Många antog att detta var det minsta antalet ord som behövs för att rankas högt i sökresultaten. Detta påstående har avfärdats av Googles John Mueller som falskt. Relevans värderas högre än antal ord enligt Google.Vi behöver dock nämna att små aktörer inte riktigt spelar med samma regler som större aktörer. IKEA kan skriva korta texter och ändå ranka högt då Google vet att deras sida alltid drar enorm trafik på möbel-baserade sökningar.  Men små aktörer kan definitivt också VINNA tuffa placeringar via SEO genom att skriva utförliga, relevanta och bra texter till bra landningssidor. Med en lång text som är attraktiv, välskriven, relevant och gärna innehåller bilder, filmer, funktioner osv så går det att förtjäna bättre placeringar än de stora drakarna.

 

  • Hemsidan behöver konstant nytt innehåll – Troligtvis uppkom myten under år 2011 när Google uppdaterade sin algoritm för att gynna nytt innehåll. Även fast detta i vissa fall stämmer så behöver det inte alltid göra det. Det vanligaste misstaget är att lägga en massa tid på att skriva halvt ointressanta blogginlägg regelbundet och tro att det gynnar rankingen på era viktigaste sökfraser. Så är det inte. Optimera rätt sökord på rätt landningssida och gör den BRA, hellre än hundratals små blogginlägg om ingenting.Den senaste nyheten om ett ämne kan dock värderas högt av algoritmen så länge det är relevant till sökningen. Söker någon på “fotbolls-VM” så kommer nya artiklar om det aktuella VM:et antagligen rankas högst eftersom det är mest relevant. Här blir en superlång och bra artikel om fotbolls-VM 1966 inte relevant i sökningen. Så länge det finns ett intresse för nytt material kan det vara bra med det, men att skriva nytt bara för sakens skull är onödigt.

 

  • Google gynnar välkända hemsidor – Detta är en myt som delvis är sann. Ett välkänt varumärke som har publicerat en ny hemsida (eller nya tjänster/produkter) har goda möjligheter till att värderas högt upp i Googles sökresultat. Anledningen till värderingen beror på faktorer som att det finns många sökningar och referenser till varumärket sedan tidigare. Detta betyder dock inte att det är omöjligt för små varumärken att slå igenom. Med bra nyckelord, nisch och kvalitativt innehåll har du möjlighet att klättra förbi dina största konkurrenter.

 

  • Sökord med störst sökvolym är bäst – Påståendet är typ lika gammalt som SEO självt, men fortfarande lite intressant eftersom det är ett typexempel på hur saker kan misstolkas. Låt wsäga att du äger ett hotell i Göteborg. Om sökfrasen “bra hotell” har 3.000 sökningar/mån, “billigt hotell” har 2.000 sökningar/mån och frasen “hotell i Göteborg” har 1.000 sökningar/mån, så kan detta misstolkas som att “bra hotell” och “billigt hotell” är bäst.Men då ditt hotell ligger i Göteborg blir lokala sökningen relevantast. Med sunt förnuft och relevans kommer du långt!

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!