”Det är ju både enkelt och billigt att köpa bilder från Shutterstock och andra bildbanker”. Så resonerar flera där ute. Men vi resonerar lite annorlunda. Såklart. För det gör man ju ofta som reklambyrå. Enkelt och billigt i all ära; det finns flera starka skäl till att du som företagare bör fundera på att investera i en egen bildbank.

Ur ett varumärkesperspektiv

De bilder du använder representerar ditt företag. Dessa speglar ditt företag och de känslor, budskap eller den information du vill förmedla och det är detta som dina kunder kommer förknippa ditt varumärke med. Det är genom en bild som du fångar kundens uppmärksamhet och det är genom den som du bygger kundens förtroende gentemot dig.

Om du köper bilder så får du rättigheterna till att använda bilderna, men det kan även flera andra få. Rätt trist om samma bild som du använder återfinns på andra sidor för andra varumärken.

Många glömmer bort att det även tar tid att leta efter rätt bilder i en allmän bildbank. Det kan vara svårt att hitta just den bild som stämmer in på den känsla och det budskap som du vill förmedla, och ännu svårare att hålla ett enhetligt bildmanér.

Tre saker att tänka på för en bra bildbank

1. Gör medvetna bildval. Är kopplingen till det du vill förmedla tydlig? Och riktar sig bilden mot din målgrupp? Skapar bilden en känsla hos din kund? Förstår kunden ditt budskap? Allt detta tänker en fotograf igenom innan hen börjar fota.

2. Det spelar roll vem som fotograferar. Det är inte utrustningen som gör bilden, det är fotografen. Tekniska detaljer som hur fotot tas (ljus, vinkel, skärpa) är lika viktiga som att fånga en känsla och hur man beskär och retuscherar en bild i efterhand. Innan du anlitar en fotograf, se till så att hen förstår vad du vill förmedla och vad ditt behov är.

3. Ju mer digitalt ditt företag blir, desto större mängd av bilder kommer du behöva. Det krävs bilder på sajten, till sociala medier och i nyhetsbrev.

Så, hur går man tillväga om man vill börja bygga sin egen bildbank?

Jo, först tar du ett beslut om du vill fotografera själv eller anlita en fotograf. Vill du göra det senare kan vi tipsa om Jocke som är vår AD. Här kan du se bilder han tagit genom åren. Oavsett vad du behöver, känn dig alltid fri att kontakta Jessica för att få veta mer.