När du läser ordet “varumärke”, vad tänker du då? Kanske poppar ett specifikt företag upp? Något företag som du nyss varit i kontakt med? Ser du en bild framför dig, eller en färg? Kanske kommer du att tänka på en logotyp? Skärp oss och kom till saken, tänker du nog, och det ska vi. Saken i detta fall är: den grafiska profilen, eller identiteten. Nedan går vi igenom varför du som driver företag, oavsett om det är stort eller pyttelitet, behöver (nej måste) ha en grafisk profil. Haka!
Idag mer än någonsin pratas det vitt och brett om vikten av att bygga sitt varumärke. Varje varumärke, oavsett om det representerar en tjänst eller produkt, består av en hop olika saker. Internt finns ett varför man gör det man gör, en målsättning och egenskaper. Sen finns där självklart också ett erbjudande, en tänkt målgrupp, en affärsplan och en massa olika strategier för digitala medier, kundbearbetning och synbarhet på www. En logotyp finns förmodligen, som används som avsändare i den externa kommunikationen. I bästa fall finns även ett bildspråk som knyter samman kommunikationen så att mottagaren (läs: den potentiella kunden) – oavsett vart hen möter varumärket – känner igen sig.
Idag är kraven på varumärket att hänga ihop mer påtagligt än någonsin tidigare. Det i sig hänger ihop med att man som företag behöver ha en närvaro lite överallt. Hemsida, ett otal sociala medier, annonser, nyhetsbrev, i fysiska verkligheten… alla olika platser ställer olika krav på presentationen av varumärket. Det är i detta behovet av en grafisk profil, som bygger igenkänning och skapar känslor och förtroende, blir högst påtagligt. För om kunden inte känner igen dig blir det ju supersvårt att bygga en relation till said kund.
En grafisk profil är manualen som samlar företagets visuella kommunikation. I den hittar läsaren riktlinjer för hur logotypen, färger, typsnitt och andra grafiska element ska (och inte ska) användas. Den grafiska profilen fungerar som ett styrverktyg för alla som jobbar med företagets kommunikation: medarbetare, anlitade konsulter och eventuella externa leverantörer.
Den grafiska profilen består som minst av:
Denna light-version kallar vi grafiskt manér ⤴ – den möter de grundläggande behoven hos mindre företag och dem som inte behöver mallar för broschyrer, visitkort, PP-presentationer, wordmallar och annat som större företag inte klarar sig utan.
Där behoven är bredare och större snackar vi grafisk profil. Här ingår även delar som:
En grafisk profil kan som sagt göras enkel eller avancerad. Små nystartade företag kanske nöjer sig med det grafiska manérets logga, färg, val av typsnitt och enklare direktiv för att kunna skicka till tryckeriet, för att längre fram i fas med att företaget växer, vidareutveckla denna. Större företag och organisationer gör ofta ut större och mer avancerade profilmanualer.
När flera personer är involverade i att kommunicera utåt för företagets räkning, och kompetenser avlöser varandra är det extra viktigt att profilen är tydligt och pedagogiskt utformad.
Bland framför allt mindre företag är det vanligt att man tänker i banorna: en grafisk profil är inte nödvändigt, den är onödig rent av. Men! Om du struntar i att ta fram och följa regler och riktlinjer för den visuella kommunikationen går du miste om ett effektivt verktyg för att stärka och synliggöra företagets identitet.
Snygg, bra och konsekvent använd design skapar känslor och är en helt avgörande del av marknadsföringen: om du ska sticka ut och synas behöver du… synas och sticka ut. Konsekvensen av ett icke-sammanhållet visuellt uttryck kan också bli bristande förtroende, då företaget gör ett mindre seriöst och professionellt intryck.
Så, underskatta inte kommunikationens betydelse som konkurrensmedel, ögonöppnare och känsloskapare. En tydlig visuell identitet bildar en röd tråd i kommunikationen – en genomtänkt grafisk profil som speglar verksamheten och företagets värderingar är förutsättningen.
Förutom att konsekvent kommunikation skapar igenkänning hos mottagaren och är enklare att ta in, underlättar det också för alla som är involverade i att arbeta med kommunikationen.
Det är inte lätt, det förstår vi! Men vet du, det som är så bra är att vi kan det här. Och: utifrån vad du behöver – oavsett om du vet om det eller inte – sätter vi ihop ett rimligt upplägg. Vi brinner för att du ska vara ditt snyggaste, trevligaste och mest slagkraftiga jag. Så, ska vi prata om er grafiska profil?
Läs mer om vår tjänst, framtagande av grafisk profil.