Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Instagram Reels – vad är det?

Har du också hört snacket om “Instagram Reels” under de senaste dagarna, men inte riktigt vet vad det innebär? Lugn, vi reder ut begreppet nedan och hjälper dig med hur du själv kan skapa din egna Instagram Reel. 

Den 5 augusti 2020, introducerade Instagram funktionen “Reels” i Sverige, eller ”Filmrulle” som man säger på svenska. Kort sagt kan man säga att Reels är ett sätt för användarna att spela in 15 sekunder långa videoklipp där det går att lägga till olika typer av effekter och musik. Videoklippen kan sedan postas i det vanliga Instagram-flödet och i Instagram Stories. 

Upplägget låter väldigt likt Stories. Vad är egentligen skillnaden?

Visst, Stories och Reels har en hel del likheter. Stående format, en maxlängd på 15 sekunder och man kan dekorera sitt innehåll med text, emojis och använda ritverktyget. Men Reels har faktiskt några saker som inte Stories har, nämligen:

  • Att du kan använda en timer för när Reels börjar spela in
  • Påverka inspelningshastigheten av din film 
  • Pausa ditt klipp för att fortsätta så att det blir fler sekvenser i ett klipp 
  • Lägga till musik i bakgrunden, samt använda ljud från andras klipp

Hur skapar man en Reel då? 

Steg 1: 

  • När du är inne på Instagram klickar du på kameran i vänstra hörnet. Du hittar då funktionen “Reels”. Spela in ditt videoklipp genom att hålla in knappen. Du kan pausa din inspelning genom att släppa knappen och påbörja att spela in igen genom att trycka på knappen en gång till. Det blir då flera sekvenser på rad som varar upp till högst 15 sekunder.  Här väljer du också vilken hastighet du vill att klippet ska ha, samt olika effekter och filter. Du kan även sätta en timer på inspelningen. Om du skapar en Reel som privatperson väljer du även musik i detta steg.

Steg 2: 

  • När du är nöjd med din inspelning klickar du sedan på pilen till höger för att komma till redigeringsläget. Där kan du dekorera ditt klipp med text, emojis och rita (samma funktioner som på Stories). 

Steg 3: 

  • Om du känner dig nöjd med ditt videoklipp klickar du på pilen till höger igen. Där lägger du till en passande caption och eventuella hashtags (bra för att öka synligheten!). Därefter väljer du om du vill posta ditt filmklipp som en Story eller för upptäckarflödet. Du kan också posta klippet som en kombination av båda. Klippet hamnar alltså inte direkt i flödet, utan under ”Utforska” (lilla filmkameran) i menyn nedan:

Är Reels något för företagare?

Absolut! Med tanke på hur stort Instagram Stories har blivit och även appen TikTok (som liknar denna funktion) är vi säkra på att Reels kommer bli lika stort, om inte större. Som företagare har du dock inte tillgång till musiken som privatpersoner har i Reels, men det finns andra sätt att vara kreativ. Våga gå utanför boxen och använd de olika typsnitten som finns, effekter som kan passa ditt varumärke och emojis.

Lycka till! Och du, behöver du hjälp så är du alltid välkommen att höra av dig till oss! 

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!