Den 5 augusti 2020 introducerades Instagram Reels i Sverige. Sedan dess har mycket hänt! Det som började som 15 sekunder långa filmklipp har idag utökats till 60 sekunder. Med det har Reels seglat upp som den populäraste funktionen på Instagram. Biblioteket av effekter och de kreativa möjligheterna har mångdubblats (i takt med att TikTok har seglat in i de flesta telefonerna runt om i världen).

För Reels är, kort och gott, Instagrams svar på TikTok – appen som har tagit plats som ett av de största sociala medierna i Sverige med 2,7 miljoner månatliga aktiva användare (en ökning med 8 % mellan 2020 och 2022).

Reels, TikTok och företagen

Reels är – i likhet med TikTok – platsen där varumärken snuddar vid populärkultur och trender, når nya målgrupper och skapar nya typer av värden för sina mottagare. 

I fokus är storytellingen, underhållningen, känsloskapandet och interaktiviteten. Ett enkelt, relaterbart och prestigelöst språk är också superviktigt. 

Drivkraften bakom Reels (och TikTok) är tudelad: autenticitet + identitet, eller om vi ska kliva ned från vår höga häst, äkthet + personlighet. Det innebär att kräng och maskerad reklam fungerar sämre än sämst. Nu mer än någonsin är det dags att börja utforska varumärkets personlighet och värderingar och låta storytellingen ta den plats vi så länge har tjatat om att den måste få!

Suktar du efter mer info om sociala medier, digital marknadsföring och webb? Var inte rädd för att kontakta oss!

Och varför inte prenumerera på vårt nyhetsbrev?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lämna följande fält tomt


Upplägget är väldigt likt Stories. Vad är egentligen skillnaden?

Visst, Stories och Reels har en hel del likheter. Stående format, man kan lägga till musik i bakgrunden och man kan dekorera sitt innehåll med text, emojis och använda ritverktyget. Stories försvinner dock efter 24 timmar, det gör inte Reels. Och Reels erbjuder faktiskt några möjligheter som Stories saknar:

Vad består en bra Reel av?

Först och främst: både Instagram Reels och TikTok bygger på storytelling som appellerar till kultur i första hand. Riktiga människor framför skådespelare. Verkliga situationer framför konstruerade och så vidare.

Därutöver! Reels är:

”Reels is not a style – it’s a VIBE”

som Meta själva uttrycker det. 

Hur skapar man en Reel? 

Steg 1: 

Steg 2: 

Steg 3: 

Du kan tagga personer i din Reel eller bjuda in en samarbetspartner för att synas även för dennes följare. Du kan också lägga till en insamling, eller en plats.

Därefter väljer du om du vill posta ditt filmklipp endast under Reels, eller om den också ska placeras i ditt vanliga flöde. Väljer du att posta även i det vanliga flödet kan du beskära din omslagsbild för att passa det kvadratiska format den kommer ha där.

Vad funkar i Reels-världen? 

Snygga transitions, ergo övergångar, är en stor grej när det kommer till Reels (och TikTok duh). Det ska vara sömlöst, som magi! Det kan exempelvis vara klädombyten, där du snurrar runt och vips så har du en ny outfit på dig, eller kanske hoppar du i ett par nya skor? Du kan klona dig själv när du går eller kanske när du sitter vid ditt skrivbord hemma. Varför inte plocka ut produkter från din datorskärm? Något annat som fungerar är att göra olika aktiviteter i takt till musik, eller bara haka på en trend!

Reels (och TikTok) passar extra bra till DIY-videos, före- och efterklipp, bakom kulisserna på arbetsplatsen eller för ett mer personligt innehåll från de som jobbar där.

Läs mer från skaparna själva om hur du kan använda Reels, dess nya funktioner och vad som trendar på plattformen. (ny flik)

Finns Reels på Facebook?

Ja! Facebook Reels lanserades globalt i början av 2022. Det går även att dela Reels från Instagram till ett offentligt konto på Facebook.

Är Reels verkligen något för företagare?

100 %! Utöver att du kan skapa kreativt och engagerande innehåll, finns det stor chans att hamna i utforskarflödet. Där kan du få betydligt större räckvidd eftersom det som hamnar där sprider sig globalt.

Som företagare har du dessvärre inte tillgång till musiken som privatpersoner har i Reels, men det finns andra sätt att vara kreativ. Våga gå utanför boxen och använd de olika typsnitten som finns, effekter som kan passa ditt varumärke och emojis. Och inte minst: använd ljud från andra!

Klicka på symbolen i mitten längst ner.

Klicka på noterna i vänstra hörnet längst ner.

Klicka på ”spara ljud”. Klart!

Lycka till! Och du! Behöver du hjälp så är du alltid välkommen att höra av dig till oss!