Den 5 augusti 2020 introducerades Instagram Reels i Sverige. Sedan dess har mycket hänt! Det som började som 15 sekunder långa filmklipp har idag utökats till 60 sekunder och med det har Reels seglat upp som en av de populäraste funktionerna på Instagram. Biblioteket av effekter och de kreativa möjligheterna har mångdubblats (i takt med att TikTok har seglat in i de flesta telefonerna runt om i världen).

För Reels är, kort och gott, Instagrams svar på TikTok – appen som har tagit plats som ett av de största sociala medierna i Sverige med 2,7 miljoner månatliga aktiva användare (en ökning med 8 % mellan 2020 och 2022).

Upplägget är väldigt likt Stories. Vad är egentligen skillnaden?

Visst, Stories och Reels har en hel del likheter. Stående format, man kan lägga till musik i bakgrunden och man kan dekorera sitt innehåll med text, emojis och använda ritverktyget. Stories försvinner dock efter 24 timmar, det gör inte Reels. Och Reels erbjuder faktiskt några möjligheter som Stories saknar:

Hur skapar man en Reel? 

Steg 1: 

Steg 2: 

Steg 3: 

Du kan tagga personer i din Reel eller bjuda in en samarbetspartner för att synas även för dennes följare. Du kan också lägga till en insamling, eller en plats.

Därefter väljer du om du vill posta ditt filmklipp endast under Reels, eller om den också ska placeras i ditt vanliga flöde. Väljer du att posta även i det vanliga flödet kan du beskära din omslagsbild för att passa det kvadratiska format den kommer ha där.

Vad funkar i Reels-världen? 

Snygga transitions, ergo övergångar, är en stor grej när det kommer till Reels (och TikTok duh). Det ska vara sömlöst, som magi! Det kan exempelvis vara klädombyten, där du snurrar runt och så har du en ny outfit på dig, eller kanske hoppar du i ett par nya skor. Du kan klona dig själv när du går eller kanske när du sitter vid ditt skrivbord hemma. Varför inte plocka ut produkter från din datorskärm? Något annat som fungerar är att göra olika aktiviteter i takt till musik.

Reels passar bra till exempelvis DIY-videos, före- och efterklipp, bakom kulisserna på arbetsplatsen eller för ett mer personligt innehåll från de som jobbar där. Det erbjuder också möjligheten att haka på de senaste trenderna, vilket alltid är ett bra sätt att visa att man har koll .

Finns Reels på Facebook?

Ja! Facebook Reels lanserades globalt i början av 2022. Det går även att dela Reels från Instagram till ett offentligt konto på Facebook.

Är Reels något för företagare?

Absolut! Utöver att du kan skapa kreativt och engagerande innehåll, finns det stor chans att hamna i utforskarflödet. Där kan du få betydligt större räckvidd eftersom det som hamnar där sprider sig globalt.

Som företagare har du dessvärre inte tillgång till musiken som privatpersoner har i Reels, men det finns andra sätt att vara kreativ. Våga gå utanför boxen och använd de olika typsnitten som finns, effekter som kan passa ditt varumärke och emojis. Och inte minst: använd ljud från andra!

Klicka på symbolen i mitten längst ner.

Klicka på noterna i vänstra hörnet längst ner.

Klicka på ”spara ljud”. Klart!

Lycka till! Och du, behöver du hjälp så är du alltid välkommen att höra av dig till oss!