Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Kom igång med Google Analytics – En introduktion

Erik Nyström som jobbar som digital strateg på United Power får ofta frågor om Google Analytics. Många använder Analytics regelbundet men det är många har det men använder det inte, och några har det inte ens installerat på sin företagssida och vet inte varför eller hur de ska komma igång. Denna guide är för er. Först i kortversion, sedan lite mer utförlig, häng med!

  1. Använd statistik till din fördel. Det är inte rocket-science
  2. Installera Analytics (eller GTM) på din hemsida
  3. Du måste tolka statistiken. Analytics gör det inte
  4. Testa din sajt, kanaler och annonser och formulera en teori
  5. Testa din teori i Analytics
  6. Lek med datumintervallerna.

 

Så här ser den första vyn ut som du ser i Analytics. Den säger inte så mycket, utan man behöver våga klicka sig runt för att börja förstå. Då öppnas en värld av analys-möjligheter men bli inte rädd! Du behöver inte bli en analytics-ninja, men att kunna lite grundläggande hjälper dig en bra bit framåt. Det kommer finnas en enkel guide och en film om vad du bör kunna, så kommer du se hur enkelt det är. Men detta är det första du ser när du kommer till Analytics:

Google Analytics - Första vyn - United Power

Vad ska du göra nu då?

Den första vyn jag brukar lära mina kunder är att klicka på är: Förvärv, All trafik, Kanaler. Du ser Förvärv i menyraden till vänster eller hur? Där kan du leka med datumintervaller och var inte rädd för att klicka dig runt i den vyn och upptäcka mer.

 

Utförlig introduktion till Google Analytics:

  1. Google Analytics (GA) är ett webbaserat analysprogram som du öppnar i en flik i din web-browser. Du använder alltså Analytics ungefär som du använder denna hemsida, du klickar runt och väljer vad du vill se. Men istället för att läsa en instruktion om Analytics så tittar du på olika siffror och data om besökarna på din hemsida. Vad gör de? Vilka av dina sidor besöker de, var kommer de ifrån? Du kan se ålder, kön, län, ort, vilka tider och dagar du har flest besökare, om de kommer från Google, Facebook, Instagram eller hittat dig från någon blogg. Och kör du digitala annonser kan du se vilka resultat de skapar. Om du har e-handel kan du se hur mycket pengar du tjänar och vill du ha leads via att besökarna ringer dig, mailar eller fyller i ett formulär kan och BÖR du mäta det också, så du kan se vilken kanal/annons som gav dig flest leads. På så sätt kan du investera mer på det som ger resultat. Du ser dessutom hur många % av dina besökare som blir leads eller försäljning. Om bara en promille blir kund är det kanske något på din hemsida eller ditt erbjudande som bör förbättras och du bör inte slänga pengar på digital marknadsföring. Men om 5% av dina besökare blir kunder så bör du kanske ÖKA din digitala marknadsföring. Med rätt mätning i Google Analytics så kan du veta och sluta gissa. Och det bara genom att veta läget du kan veta vad du kan och bör göra bättre.
  2. Om du inte har Analytics kommer du lättast igång genom att googla: ”skapa google analytics konto”. Då hittar du hur du skapar kontot och får ett litet Analytics-script, en liten kodsnutt alltså. Den kodsnutten ska sedan läggas in på din hemsida.  Sedan loggar du in på https://analytics.google.com och efter någon dag kan du börja se din statistik. En viktig sak att nämna här är att det finns ett annat script som heter Google Tag Manager (GTM) som du behöver om du vill mäta telefonklick, mailklick och ifyllda formulär. Då ska du inte lägga in Analytics-scriptet utan istället GTM-scriptet. I GTM sätter man sedan upp vilka mål du vill spåra och bör även sätta penga-värden på de olika målen. Sedan kopplar man GTM till Analytics och använder det precis som vanligt. De flesta behöver hjälp med uppsättning av GTM, men det blir mycket roligare att analysera din data om du ser pengar från dina leads. Här är en mer utförlig guide om Målspårning och hur du sätter penga-värden på dina mål.
  3. Tänk på att Analytics inte tolkar något. Den visar endast data och statistik. Det är du som kan använda statistiken och exempelvis se att det är flest kvinnor från Facebook som besöker din hemsida på helger, men flest män från Google Ads (Adwords) som på vardagar i slutet på månaden som kontaktar er, och 45% har sett din presentationsfilm. Hur ska du tolka denna data för att hjälpa fler att kontakta er? Och hur tolkar du att 10% av kontakterna kommer via mail, 60% via telefon och 30% via formulär? Är det bästa sättet tycker du, och kan du förändra det så att 70% använder formuläret istället? Och den där fina guiden du skrev, hur tolkar du att senaste 2 månaderna är det bara 1% av besökarna som läst den? Är det bra eller dåligt? Ska du länka till den tydligare, skriva fler guider eller sluta skriva guider? Varför är det så få besökare från Facebook när du ju skrivit hela 8 inlägg senaste månaden? Och varför kommer 85% av besökarna in via mobilen, men de flesta konverteringar/leads kommer från stationära datorer?
  4. Analysera genom att testa din sajt själv, eller be en vän testa den. Sätt på er dumstruten och surfa runt. Prova att handla ifrån dig själv, leta upp kontaktformuläret eller dina olika tjänster. Tänk att personen som kommer in på din sida eventuellt aldrig varit där och kanske inte alls tänker som du. Om du annonserar, läs annonsen och tänk vad du får för förväntan av den, klicka sedan in på sajten och se om landningssidan motsvarar förväntan och om det sedan är inspirerande/motiverande nog att surfa vidare hela vägen till kontakt. Får besökaren allt den behöver för att bygga tillräckligt förtroende för att kontakta dig?
  5. Formulera en teori och testa den sedan mot din data i Google Analytics. Hur går annonserna? Hur presterar landningssidorna? Var brister det? Vad bör du åtgärda och förbättra?
  6. Våga leka med de olika datumintervallerna. Hur mycket konverterade du förra månaden i jämförelse med denna? Hur ser försäljningskurvan ut för Google Ads (Adwords) senaste kvartalet? Eller har du haft Analytics i över ett år? Ännu roligare, jämför denna månad med samma månad förra året och utvärdera skillnaden.

 

Nedan ser du en bild. Det går inte att säga om denna statistik är bra eller dålig från denna vy. Men förutom att du ser användare osv: Kolla de tre kolumnerna längst till höger. Där ser du att Målspårning är aktiverat (Slutförda mål), hur hemsidan presterar (Konverteringsfrekvens för mål), och att det finns pengavärden per mål som summerats i kolumnen (Målvärde).

Du ser dessutom vilken kanal, under (Default Channel Grouping), som presterat antal Användare, Slutförda mål, och Målvärde. Om du från denna vy sedan klickar på exempelvis Social, rad 3, så ser du hur fördelningen ser ut mellan dina sociala kanaler.

 

Avslutningsvis:

Sluta gissa, börja veta. Du kan flyga, du är inte rädd! Så sätt igång. Ta första steget. Det finns mängder med introduktioner på Youtube. Räck ut en hand om du behöver hjälp med uppsättning och utbildning. 100% av våra kunder har blivit duktigare på att förstå hur man utnyttjar Analytics till sin fördel efter samtal med Erik och United Power 🙂

 

 

 

 

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!