Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Svenskarna och Internet 2021

Vi tar oss en titt på Svenskarna och Internet 2021, den gedigna rapport som Internetstiftelsen årligen släpper under andäktiga former. Sist på bollen men bästa summeringen? Håll i dig!

Det verkar vara ett mönster att generationer fastnar på de plattformar de en gång vant sig vid. Vi över 40 orkar oftast inte mer än Facebook, möjligtvis Instagram. Snapchat fortsätter vara en kanal övervägande för ungdomar, även om några vuxna också trillat in där. TikTok som har varit rena fritidsgården sticker ut lite och lockar nu fler och fler vuxna, även om det inte är riktigt mainstream ännu. 

Rapporten bjuder inte på revolutionerande upptäckter, men det är alltid kul att få statistik, hålla fingret i vädret och undersöka vartåt saker barkar. Så luta dig tillbaka, ta del av statistiken nedan och reflektera en stund över din egen verksamhet…

Var bör du som företag synas och varför? Ta reda på det med U:P vid din sida. Hör av dig!

Sociala medier

  • Bland chattar är sms fortfarande störst med 76 %. Pålitligt och enkelt, som röksignaler ungefär. Facebook messenger landar på 65 %, mycket på grund av möjligheterna med grupper, tänker vi (även om vissa aldrig kan låta bli att plinga alldeles för mycket).
  • Nästan hälften av alla som chattar har chattat med folk de aldrig träffat. Vi har fått fler moderna brevkompisar helt enkelt. YouTube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som har använts mest det senaste året… inget “aha!” där direkt. Eller hur?
  • Yngre ungdomar använder övervägande TikTok, medan äldre ungdomar väljer Snapchat. Vi gillar TikTok. Snapchat kan hålla sig på sin kant tills de somnar in. Deras tårtbit kommer inte ta över fikabordet inom den närmaste framtiden (om man med det menar någonsin). 

Nyhetskonsumtion

  • Fler svenskar tittar på digital tv än traditionell, 77 % vs. 68 %. Adjö TV-tablåer, det var fint så länge det varade.
  • 90-talisterna lyssnar mest på poddar: 91 %. 
  • De yngsta konsumerar nyheter via sociala medier, framför allt YouTube. 

Onlineshopping

  • Både live shopping och social shopping är ett fenomen som få ännu har koll på, men det spås komma allt mer. I dag är yngre kvinnor i större städer den mest aktiva målgruppen.
  • Snabbintro för aningslösa:

Live shopping är interaktiva livestreamade event med erbjudanden som ofta gäller så länge sändningen varar. Inte sällan är influencers involverade.

Social shopping är att shoppa och betala direkt på en social medieplattform utan att lämna plattformen. Det kan företag erbjuda via funktioner som Instagram shopping och Facebook shopping.

Det var det för nu. Har ni fingret i luften och örat mot rälsen? Kan vi hjälpa dig kommunicera smart? Vi tror det! 

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!