När redovisningsbyrån Kreativgruppen intog Falun för att öppna kontor hade de – förståeligt nog – problem med synligheten på Google. Sitt lugnt i båten, ropade vi. Sedan skred vi till verket med att skapa nya landningssidor på hemsidan.
Vi gjorde en sökordsanalys i Wincher, byggde nya undersidor för lokal SEO, optimerade för de relevanta sökorden plus “Falun” och “Dalarna”. Vi satte även upp Målspårning i Google Analytics, så att de själva enkelt kunde följa resultaten.
Det blev bra! När ett företags positioner på Google rör på sig, använder SEO-tjänsten Wincher gröna pilar upp för förbättringar, och röda pilar ner för försämringar. I detta fall ser vi bara gröna pilar upp, eftersom utgångsläget i princip var total osynlighet.
Nedan ser vi förbättringar på alla tre mätpunkter: Position, trafik och konverteringar enbart från SEO, det som i Analytics kallas “Organic search”. Tiden nedan gäller 30 dagar efter optimeringen jämfört med 30 dagar innan, våren 2022.