First Camp äger och driver i egen regi 68 campingar runt om i Skandinavien. Varje anläggning har sina anställda och den totala arbetsgruppen är så klart vitt utspridd. Så, hur gör man för att hålla samman varumärket? Under 2024 hade man landat i behovet av att lära alla anställda att leva varumärket – oavsett i vilken stad eller del av Skandinavien man har sin arbetsplats, och oavsett vilken position man innehar. 

En utmaning

Utgångsläget var att materialet och värdegrunden lärdes ut under en föreläsning. Det var svårt att säkerställa att deltagarna verkligen tog till sig innehållet under föreläsningen eller kände sig motiverade att utforska ämnet vidare efteråt. Visuellt material behövdes, och det var här U:P kom in i matchen!

Hit skulle vi!

Uppdraget var att konceptualisera och paketera vision och värderingar utifrån nuvarande tonalitet (men mer med glimten i ögat och personligare i uttrycket). Första steget var att förbättra det interna materialet, så att personal och nyanställda lättare kan förstå och leva efter varumärkets värderingar. Målet var också att ge dem verktyg för att utvecklas både på det professionella och det personliga planet. 

Så här gjorde vi!

Vi ville hjälpa First Camp att visualisera värdegrunden på ett sätt som gör det pedagogiskt för lyssnaren att särskilja de olika områdena: värderingar, ledarskapsprinciper och verktyg. Det var också viktigt att få en visuell koppling till varje verktyg. 

Resultatet?

Resultatet blev en verktygslåda av emblem och illustrationer, kopplade till förklarande texter. Se nedan!

Efter framtagning hjälper vi även First camp att göra flera uttag på dessa som merch för internt bruk eller affischer som alla kan ta del av oavsett anläggning.