Varumärke

Från vision via mission, positionering och varumärkeslöfte, till logotyp, grafisk profil och förpackningsdesign. Att sätta sitt varumärke kan innebära ett virrvarr av frågetecken, att leva och marknadsföra det väcker ännu fler. Vad behövs? Vart ska man börja?

Vi arbetar alltid hands on tillsammans med våra kunder och deras varumärken. Utgångspunkten är natuligtvis behoven och förutsättningarna – allt för att få varumärket att lyfta, nå rätt mottagare och sälja.

Vi hjälper dig med bland annat:

Nedan kan du se de tjänsteområden vi arbetar med. Vad kan vi göra för dig? Hör av dig så tar vi reda på det!

Deltjänster inom varumärke

Brand Book

En Brand Book är styrdokumentens styrdokument och utgör både den visuella och textuella identiteten – grafisk profil + varumärkesplattform! Med den på plats är du skodd för storverk och varumärkeslivet blir enklare, roligare och mer lönsamt! Det är definitivt vägen att gå om företaget är nystartat och saknar assets, eller om en varumärkesförflyttning är på gång.

Kolla in några av våra arbeten som har resulterat i Brand Books.

Varumärkesplattform

Varumärkesplattformen innefattar företagets X Y och Z… Med andra ord svarar varumärkesplattformen på frågorna om: vem man är, vad man står för, varför man finns, vad man lovar och vad man brinner för. Den är den grund som varumärket vilar på. Den sammanfattar vad man står för och vad man erbjuder. Den berättar varför man finns, vad som skiljer en från andra inom samma bransch och vad man lovar. Den skapar också en tydlig riktning för hela varumärket och alla som arbetar med det. Ur den kommer kommunikationsplaner, paid social-strategier, contentstrategier och ja, allt annat som gör det möjligt att nå ut och nå rätt!

Läs gärna mer om de arbeten vi gjort där vi tagit fram en varumärkesplattform.

Grafisk profil

Den grafiska profilen inkluderar som minst logotyp, färger och teckensnitt att använda i kommunikationen och marknadsföringen (även om vi i denna lightversion snarare pratar om ett grafiskt manér). Som mest kan den inkludera hela universum. Nästan! Beroende på företagets storlek och antalet personer som ska arbeta utifrån den, kan det ju även vara intressant att se på mönster, marknadsföringsexempel (mockups), bildmanér, skyltprogram, visitkort och e-postsignaturer, mer ingående manualer… Ja, du förstår!

Kolla in några av de grafiska profiler som vi tagit fram till våra kunder.

Kommunikationsplattform

En kommunikationsplattform går in i the nitty gritty på hur du ska kommunicera ditt varumärke i valda kanaler. Med den grafiska profilen på plats vet ni hur det visuella språket ska se ut. Minst lika viktigt är naturligtvis det rent språkliga språket! Text och tonalitet är ju också centrala tegelstenar i varumärkesbyggandet. Hur ska ni låta, vem ska ni rikta er till och vart når ni dem?

Logotyp

En av varumärkets starkaste ägodelar, den ultimata representanten, ansiktet utåt! En logotyp kan vara ett skrytverk som tar upp all plats, den kan vara subtil och försiktig eller någonstans mittemellan. Det viktiga är att den är din och att den funkar i för olika ändamål. Stort, smått, favicon och avatar – logotypen måste palla för allt. Du kanske är redo för en total re-do? Eller så vill du kanske bara ha hjälp med att göra den lite mer anpassad för den nutid vi lever i? Oavsett! Vi hjälper dig!

Koncept

Konceptet är själva kärnan i ett varumärke, dess personlighet och värderingar. Det kan också vara den bärande idén bakom en produkt eller tjänst. Oavsett om det utgör ett varumärke eller en produkt är konceptet viktigt eftersom det ger en tydlig riktning och ett sammanhang åt kommunikationsinsatserna. Det är själva förutsättningen för att skapa en enhetlig upplevelse för kunderna. Vi hjälper dig att sätta konceptet och hitta den röda tråden, för att sedan koppla på kampanjer som gör dina potentiella kunder till konverterande dito.

Bläddra bland olika koncept som vi tagit fram åt kunder!

Förpackningsdesign

Förpackningen kan utgöra hela skillnaden mellan succé och katastrof för ett produktvarumärke. Syns den på hyllan (eller i flödet på sociala medier)? Väcker den känslor? Inger den förtroende eller apar den efter något redan existerande? Förpackningen – om den görs rätt – kan vara en viktig del i varumärkesbyggandet. En förlängning och representant av varumärkesidentiteten, helt enkelt.

Vi har genom åren haft det stora nöjet att få hjälpa många företag att hitta rätt kostym till sina produkter! Se några case vi där förpackningsdesign varit central.

Sikta högre

Vi bistår gärna med assistans av ovan tjänster, eller bara för generell rådgivning. Ta kontakt idag för ett förutsättningslöst och kostnadsfritt möte.