Här kan du som arbetar som marknads- och kommunikationsansvarig hålla dig uppdaterad och få insikter inom sociala medier, SEO, mätning och målspårning, digital strategi och relaterade ämnen som bildhantering. Vi hoppas våra guider kan vara till hjälp för att navigera i dagens medielandskap och ett stöd i arbetet med din verksamhets digitala närvaro.

Vårt ställningstagande

Takten i klimatomställningen måste öka! Borlänge, som är en av 23 städer inom projektet Viable Cities, har som ambition att bli en hållbarhetsnod i världen. Fantastiskt tycker vi på U:P! …

Läs mer
5 december, 2022 / Aktuellt, Hållbarhet

Har du koll på dina internetkällor? Följ vår checklista!

Nära 1 av 5 har svårt att avgöra om information de läser på internet är sann eller falsk. En fjärdedel känner stor oro för att det de läser på nätet …

Läs mer
21 november, 2022 / Content marketing

Allt du inte visste att du behöver veta om Instagram Stories

Tekniska specifikationer. Begränsningar. Det låter kanske inte jättespännande, men det är viktigt att ha koll på. Har du inte koll så finns det faktiskt en risk att du blir spärrad …

Läs mer
7 november, 2022 / Guide

Varumärkesplattform och varför du bör (läs: måste) ha en!

Du har kanske lagt märke till det virrvarr av styrdokument och verktyg som utgör grunden för ett varumärke? Affärsplan, grafisk profil, tonalitet, bildmanér, strategier för sociala medier, kommunikationsplaner, strategier i …

Läs mer
2 november, 2022 / Guide

Hållbarhetskommunikation – hur, och varför du inte borde sleep on it!

Du vet det och vi vet det – alla vet det– men ändå är det lite obekvämt, ganska krångligt, något snårigt och en hel del svårt. Jamen vi pratar om …

Läs mer
2 november, 2022 / Guide, Hållbarhet

Att bygga en ny hemsida 2022

Lästid: Ca 15 minuter Går du i tankar på att bygga en hemsida, eller kanske bygga om din befintliga? Funderar du på att göra allt själv eller ta hjälp av …

Läs mer
17 oktober, 2022 / Guide

Svenskarna och Internet 2022

Varför behöver man ha koll på Svenskarna och Internets årliga rapport? Jo, för om man har någon typ av synbarhet på digitala medier är det bra att veta hur vi …

Läs mer
12 oktober, 2022 / Aktuellt, Guide

Förkortningar inom Digital Marknadsföring

Det finns många termer inom marknadsföring som för många låter som ren grekiska. Vi vet. De flesta av dessa ord handlar om mätning inom digital marknadsföring och är alltså nyckeltal …

Läs mer
11 oktober, 2022 / Guide

Möjligheterna med Pinterest som marknadsföringskanal!

Pinterest har nyligen släppt möjligheten för företag i Sverige att annonsera på kanalen. Det innebär att det än så länge är en relativt outnyttjad kanal med få konkurrenter, vilket ger …

Läs mer
7 oktober, 2022 / Guide

Allt du behöver veta om Google Business Profile, före detta Google My Business

Den lilla rutan som du ser i Googles sökresultat, på höger sida om träfflistan, är Google Business Profile, eller GBP förkortat. Fram tills nyligen hette det Google My Business. I …

Läs mer
28 september, 2022 / Google, Guide

Instagram Reels – vad är det?

Den 5 augusti 2020 introducerades Instagram Reels i Sverige. Sedan dess har mycket hänt! Det som började som 15 sekunder långa filmklipp har idag utökats till 60 sekunder och med …

Läs mer
15 juni, 2022 / Instagram, Sociala Medier

8 tips på hur du skapar slagkraftiga inlägg på Instagram

Visste du att vi kommer ihåg ca 80% av det vi ser, men bara 20% av det vi läser? Bara det gör ju att man förstår varför fler och fler …

Läs mer
2 juni, 2022 / Instagram, Sociala Medier

Google Analytics blir GA4 – vad innebär det?

Du har säkert sett att Google Analytics inte kommer att gå att använda längre nästa sommar, för att sen stängas ner helt runt sex månader senare? Av den anledningen behöver …

Läs mer
23 maj, 2022 / Google Analytics, Guide

Har du koll på SEO-myterna?

SEO-myter, eller myter om sökmotoroptimering, är seglivade saker som vid första anblick kan verka lockande, men egentligen helt (eller delvis) saknar grund. Det är vanligt att myterna en gång i …

Läs mer
27 april, 2022 / SEO

Instagramtrender – 2022

Instagram är en av de sociala plattformar som ständigt förändras och lanserar nya uppdateringar, funktioner och verktyg. Året 2020 lanserades Instagram Live och Instagram Reels, vilka båda har exploderat i …

Läs mer
19 april, 2022 / Instagram, Sociala Medier

Så skapar du den perfekta Facebook-posten

Att hantera sociala medier är en utmaning för alla som sköter framför allt ett företagskonto. Både texter och storlek på både bilder och filmer varierar sig enormt, även vilka tider …

Läs mer
4 april, 2022 / Facebook, Sociala Medier

Sökordsanalys – vad är det?

Vad är en sökordsanalys? En sökordsanalys är när man använder en tjänst för att undersöka hur många som söker på ett sökord varje månad i genomsnitt, och vilken konkurrens det …

Läs mer
27 mars, 2022 / Google, Guide, Mätning, SEO

Kundresan – våra bästa tips för att maxa annonseringen på sociala medier!

De flesta har förstått att sociala medier är en bra kanal för att bygga varumärke – färre har förstått möjligheterna att enkelt nå ut till nya kunder genom plattformarna.  För …

Läs mer
22 mars, 2022 / Content marketing, Digital strategi, Facebook, Google, Guide, Instagram, Sociala Medier
Reklambyrå öppnar i Borlänge United Power

Reklambyrån United Power öppnar kontor i Borlänge

United Power grundades 1993 och har sedan dess legat i Falun. Dalabyrån återfinns från och med februari 2022 nu även Borlänge! Vi kommer att ha kvar vårt säte i Centralpalatset …

Läs mer
23 februari, 2022 / Aktuellt

En gång för… “alla” är ingen målgrupp!

Varför detta ständiga tjat om målgrupp?! Kanske man tänker. Vad är det för fel med att vilja nå ut till alla? Krasst ingenting. Men ta en sekund och fundera på: …

Läs mer
11 januari, 2022 / Digital strategi

Den stora trendspaningen 2022 – kavla upp ärmarna och dyk ner!

I kölvattnet av en pandemi som i mycket ritat om marknadsföringslandskapet är det massor man som företagare behöver ha koll på för att maxa sina förutsättningar. Konsumenternas förväntningar och kraven …

Läs mer
4 januari, 2022 / Guide

Wrap it up – Årskrönika & nyårspresent 2021

Ingen var beredd på en pandemi 2020, och jag tror inte att någon kunde förutse hur en händelse som denna skulle kunna påverka så många verksamheter som det faktiskt gjorde. …

Läs mer
14 december, 2021 / Guide

Tag plats! Grupper på Facebook är det nya svarta

Synbarhet genom Facebooks grupper?  Facebook har tidigare annonserat att de kommer lägga allt mer fokus på att bygga starkare gemenskap människor emellan. De gick nyligen ut med flera nya funktioner …

Läs mer
2 december, 2021 / Sociala Medier

Vad är konceptuell marknadsföring?

“Ett koncept är en övergripande och bärande idé”, sägs det och det är förvisso sant. Men vad innebär det i marknadsföringssammanhang? Du kanske har hört eller sett oss tjata om …

Läs mer
2 december, 2021 / Content marketing, Digital strategi

Svenskarna och Internet 2021

Vi tar oss en titt på Svenskarna och Internet 2021, den gedigna rapport som Internetstiftelsen årligen släpper under andäktiga former. Sist på bollen men bästa summeringen? Håll i dig! Det …

Läs mer
22 november, 2021 / Guide

30 innehållsidéer till dina sociala medier!

Att komma på vad man ska posta på sociala medier är inte en enkel match. Att innehållet dessutom ska vara efterfrågat, användbart, relevant, trovärdigt, tillgängligt OCH tillräckligt för målgruppen gör …

Läs mer
10 november, 2021 / Content marketing, Sociala Medier

Så skriver du bra captions – 11 tips

Att skriva bra captions – texter till inlägg på sociala medier kan vara lite klurigt. Man vill skriva på ett fyndigt sätt med glimten i ögat, inspirera, informera och samtidigt …

Läs mer
14 juli, 2021 / Facebook, Instagram, Sociala Medier

Videolängd på sociala medier – det här gäller

Vilken videolängd är ultimat på sociala medier? När du ska ladda upp en video som inlägg på dina sociala kanaler vill du förstås veta hur lång filmklippet egentligen får vara …

Läs mer
6 juli, 2021 / Facebook, Instagram, Sociala Medier

Bildstorlek på sociala medier – det här gäller

Att ha rätt bildstorlek när du lägger upp bilder på sociala medier är en väldigt viktig faktor som spelar in i jakten på uppmärksamhet. Att scrolla igenom flödet på sociala …

Läs mer
6 juli, 2021 / Sociala Medier
Säljdrivande vs. varumärkesbyggande. Illustration.

Säljdrivande kampanjer vs. varumärkesbyggande 

Kortsiktiga effekter uppnås genom säljdrivande kampanjer som stimulerar handling och köp. Långsiktiga effekter uppnås genom att bygga varumärken som gör kunderna mindre priskänsliga tack vare att de har en positiv …

Läs mer
7 juni, 2021 / Digital strategi
Uppdaterad grafisk profil. Illustration.

Uppdatera företagets grafiska profil

En gång i tiden lade ni ned tid och kraft på att skapa en grafisk profil med en röd tråd som speglade verksamheten. Den skulle skapa igenkänning av varumärket och …

Läs mer
17 maj, 2021 / Design, Guide

Därför bör du använda emojis i sociala medier

Att använda emojis i sociala medier eller inte, det är frågan. Vi svarar JA, men med måtta som så mycket annat. Oavsett om din målgrupp är av det yngre slaget …

Läs mer
27 april, 2021 / Facebook, Guide, Instagram, Sociala Medier

Hur Apples lansering av iOS 14 kan påverka dina Facebook-annonser och rapportering

  Vi förstår att det kan kännas trassligt och vi får många frågor om detta. Därför har vi här skrivit ihop en kort guide för att ge er en update …

Läs mer
23 april, 2021 / Guide

Därför ska du UTM-länka

Med hjälp av UTM-länkar kan du gratis och enkelt se statistiken för dina kampanjer. UTM står för Urchin Tracking Module och ser ut som en vanlig länk, fast den innehåller …

Läs mer
23 april, 2021 / Google

Så skapar du en bra företagsprofil på Instagram

Det är en konst att som företag sticka ut och nå fram i bruset bland alla konton på Instagram. Därför är det viktigt att fundera på om din Instagramprofil faktiskt …

Läs mer
12 april, 2021 / Instagram, Sociala Medier

5 tips för optimala Instagram-inlägg

Tänk ingress i din caption Bildtexter på Instagram är begränsade till 2 200 tecken. De första tre raderna syns, resterande text döljs. Därför vill du fånga läsarnas uppmärksamhet redan med första …

Läs mer
6 april, 2021 / Instagram, Sociala Medier

Maxa din synbarhet på Facebook

10 snabba tips på hur du maxar din synbarhet genom videoinnehåll på Facebook  Ladda upp filmer direkt på Facebook, istället för att länka från exempelvis Youtube eller den egna sajten. …

Läs mer
4 mars, 2021 / Content marketing, Facebook, Guide, Sociala Medier

Google Core Update

I juni-augusti 2021 rullade Google ut en större uppdatering av sin kärn-algoritm. Då lanserades Page Experience Update, där användarupplevelse ännu tydligare blir en rankingfaktor. Google bedömde redan fyra faktorer av …

Läs mer
25 februari, 2021 / Google

Videoannonser på sociala medier

Det finns olika typer av annonser som hjälper dig och ditt företag att få folk att göra det du som annonsör önskar. Du kanske vill ha mer trafik till din …

Läs mer
20 januari, 2021 / Facebook, Instagram, Sociala Medier

Grafisk profil – vad, varför, hur?

Det märks när företag har en grafisk profil och jobbar utifrån den för att se till att de syns och kommunicerar tydligt och enhetligt i bild och form. När den …

Läs mer
11 november, 2020 / Design

5 grepp som förbättrar ditt nyhetsbrev

Är du inte helt nöjd med de nyhetsbrev du skickar ut? Med dessa 5 enkla grepp kring text, rubriker, bilder, call-to-actions och adresslistor blir nästa och kommande utskick flera strån …

Läs mer
9 november, 2020 / Guide, Nyhetsbrev

Lär dig bästa vyn i Google Analytics

När vi lär våra kunder hur man utvärderar statistiken i Google Analytics är detta den första vyn vi lär ut: Förvärv -> All trafik -> Kanaler. I den vyn finns …

Läs mer
5 november, 2020 / Mätning

Så hanterar du troll på sociala medier

I den digitala världen kommer det alltid att finnas grälsjuka internettroll som vill skapa debatt eller bara förstöra för andra. Ett internettroll är alltså en person som gör allt i …

Läs mer
14 oktober, 2020 / Guide, Sociala Medier

Skillnader i mätning mellan Facebook & Google

Ett exempel på skillnader i mätning En kund klickar på en annons på Facebook, kollar runt på sajten men köper inget. Dagen efter googlar kunden och klickar på Google Ads-annons, …

Läs mer
2 oktober, 2020 / Google, Guide, Mätning, Sociala Medier

Facebook för företag – så lyckas du!

Man kanske tror det är svalt men Facebook är fortfarande hett! Den är de facto den mest populära kanalen idag: hela 71 % av svenskarna finns här. I åldersgruppen 26 …

Läs mer
29 maj, 2020 / Guide, Sociala Medier

Förbättra din SEO för att synas bättre på Google

Lästid: ca 25 min. Jäktad? Se filmklippen nedan. Eller få guiden i PDF-form till din inkorg och läs vid tillfälle i lugn och ro. SEO står för Search Engine Optimization. …

Läs mer
6 maj, 2020 / Digital strategi, Google, Guide, SEO

Vägledning våren 2020 – åtgärdslista för företaget

Våren 2020 har inneburit nya växlar för digitaliseringen. När den värsta krisen är över är det de som snabbt kan sätta igång marknadsföringen igen som står bäst rustade. Kraftsamlingen framåt …

Läs mer
16 april, 2020 / Guide

Kravspecifikation för ny hemsida

Vad kostar en hemsida?  Det beror såklart på. Behövs nya bilder? Vill ni synas bättre på Google samtidigt? Finns texter för det eller borde vi planera in det i projektet? …

Läs mer
30 mars, 2020 / Google

Så tar du fram en innehållsstrategi

Vet du vilket innehåll som är relevant och värdeskapande för er målgrupp? Vet du vilket format du ska använda dig av, och hur du får ut maximalt av redan producerat …

Läs mer
3 mars, 2020 / Content marketing, Sociala Medier

Arrangera tävlingar på sociala medier

Att anordna tävlingar på sociala medier är ett bra sätt att få målgruppen att engagera sig och upptäcka ens företag. Det är också ett billigt tillvägagångssätt att få både hög …

Läs mer
5 februari, 2020 / Sociala Medier

Hur sjutton skapar man en GIF?

GIF:ar har blivit en uppåtgående trend framför allt i sociala medier, men även på hemsidor. Med GIF:ar kan du öka din varumärkeskännedom genom att skapa personliga GIF:ar som passar ditt …

Läs mer
4 februari, 2020 / Sociala Medier

Vad är en Favicon och hur används den?

Favicon är den lilla mini-ikonen du ser i flikarna när du surfar. Den lilla ikonen har varit en kul grej alla seriösa sajter har lagt till sedan länge. Men sommaren …

Läs mer
14 januari, 2020 / Google, SEO

Instagram-trender 2020: Äkthet blir viktigare än någonsin

Tidigare har vi sett mängder av redigerade och perfekta bilder på Instagram, men att bara ha ett snyggt flöde räcker inte längre för att bli framgångsrik. Om 2019 var året …

Läs mer
13 januari, 2020 / Instagram, Sociala Medier

Så schemalägger och uppdaterar du Instagram från datorn

Gillar du att ligga steget före och planera dina Instagram-inlägg? Oavsett om du vill schemalägga dina publiceringar för att sedan kunna slappa vid poolen på semestern eller för att du är …

Läs mer
8 januari, 2020 / Instagram, Sociala Medier

Är det värt lägga tid, pengar & engagemang på att fotografera egna bilder?

”Det är ju både enkelt och billigt att köpa bilder från Shutterstock och andra bildbanker”. Så resonerar flera där ute. Men vi resonerar lite annorlunda. Såklart. För det gör man …

Läs mer
18 december, 2019 / Fotografering

Så blir du bäst på Instagram Stories

Använder du Instagram Stories? Det är nästan ett måste idag då följare engagerar sig mer på stories än direkt i flödet. Vi får en ärligare inblick i våra vänners liv …

Läs mer
11 december, 2019 / Instagram, Sociala Medier

Ta kontroll över er digitala närvaro!

Hej du digitala eftersläntrare, du är inte ensam! Det är många som inte vet vilket håll de ska gå när det kommer till webb och digital marknadsföring. Så här säger …

Läs mer
8 november, 2019 / Digital strategi

Annonsering på Sociala medier

Well, affischens, helsidans & TV-reklamens tid är mer eller mindre förbi – säg hej till digital annonsering!  Vi som byrå får allt mer förfrågningar om hjälp med digital annonsering och …

Läs mer
26 september, 2019 / Sociala Medier

Företagets närvaro på sociala medier – varför & hur?

Vi benar ut vilka olika mål företaget kan ha med sin närvaro på sociala medier, och vilka typer av aktiviteter som är meningsfulla för respektive mål. De flesta har förstått …

Läs mer
28 juni, 2019 / Sociala Medier

Universal Analytics – En introduktion

Denna guide handlar om den äldre versionen av Google Analytics, som egentligen kallas Universal Analytics, först i kortversion, sedan lite mer utförlig, häng med! Använd statistik till din fördel. Det …

Läs mer
25 juni, 2019 / Google

Sociala medier & digital annonsering – en introduktion

Sociala medier har blivit en självklar kanal inte bara för att göra uppdateringar och varumärkesarbete, utan också för att driva trafik till webbplatser och leda till konvertering. Men många vet …

Läs mer
17 juni, 2019 / Sociala Medier

Digital tranformation genom Digital Strategi

Hej du digitala eftersläntrare, du är inte ensam! Det är många som inte vet vilket håll de ska gå när det kommer till webb och digital marknadsföring. Så här säger …

Läs mer
22 maj, 2019 / Google, Guide

Bjud in oss till Google Analytics

Initialt räcker det med Läs och analysera-rättigheter, men om vi ska kunna åtgärda något fel är det bra om vi också får rättighet att Redigera. Om vi även ska hjälpa …

Läs mer
11 april, 2019 / Google

Vad är en Metapixel (tidigare Facebookpixel) och vad använder jag den till?

Facebookpixeln, som numera heter Metapixeln, är ett analysverktyg som hjälper till att mäta effektiviteten i din Facebook-annonsering. Mer konkret är det en liten kodsnutt som är skapt för att kunna …

Läs mer
3 april, 2019 / Google
Optimera bilder för google via United Power

Så här optimerar du bilder för Google och webben

En anledning till att man vill ha egna foton är att man kan sticka ut bland alla andra i Googles bildsökning. För att hamna långt upp krävs dock oftast lite …

Läs mer
2 april, 2019 / Google, SEO

Så här bjuder du in oss till Meta Business och Ads Manager (tidigare Facebook Business Manager)

Att sätta upp annonser kräver finess och kunskap. Man behöver veta förutsättningarna, begränsningarna och ha koll på vilka tekniska lösningar man bör använda. (Och ha tålamod med alla buggar och …

Läs mer
30 november, 2018 / Sociala Medier

Utnyttja Google Analytics & Målspårning

Du har inte en E-handel, men hoppas att din site genererar kontakter/leads. Du har en E-handel, men kontakter/leads är också viktigt för dig. Du har Analytics, men vill lära dig …

Läs mer
14 november, 2018 / Google

5 enkla sätt att förbättra er SEO och ranking hos Google

Vi tänkte dela med oss av de snabbaste och enklaste sätten att förbättra er SEO som ni kan göra själv – eller ta hjälpa av oss.

Läs mer
20 september, 2017 / SEO

Varför får jag upp så många skumma annonser i mitt Facebook-flöde?

Det är en vanlig fråga jag får från vänner som vet att jag arbetar med reklam och sociala medier.  Annonssystemet på Facebook och Instagram är något som många irriterar sig …

Läs mer
13 september, 2017 / Sociala Medier

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lämna följande fält tomt