Här kan du som arbetar som marknads- och kommunikationsansvarig hålla dig uppdaterad och få insikter inom sociala medier, SEO, mätning och målspårning, digital strategi och relaterade ämnen som bildhantering. Vi hoppas våra guider kan vara till hjälp för att navigera i dagens medielandskap och ett stöd i arbetet med din verksamhets digitala närvaro.
Den 5 augusti 2020 introducerades Instagram Reels i Sverige. Sedan dess har mycket hänt! Det som började som 15 sekunder långa filmklipp har idag utökats till 60 sekunder och med …
Visste du att vi kommer ihåg ca 80% av det vi ser, men bara 20% av det vi läser? Bara det gör ju att man förstår varför fler och fler …
Du har säkert sett att Google Analytics inte kommer att gå att använda längre nästa sommar, för att sen stängas ner helt runt sex månader senare? Av den anledningen behöver …
De flesta har förstått att sociala medier är en bra kanal för att bygga varumärke – färre har förstått möjligheterna att enkelt nå ut till nya kunder genom plattformarna. För …
United Power grundades 1993 och har sedan dess legat i Falun. Dalabyrån återfinns från och med februari 2022 nu även Borlänge! Vi kommer att ha kvar vårt säte i Centralpalatset …
Varför detta ständiga tjat om målgrupp?! Kanske man tänker. Vad är det för fel med att vilja nå ut till alla? Krasst ingenting. Men ta en sekund och fundera på: …
I kölvattnet av en pandemi som i mycket ritat om marknadsföringslandskapet är det massor man som företagare behöver ha koll på för att maxa sina förutsättningar. Konsumenternas förväntningar och kraven …
Ingen var beredd på en pandemi 2020, och jag tror inte att någon kunde förutse hur en händelse som denna skulle kunna påverka så många verksamheter som det faktiskt gjorde. …
Synbarhet genom Facebooks grupper? Facebook har tidigare annonserat att de kommer lägga allt mer fokus på att bygga starkare gemenskap människor emellan. De gick nyligen ut med flera nya funktioner …
“Ett koncept är en övergripande och bärande idé”, sägs det och det är förvisso sant. Men vad innebär det i marknadsföringssammanhang? Du kanske har hört eller sett oss tjata om …
Vi tar oss en titt på Svenskarna och Internet 2021, den gedigna rapport som Internetstiftelsen årligen släpper under andäktiga former. Sist på bollen men bästa summeringen? Håll i dig! Det …
Att komma på vad man ska posta på sociala medier är inte en enkel match. Att innehållet dessutom ska vara efterfrågat, användbart, relevant, trovärdigt, tillgängligt OCH tillräckligt för målgruppen gör …
Att skriva bra captions – texter till inlägg på sociala medier kan vara lite klurigt. Man vill skriva på ett fyndigt sätt med glimten i ögat, inspirera, informera och samtidigt …
Vilken videolängd är ultimat på sociala medier? När du ska ladda upp en video som inlägg på dina sociala kanaler vill du förstås veta hur lång filmklippet egentligen får vara …
Att ha rätt bildstorlek när du lägger upp bilder på sociala medier är en väldigt viktig faktor som spelar in i jakten på uppmärksamhet. Att scrolla igenom flödet på sociala …
Det finns många termer inom marknadsföring som för många låter som ren grekiska. Vi vet. De flesta av dessa ord handlar om mätning inom digital marknadsföring och är alltså nyckeltal …
Kortsiktiga effekter uppnås genom säljdrivande kampanjer som stimulerar handling och köp. Långsiktiga effekter uppnås genom att bygga varumärken som gör kunderna mindre priskänsliga tack vare att de har en positiv …
En gång i tiden lade ni ned tid och kraft på att skapa en grafisk profil med en röd tråd som speglade verksamheten. Den skulle skapa igenkänning av varumärket och …
Att använda emojis i sociala medier eller inte, det är frågan. Vi svarar JA, men med måtta som så mycket annat. Oavsett om din målgrupp är av det yngre slaget …
Vi förstår att det kan kännas trassligt och vi får många frågor om detta. Därför har vi här skrivit ihop en kort guide för att ge er en update …
Med hjälp av UTM-länkar kan du gratis och enkelt se statistiken för dina kampanjer. UTM står för Urchin Tracking Module och ser ut som en vanlig länk, fast den innehåller …
Det är en konst att som företag sticka ut och nå fram i bruset bland alla konton på Instagram. Därför är det viktigt att fundera på om din Instagramprofil faktiskt …
SEO-myter är seglivade saker som vid första anblick kan verka lockande, men egentligen helt (eller delvis) saknar grund. Det är vanligt att myterna en gång i tiden har fungerat, men …
Tänk ingress i din caption Bildtexter på Instagram är begränsade till 2 200 tecken. De första tre raderna syns, resterande text döljs. Därför vill du fånga läsarnas uppmärksamhet redan med …
Att hantera sociala medier är en utmaning för alla som sköter framför allt ett företagskonto. Både texter och storlek på både bilder och filmer varierar sig enormt, även vilka tider …
10 tips: Maxa din synbarhet genom videoinnehåll på Facebook Basic. Ladda upp filmer direkt på Facebook, istället för att länka från exempelvis Youtube eller den egna sajten. Originalinnehåll som …
I juni-augusti 2021 rullar Google ut en större uppdatering av sin kärn-algoritm. Då lanseras Page Experience Update, där användarupplevelse ännu tydligare blir en rankingfaktor. Google bedömer redan fyra faktorer av …
Vad är en sökordsanalys? En sökordsanalys är när man använder en tjänst för att undersöka hur många som söker på ett sökord varje månad i genomsnitt, och vilken konkurrens det …
Det finns olika typer av annonser som hjälper dig och ditt företag att få folk att göra det du som annonsör önskar. Du kanske vill ha mer trafik till din …
Instagram är en av de sociala plattformar som ständigt förändras och lanserar nya uppdateringar, funktioner och verktyg. Under året som gått har exempelvis Instagram Live exploderat och Intagram Reels blivit …
Det märks när företag har en grafisk profil och jobbar utifrån den för att se till att de syns och kommunicerar tydligt och enhetligt i bild och form. När den …
Är du inte helt nöjd med de nyhetsbrev du skickar ut? Med dessa 5 enkla grepp kring text, rubriker, bilder, call-to-actions och adresslistor blir nästa och kommande utskick flera strån …
När vi lär våra kunder hur man utvärderar statistiken i Google Analytics är detta den första vyn vi lär ut: Förvärv/All trafik/Kanaler. Med den vyn finns mängder av saker du …
I den digitala världen kommer det alltid att finnas grälsjuka internettroll som vill skapa debatt eller bara förstöra för andra. Ett internettroll är alltså en person som gör allt i …
Ett exempel En kund klickar på en annons på Facebook, kollar runt på sajten men köper inget. Dagen efter googlar kunden och klickar på Google Ads-annons, kommer in på sajten …
Man kanske tror det är svalt men Facebook är fortfarande hett! Den är de facto den mest populära kanalen idag: hela 74 % av svenskarna finns här. I åldersgruppen 26 …
Lästid: ca 25 min. Jäktad? Se filmklippen nedan. Eller få guiden i PDF-form till din inkorg och läs vid tillfälle i lugn och ro. SEO står för Search Engine Optimization. …
Våren 2020 har inneburit nya växlar för digitaliseringen. När den värsta krisen är över är det de som snabbt kan sätta igång marknadsföringen igen som står bäst rustade. Kraftsamlingen framåt …
Vad kostar en hemsida? Det beror såklart på. Behövs nya bilder? Vill ni synas bättre på Google samtidigt? Finns texter för det eller borde vi planera in det i projektet? …
Vet du vilket innehåll som är relevant och värdeskapande för er målgrupp? Vet du vilket format du ska använda dig av, och hur du får ut maximalt av redan producerat …
Facebook är troligtvis den sociala plattform du tänker på när det kommer till annonsering för ditt företag. Det gör alla andra också, därmed är konkurrensen bland annonserna på Facebook hög! …
Att anordna tävlingar på sociala medier är ett bra sätt att få målgruppen att engagera sig och upptäcka ens företag. Det är också ett billigt tillvägagångssätt att få både hög …
GIF:ar har blivit en uppåtgående trend framför allt i sociala medier, men även på hemsidor. Med GIF:ar kan du öka din varumärkeskännedom genom att skapa personliga GIF:ar som passar ditt …
Favicon är den lilla mini-ikonen du ser i flikarna när du surfar. Den lilla ikonen har varit en kul grej alla seriösa sajter har lagt till sedan länge. Men sommaren …
Tidigare har vi sett mängder av redigerade och perfekta bilder på Instagram, men att bara ha ett snyggt flöde räcker inte längre för att bli framgångsrik. Om 2019 var året …
Gillar du att ligga steget före och planera dina Instagram-inlägg? Oavsett om du vill schemalägga dina publiceringar för att sedan kunna slappa vid poolen på semestern eller för att du är …
”Det är ju både enkelt och billigt att köpa bilder från Shutterstock och andra bildbanker”. Så resonerar flera där ute. Men vi resonerar lite annorlunda. Såklart. För det gör man …
Använder du Instagram Stories? Det är nästan ett måste idag då följare engagerar sig mer på stories än direkt i flödet. Vi får en ärligare inblick i våra vänners liv …
Färre än 4 av 10 internetanvändare har fått utbildning i hur de ska värdera information på nätet. Det visar den årliga studien från Svenskarna och internet (2019). Det är betydligt …
Hej du digitala eftersläntrare, du är inte ensam! Det är många som inte vet vilket håll de ska gå när det kommer till webb och digital marknadsföring. Så här säger …
Well, affischens, helsidans & TV-reklamens tid är mer eller mindre förbi – säg hej till digital annonsering! Vi som byrå får allt mer förfrågningar om hjälp med digital annonsering och …
Vi benar ut vilka olika mål företaget kan ha med sin närvaro på sociala medier, och vilka typer av aktiviteter som är meningsfulla för respektive mål. De flesta har förstått …
Erik Nyström som jobbar som digital strateg på United Power får ofta frågor om Google Analytics. Många använder Analytics regelbundet men det är många har det men använder det inte, …
Sociala medier har blivit en självklar kanal inte bara för att göra uppdateringar och varumärkesarbete, utan också för att driva trafik till webbplatser och leda till konvertering. Men många vet …
Initialt räcker det med Läs och analysera-rättigheter, men om vi ska kunna åtgärda något fel är det bra om vi också får rättighet att Redigera. Om vi även ska hjälpa …
Facebookpixeln, som numera heter Metapixeln, är ett analysverktyg som hjälper till att mäta effektiviteten i din Facebook-annonsering. Mer konkret är det en liten kodsnutt som är skapt för att kunna …
En anledning till att man vill ha egna foton är att man kan sticka ut bland alla andra i Googles bildsökning. För att hamna långt upp krävs dock oftast lite …
Att sätta upp annonser kräver finess och kunskap. Man behöver veta förutsättningarna, begränsningarna och ha koll på vilka tekniska lösningar man bör använda. (Och ha tålamod med alla buggar och …
Du har inte en E-handel, men hoppas att din site genererar kontakter/leads. Du har en E-handel, men kontakter/leads är också viktigt för dig. Du har Analytics, men vill lära dig …
Vi tänkte dela med oss av de snabbaste och enklaste sätten att förbättra er SEO som ni kan göra själv – eller ta hjälpa av oss.
Det är en vanlig fråga jag får från vänner som vet att jag arbetar med reklam och sociala medier. Annonssystemet på Facebook och Instagram är något som många irriterar sig …
Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter