Här kan du som arbetar som marknads- och kommunikationsansvarig hålla dig uppdaterad och få insikter inom sociala medier, SEO, mätning och målspårning, digital strategi och relaterade ämnen som bildhantering. Vi hoppas våra guider kan vara till hjälp för att navigera i dagens medielandskap och ett stöd i arbetet med din verksamhets digitala närvaro.
Vad är egentligen ett varumärke? Räcker det med en logotyp? Det och mycket annat reder vi ut i den stora guiden om varumärke.
Hemsida, webbplats, sajt, kär kanal har många namn. Är du nöjd med din? I denna guide får du en komplett vägvisare i den tekniska djungeln.
Med en marknadsplan blir det enklare att prioritera, budgetera och välja bort. Lär dig om hur du sätter ihop en och om vad som är viktigt att tänka på.
Navigerar ni på tunn is? Funderar ni på det? Eller beter ni er aktivt och passionerat som om det är en irriterande fluga som det gäller att hålla på avstånd …
Tävlingar på sociala medier är ett utmärkt sätt att få människor att engagera sig och upptäcka ens företag. Det är dessutom ett billigt sätt att uppa räckvidden för företagets content …
Du har kanske lagt märke till det virrvarr av styrdokument och verktyg som utgör grunden för ett varumärke? Affärsplan, grafisk profil, tonalitet, bildmanér, strategier för sociala medier, kommunikationsplaner, strategier i …
Allt om allt om kundresan, marketing funneln och hur du maxar annonseringen i sociala medier för att bygga varumärket och stärka affären.
Vilken videolängd är ultimat på sociala medier? När du ska ladda upp en video som inlägg på dina sociala kanaler vill du förstås veta hur långt filmklippet får vara utan …
Kortsiktiga effekter uppnås genom säljdrivande kampanjer som stimulerar handling och köp. Långsiktiga effekter uppnås genom att bygga varumärken som gör kunderna mindre priskänsliga tack vare att de har en positiv …
Tänk att kunna driva sin webbshop utan att behöva göra något alls… bara luta sig tillbaka och se hur ordrarna trillar in. Visst låter det nästan för bra för att …
Scam, nätfiske, phishing – det är inte bara kärt barn som har många namn. Vad det handlar om är bluff och bedrägeri via digitala kanaler. Ibland är det lätt att …
I takt med att vi lever mer och mer digitalt har tillgång till information och interaktion på webben blivit en grundläggande rättighet. För att säkerställa att alla människor kan dra …
Har du någonsin funderat över varför företagets logga ser annorlunda ut på skärm än i tryck? Eller att färgerna i din broschyr ser helt annorlunda ut när du fått dem …
Det är en konst att som företag sticka ut och nå fram i bruset bland alla konton på Instagram. Därför är det viktigt att Instagramprofilen tydligt visar vad ditt företag …
Använder du Instagram Stories för företagets konto? De har en lättsammare karaktär än mer tidskrävande Reels och de tillrättalagda bilderna i det statiska flödet. De ger utrymme för att ta …
Vi tänkte dela med oss av de snabbaste och enklaste sätten att förbättra er SEO som ni kan göra själv – eller ta hjälpa av oss.
Att sätta upp annonser kräver finess och kunskap. Man behöver veta förutsättningarna, begränsningarna och ha koll på vilka tekniska lösningar man bör använda. (Och ha tålamod med alla buggar och …
Teckensnitt och hur dessa behandlas i dina olika kanaler är viktigt för din grafiska profil, visuella identitet samt framtidssäkring av dessa. Har man det finns tekniska saker du behöver ta …
Synbarhet genom Facebooks grupper? Facebook har tidigare annonserat att de kommer lägga allt mer fokus på att bygga starkare gemenskap människor emellan. De gick nyligen ut med flera nya funktioner …
Förvirrande! Alla dessa byråer som kallar sig olika saker, men säger samma sak. Eller? Ibland i alla fall. Så hur ska man veta vad det är man behöver och vem …
Att hela tiden känna inspiration när det kommer till företagets sociala medier är en i stort sett omöjlig ekvation. Då är det lätt att inget blir postat alls och det …
Sociala medier har länge anklagats för att bidra till den ökande psykiska ohälsan; bilder som publiceras visar inte verkligheten, bilder är polerade, tagna i vackra miljöer och hårt redigerade med …
“Ett koncept är en övergripande och bärande idé”, sägs det och det är förvisso sant. Men vad innebär det i marknadsföringssammanhang? Du kanske har hört eller sett oss tjata om …
När du läser ordet “varumärke”, vad tänker du då? Kanske poppar ett specifikt företag upp? Något företag som du nyss varit i kontakt med? Ser du en bild framför dig, …
Du vet det och vi vet det – alla vet det– men ändå är det lite obekvämt, ganska krångligt, något snårigt och en hel del svårt. Jamen vi pratar om …
Från pandemi till krig, hög inflation och lågkonjunktur… det är minst sagt tuffa tider just nu. Därtill har marknadsförarens roll blivit tyngre och vi behöver ha koll på mer och …
Takten i klimatomställningen måste öka! Borlänge, som är en av 23 städer inom projektet Viable Cities, har som ambition att bli en hållbarhetsnod i världen. Fantastiskt tycker vi på U:P! …
Lästid: ca 25 min. Jäktad? Se filmklippen nedan. Eller få guiden i PDF-form till din inkorg och läs vid tillfälle i lugn och ro. Vad är SEO? Jo, SEO står …
Nära 1 av 5 har svårt att avgöra om information de läser på internet är sann eller falsk. En fjärdedel känner stor oro för att det de läser på nätet …
Tekniska specifikationer. Begränsningar. Det låter kanske inte jättespännande, men det är viktigt att ha koll på. Har du inte koll så finns det faktiskt en risk att du blir spärrad …
Varför behöver man ha koll på Svenskarna och Internets årliga rapport? Jo, för om man har någon typ av synbarhet på digitala medier är det bra att veta hur vi …
Det finns många termer inom marknadsföring som för många låter som ren grekiska. Vi vet. De flesta av dessa ord handlar om mätning inom digital marknadsföring och är alltså nyckeltal …
Pinterest har nyligen släppt möjligheten för företag i Sverige att annonsera på kanalen. Det innebär att det än så länge är en relativt outnyttjad kanal med få konkurrenter, vilket ger …
Den lilla rutan som du ser i Googles sökresultat, på höger sida om träfflistan, är Google Business Profile, eller GBP förkortat. Fram tills nyligen hette det Google My Business. I …
Den 5 augusti 2020 introducerades Instagram Reels i Sverige. Sedan dess har mycket hänt! Det som började som 15 sekunder långa filmklipp har idag utökats till 60 sekunder. Med det …
Visste du att vi kommer ihåg ca 80 % av det vi ser, men bara 20 % av det vi läser? Bara det gör ju att man förstår varför de …
Du har säkert sett att Google Analytics inte kommer att gå att använda längre nästa sommar, för att sen stängas ner helt runt sex månader senare? Av den anledningen behöver …
SEO-myter, eller myter om sökmotoroptimering, är seglivade saker som vid första anblick kan verka lockande, men egentligen helt (eller delvis) saknar grund. Det är vanligt att myterna en gång i …
Instagram är en av de sociala plattformar som ständigt förändras och lanserar nya uppdateringar, funktioner och verktyg. Året 2020 lanserades Instagram Live och Instagram Reels, vilka båda har exploderat i …
Att hantera sociala medier är en utmaning för alla som sköter framför allt ett företagskonto. Både texter och storlek på både bilder och filmer varierar sig enormt, även vilka tider …
Vad är en sökordsanalys? En sökordsanalys är när man använder en tjänst för att undersöka hur många som söker på ett sökord varje månad i genomsnitt, och vilken konkurrens det …
United Power grundades 1993 och har sedan dess legat i Falun. Dalabyrån återfinns från och med februari 2022 i Borlänge! Vi tar plats i Dalarna Science Park och fortsätter hjälpa …
Varför detta ständiga tjat om målgrupp?! Kanske du tänker. Vad är det för fel med att vilja nå ut till alla? Krasst ingenting. Men ta en sekund och fundera på: …
I kölvattnet av en pandemi som i mycket ritat om marknadsföringslandskapet är det massor man som företagare behöver ha koll på för att maxa sina förutsättningar. Konsumenternas förväntningar och kraven …
Att skriva bra captions – texter till inlägg på sociala medier kan vara lite klurigt. Man vill skriva på ett fyndigt sätt med glimten i ögat, inspirera, informera och samtidigt …
Att ha rätt bildstorlek när du lägger upp bilder på sociala medier är en väldigt viktig faktor som spelar in i jakten på uppmärksamhet. Att scrolla igenom flödet på sociala …
En gång i tiden la ni tid och kraft på att ta fram en grafisk profil med en röd tråd som speglade verksamheten. Den skulle skapa igenkänning och underlätta arbetet …
Att använda emojis i sociala medier eller inte, det är frågan. Vi svarar JA, men med måtta som så mycket annat. Oavsett om din målgrupp är av det yngre slaget …
Med hjälp av UTM-länkar kan du gratis och enkelt se statistiken för dina kampanjer. UTM står för Urchin Tracking Module och ser ut som en vanlig länk, fast den innehåller …
Hur ska man tänka för att få till riktigt schyssta inlägg på Instagram? Det trista svaret är som vanligt: lär känna vad din målgrupp gillar och gör det! När man …
10 snabba tips på hur du maxar din synbarhet genom videoinnehåll på Facebook Ladda upp filmer direkt på Facebook, istället för att länka från exempelvis Youtube eller den egna sajten. …
I juni-augusti 2021 rullade Google ut en större uppdatering av sin kärn-algoritm. Då lanserades Page Experience Update, där användarupplevelse ännu tydligare blir en rankingfaktor. Google bedömde redan fyra faktorer av …
Det finns olika typer av annonser som hjälper dig och ditt företag att få folk att göra det du som annonsör önskar. Du kanske vill ha mer trafik till din …
Är du inte helt nöjd med de nyhetsbrev du skickar ut? Med dessa 5 enkla grepp kring text, rubriker, bilder, call-to-actions och adresslistor blir nästa och kommande utskick flera strån …
När vi lär våra kunder hur man utvärderar statistiken i Google Analytics är detta den första vyn vi lär ut: Förvärv -> All trafik -> Kanaler. I den vyn finns …
I den digitala världen kommer det alltid att finnas grälsjuka internettroll som vill skapa debatt eller bara förstöra för andra. Ett internettroll är alltså en person som gör allt i …
Ett exempel på skillnader i mätning En kund klickar på en annons på Facebook, kollar runt på sajten men köper inget. Dagen efter googlar kunden och klickar på Google Ads-annons, …
Man kanske tror det är svalt men Facebook är fortfarande hett! Den är de facto den mest populära kanalen idag: hela 71 % av svenskarna finns här. I åldersgruppen 26 …
Våren 2020 har inneburit nya växlar för digitaliseringen. När den värsta krisen är över är det de som snabbt kan sätta igång marknadsföringen igen som står bäst rustade. Kraftsamlingen framåt …
Vet du vilket innehåll som är relevant och värdeskapande för er målgrupp? Vet du vilket format du ska använda dig av, och hur du får ut maximalt av redan producerat …
GIF:ar har blivit en uppåtgående trend framför allt i sociala medier, men även på hemsidor. Med GIF:ar kan du öka din varumärkeskännedom genom att skapa personliga GIF:ar som passar ditt …
Favicon är den lilla mini-ikonen du ser i flikarna när du surfar. Den lilla ikonen har varit en kul grej alla seriösa sajter har lagt till sedan länge. Men sommaren …
Gillar du att ligga steget före och planera dina Instagram-inlägg? Oavsett om du vill schemalägga dina publiceringar för att sedan kunna slappa vid poolen på semestern eller för att du är …
”Det är ju både enkelt och billigt att köpa bilder från Shutterstock och andra bildbanker”. Så resonerar flera där ute. Men vi resonerar lite annorlunda. Såklart. För det gör man …
Hej du digitala eftersläntrare, du är inte ensam! Det är många som inte vet vilket håll de ska gå när det kommer till webb och digital marknadsföring. Så här säger …
Well, affischens, helsidans & TV-reklamens tid är mer eller mindre förbi – säg hej till digital annonsering! Vi som byrå får allt mer förfrågningar om hjälp med digital annonsering och …
Skvalpar företagets konton runt i limbo på sociala medier? Tråkigt, men inte ovanligt! Och visst kan man fortsätta så i alla oändlighet, en ärligt talat, gör inte det. Genom att …
Sociala medier har blivit en självklar kanal inte bara för att göra uppdateringar och varumärkesarbete, utan också för att driva trafik till webbplatser och leda till konvertering. Men många vet …
Initialt räcker det med Läs och analysera-rättigheter, men om vi ska kunna åtgärda något fel är det bra om vi också får rättighet att Redigera. Om vi även ska hjälpa …
Facebookpixeln, som numera heter Metapixeln, är ett analysverktyg som hjälper till att mäta effektiviteten i din Facebook-annonsering. Mer konkret är det en liten kodsnutt som är skapt för att kunna …
Bildsökning blir mer och mer vanligt i våra sökmönster. Framförallt när det gäller produkter som säljs är bildsök viktigt. Men hur ska man då tänka, för att försöka se till …
Då är denna guide som gjord för dig! Om frågor uppstår: Skriv till oss på admin@unitedpower.se så ser vi hur vi kan lösa eventuella problem. OK – Då kör vi! …
Det är en vanlig fråga jag får från vänner som vet att jag arbetar med reklam och sociala medier. Annonssystemet på Facebook och Instagram är något som många irriterar sig …