Här kan du som arbetar som marknads- och kommunikationsansvarig hålla dig uppdaterad och få insikter inom sociala medier, SEO, mätning och målspårning, digital strategi och relaterade ämnen som bildhantering. Vi hoppas våra guider kan vara till hjälp för att navigera i dagens medielandskap och ett stöd i arbetet med din verksamhets digitala närvaro.

22 april, 2024 / Varumärke

Den stora guiden om varumärke!

Det här är en guide om varumärke! Har du ett eller är du bara intresserad? Kanske vill du vara ett? Du är inte ensam och tur är väl det! Då …

7 mars, 2024 / Guide, Hemsida

Att bygga en ny hemsida

Lästid: Ca 15 minuter Går du i tankar på att bygga en hemsida, eller kanske bygga om din befintliga? Funderar du på att göra allt själv eller ta hjälp av …

Raket flyger ovanför molnen
2 mars, 2024 / Guide, Varumärke

Marknadsplan – därför bör du ha en!

Att man som företag behöver marknadsföra sig har de flesta koll på. Hur ska man annars kunna konkurrera och nå ut? Det många däremot inte har koll på är behovet …

16 februari, 2024 / Guide

TikTok för företag!

Navigerar ni på tunn is? Funderar ni på det? Eller beter ni er aktivt och passionerat som om det är en irriterande fluga som det gäller att hålla på avstånd …

5 februari, 2024 / Content marketing, Sociala Medier

Arrangera tävlingar på sociala medier

Tävlingar på sociala medier är ett utmärkt sätt att få människor att engagera sig och upptäcka ens företag. Det är dessutom ett billigt sätt att uppa räckvidden för företagets content …

2 februari, 2024 / Guide, Varumärke

Varumärkesplattform och varför du bör (läs: måste) ha en!

Du har kanske lagt märke till det virrvarr av styrdokument och verktyg som utgör grunden för ett varumärke? Affärsplan, grafisk profil, tonalitet, bildmanér, strategier för sociala medier, kommunikationsplaner, strategier i …

31 januari, 2024 / Content marketing, Google, Guide, Instagram, Sociala Medier, Strategi

The marketing funnel – maxa annonseringen på sociala medier!

De flesta har förstått att sociala medier är en bra kanal för att bygga varumärke – färre har förstått möjligheterna att enkelt nå ut till nya kunder genom plattformarna. Vi lär …

16 januari, 2024 / Instagram, Sociala Medier

Videolängd på sociala medier – det här gäller 2024

Vilken videolängd är ultimat på sociala medier? När du ska ladda upp en video som inlägg på dina sociala kanaler vill du förstås veta hur långt filmklippet får vara utan …

Säljdrivande vs. varumärkesbyggande. Illustration.
7 januari, 2024 / Strategi, Varumärke

Säljdrivande kampanjer vs. varumärkesbyggande 

Kortsiktiga effekter uppnås genom säljdrivande kampanjer som stimulerar handling och köp. Långsiktiga effekter uppnås genom att bygga varumärken som gör kunderna mindre priskänsliga tack vare att de har en positiv …

16 november, 2023 / E-handel, Guide

Driva webbshop, trafik & försäljning – 7 saker att tänka på när du driver e-handel

Tänk att kunna driva sin webbshop utan att behöva göra något alls… bara luta sig tillbaka och se hur ordrarna trillar in. Visst låter det nästan för bra för att …

27 september, 2023 / Sociala Medier

Se upp för fejkmejl som kan kapa företagets konton

Scam, nätfiske, phishing – det är inte bara kärt barn som har många namn. Vad det handlar om är bluff och bedrägeri via digitala kanaler. Ibland är det lätt att …

17 augusti, 2023 / Hemsida, Tillgänglighet

Tillgänglighet & inkludering i det digitala landskapet

I takt med att vi lever mer och mer digitalt har tillgång till information och interaktion på webben blivit en grundläggande rättighet. För att säkerställa att alla människor kan dra …

10 augusti, 2023 / Guide

Färgåtergivning och skillnader mellan RGB, CMYK & Pantone (PMS)

Har du någonsin funderat över varför företagets logga ser annorlunda ut på skärm än i tryck? Eller att färgerna i din broschyr ser helt annorlunda ut när du fått dem …

7 augusti, 2023 / Instagram, Sociala Medier

Så skapar du en proffsig företagsprofil på Instagram!

Det är en konst att som företag sticka ut och nå fram i bruset bland alla konton på Instagram. Därför är det viktigt att Instagramprofilen tydligt visar vad ditt företag …

1 augusti, 2023 / Instagram, Sociala Medier

Så blir du bäst på Instagram Stories

Använder du Instagram Stories för företagets konto? De har en lättsammare karaktär än mer tidskrävande Reels och de tillrättalagda bilderna i det statiska flödet. De ger utrymme för att ta …

20 maj, 2023 / Google, Guide, SEO

5 enkla sätt att förbättra er SEO och ranking hos Google

Vi tänkte dela med oss av de snabbaste och enklaste sätten att förbättra er SEO som ni kan göra själv – eller ta hjälpa av oss.

30 april, 2023 / Sociala Medier

Så här bjuder du in oss till Meta Business och Ads Manager (tidigare Facebook Business Manager)

Att sätta upp annonser kräver finess och kunskap. Man behöver veta förutsättningarna, begränsningarna och ha koll på vilka tekniska lösningar man bör använda. (Och ha tålamod med alla buggar och …

18 april, 2023 / Google Analytics, Mätning

Teckensnitt, GDPR och cookie-consent

Teckensnitt och hur dessa behandlas i dina olika kanaler är viktigt för din grafiska profil, visuella identitet samt framtidssäkring av dessa. Har man det finns tekniska saker du behöver ta …

12 april, 2023 / Sociala Medier

Tag plats! Grupper på Facebook är det nya svarta

Synbarhet genom Facebooks grupper?  Facebook har tidigare annonserat att de kommer lägga allt mer fokus på att bygga starkare gemenskap människor emellan. De gick nyligen ut med flera nya funktioner …

20 mars, 2023 / Aktuellt

Skillnaden på en reklambyrå, SEO-byrå, kommunikationsbyrå, digital byrå och webbbb…

Förvirrande! Alla dessa byråer som kallar sig olika saker, men säger samma sak. Eller? Ibland i alla fall. Så hur ska man veta vad det är man behöver och vem …

10 mars, 2023 / Content marketing, Sociala Medier

30 idéer på content till företagets sociala medier!

Att hela tiden känna inspiration när det kommer till företagets sociala medier är en i stort sett omöjlig ekvation. Då är det lätt att inget blir postat alls och det …

16 februari, 2023 / Sociala Medier

BeReal är appen som visar ditt riktiga – och ärligt talat rätt trista – liv

Sociala medier har länge anklagats för att bidra till den ökande psykiska ohälsan; bilder som publiceras visar inte verkligheten, bilder är polerade, tagna i vackra miljöer och hårt redigerade med …

2 februari, 2023 / Content marketing, Strategi

Vad är konceptuell marknadsföring?

“Ett koncept är en övergripande och bärande idé”, sägs det och det är förvisso sant. Men vad innebär det i marknadsföringssammanhang? Du kanske har hört eller sett oss tjata om …

2 februari, 2023 / Design

Grafisk profil eller grafiskt manér – när, var, vad, hur, varför… va?

När du läser ordet “varumärke”, vad tänker du då? Kanske poppar ett specifikt företag upp? Något företag som du nyss varit i kontakt med? Ser du en bild framför dig, …

26 januari, 2023 / Guide, Hållbarhet

Kommunikation om hållbarhet – hur, och varför du inte borde sleep on it!

Du vet det och vi vet det – alla vet det– men ändå är det lite obekvämt, ganska krångligt, något snårigt och en hel del svårt. Jamen vi pratar om …

17 januari, 2023 / Aktuellt

Den stora trendspaningen inför marknadsföringsåret 2023: look sharp!

Från pandemi till krig, hög inflation och lågkonjunktur… det är minst sagt tuffa tider just nu. Därtill har marknadsförarens roll blivit tyngre och vi behöver ha koll på mer och …

5 december, 2022 / Aktuellt, Hållbarhet

Vårt ställningstagande

Takten i klimatomställningen måste öka! Borlänge, som är en av 23 städer inom projektet Viable Cities, har som ambition att bli en hållbarhetsnod i världen. Fantastiskt tycker vi på U:P! …

26 november, 2022 / Google, Guide, SEO, Strategi

Förbättra din SEO för att synas bättre på Google

Lästid: ca 25 min. Jäktad? Se filmklippen nedan. Eller få guiden i PDF-form till din inkorg och läs vid tillfälle i lugn och ro. Vad är SEO? Jo, SEO står …

21 november, 2022 / Content marketing

Har du koll på dina internetkällor? Följ vår checklista!

Nära 1 av 5 har svårt att avgöra om information de läser på internet är sann eller falsk. En fjärdedel känner stor oro för att det de läser på nätet …

7 november, 2022 / Guide

Allt du inte visste att du behöver veta om Instagram Stories

Tekniska specifikationer. Begränsningar. Det låter kanske inte jättespännande, men det är viktigt att ha koll på. Har du inte koll så finns det faktiskt en risk att du blir spärrad …

12 oktober, 2022 / Aktuellt, Guide

Svenskarna och Internet 2022

Varför behöver man ha koll på Svenskarna och Internets årliga rapport? Jo, för om man har någon typ av synbarhet på digitala medier är det bra att veta hur vi …

11 oktober, 2022 / Guide

Förkortningar inom Digital Marknadsföring

Det finns många termer inom marknadsföring som för många låter som ren grekiska. Vi vet. De flesta av dessa ord handlar om mätning inom digital marknadsföring och är alltså nyckeltal …

7 oktober, 2022 / Sociala Medier

Möjligheterna med Pinterest som marknadsföringskanal!

Pinterest har nyligen släppt möjligheten för företag i Sverige att annonsera på kanalen. Det innebär att det än så länge är en relativt outnyttjad kanal med få konkurrenter, vilket ger …

28 september, 2022 / Google, Guide

Allt du behöver veta om Google Business Profile, före detta Google My Business

Den lilla rutan som du ser i Googles sökresultat, på höger sida om träfflistan, är Google Business Profile, eller GBP förkortat. Fram tills nyligen hette det Google My Business. I …

15 juni, 2022 / Instagram, Sociala Medier

Instagram Reels – vad är det?

Den 5 augusti 2020 introducerades Instagram Reels i Sverige. Sedan dess har mycket hänt! Det som började som 15 sekunder långa filmklipp har idag utökats till 60 sekunder. Med det …

2 juni, 2022 / Instagram, Sociala Medier

8 tips på hur du skapar slagkraftiga inlägg på Instagram

Visste du att vi kommer ihåg ca 80 % av det vi ser, men bara 20 % av det vi läser? Bara det gör ju att man förstår varför de …

23 maj, 2022 / Google Analytics, Guide

Google Analytics blir GA4 – vad innebär det?

Du har säkert sett att Google Analytics inte kommer att gå att använda längre nästa sommar, för att sen stängas ner helt runt sex månader senare? Av den anledningen behöver …

27 april, 2022 / SEO

Har du koll på SEO-myterna?

SEO-myter, eller myter om sökmotoroptimering, är seglivade saker som vid första anblick kan verka lockande, men egentligen helt (eller delvis) saknar grund. Det är vanligt att myterna en gång i …

19 april, 2022 / Instagram, Sociala Medier

Instagramtrender – 2023

Instagram är en av de sociala plattformar som ständigt förändras och lanserar nya uppdateringar, funktioner och verktyg. Året 2020 lanserades Instagram Live och Instagram Reels, vilka båda har exploderat i …

4 april, 2022 / Sociala Medier

Så skapar du den perfekta Facebook-posten

Att hantera sociala medier är en utmaning för alla som sköter framför allt ett företagskonto. Både texter och storlek på både bilder och filmer varierar sig enormt, även vilka tider …

27 mars, 2022 / Google, Guide, Mätning, SEO

Sökordsanalys – vad är det?

Vad är en sökordsanalys? En sökordsanalys är när man använder en tjänst för att undersöka hur många som söker på ett sökord varje månad i genomsnitt, och vilken konkurrens det …

Reklambyrå öppnar i Borlänge United Power
23 februari, 2022 / Aktuellt

Reklambyrån United Power öppnar kontor i Borlänge

United Power grundades 1993 och har sedan dess legat i Falun. Dalabyrån återfinns från och med februari 2022 i Borlänge! Vi tar plats i Dalarna Science Park och fortsätter hjälpa …

11 januari, 2022 / Strategi

En gång för… “alla” är ingen målgrupp!

Varför detta ständiga tjat om målgrupp?! Kanske du tänker. Vad är det för fel med att vilja nå ut till alla? Krasst ingenting. Men ta en sekund och fundera på: …

4 januari, 2022 / Guide

Den stora trendspaningen 2022 – kavla upp ärmarna och dyk ner!

I kölvattnet av en pandemi som i mycket ritat om marknadsföringslandskapet är det massor man som företagare behöver ha koll på för att maxa sina förutsättningar. Konsumenternas förväntningar och kraven …

14 juli, 2021 / Guide, Instagram, Sociala Medier

Så skriver du bra captions – 11 tips

Att skriva bra captions – texter till inlägg på sociala medier kan vara lite klurigt. Man vill skriva på ett fyndigt sätt med glimten i ögat, inspirera, informera och samtidigt …

6 juli, 2021 / Sociala Medier

Bildstorlek på sociala medier – det här gäller

Att ha rätt bildstorlek när du lägger upp bilder på sociala medier är en väldigt viktig faktor som spelar in i jakten på uppmärksamhet. Att scrolla igenom flödet på sociala …

Uppdaterad grafisk profil. Illustration.
17 maj, 2021 / Design, Guide

Uppdatera företagets grafiska profil

En gång i tiden la ni tid och kraft på att ta fram en grafisk profil med en röd tråd som speglade verksamheten. Den skulle skapa igenkänning och underlätta arbetet …

27 april, 2021 / Guide, Instagram, Sociala Medier

Därför bör du använda emojis i sociala medier

Att använda emojis i sociala medier eller inte, det är frågan. Vi svarar JA, men med måtta som så mycket annat. Oavsett om din målgrupp är av det yngre slaget …

23 april, 2021 / Google, Mätning

Därför ska du UTM-länka

Med hjälp av UTM-länkar kan du gratis och enkelt se statistiken för dina kampanjer. UTM står för Urchin Tracking Module och ser ut som en vanlig länk, fast den innehåller …

6 april, 2021 / Instagram, Sociala Medier

5 tips för optimala Instagram-inlägg

Hur ska man tänka för att få till riktigt schyssta inlägg på Instagram? Det trista svaret är som vanligt: lär känna vad din målgrupp gillar och gör det! När man …

4 mars, 2021 / Content marketing, Guide, Sociala Medier

Maxa din synbarhet på Facebook

10 snabba tips på hur du maxar din synbarhet genom videoinnehåll på Facebook  Ladda upp filmer direkt på Facebook, istället för att länka från exempelvis Youtube eller den egna sajten. …

25 februari, 2021 / Google

Google Core Update

I juni-augusti 2021 rullade Google ut en större uppdatering av sin kärn-algoritm. Då lanserades Page Experience Update, där användarupplevelse ännu tydligare blir en rankingfaktor. Google bedömde redan fyra faktorer av …

20 januari, 2021 / Instagram, Sociala Medier

Videoannonser på sociala medier

Det finns olika typer av annonser som hjälper dig och ditt företag att få folk att göra det du som annonsör önskar. Du kanske vill ha mer trafik till din …

9 november, 2020 / Guide, Nyhetsbrev

5 grepp som förbättrar ditt nyhetsbrev

Är du inte helt nöjd med de nyhetsbrev du skickar ut? Med dessa 5 enkla grepp kring text, rubriker, bilder, call-to-actions och adresslistor blir nästa och kommande utskick flera strån …

5 november, 2020 / Google, Google Analytics, Mätning

Lär dig bästa vyn i Google Analytics

När vi lär våra kunder hur man utvärderar statistiken i Google Analytics är detta den första vyn vi lär ut: Förvärv -> All trafik -> Kanaler. I den vyn finns …

14 oktober, 2020 / Guide, Sociala Medier

Så hanterar du troll på sociala medier

I den digitala världen kommer det alltid att finnas grälsjuka internettroll som vill skapa debatt eller bara förstöra för andra. Ett internettroll är alltså en person som gör allt i …

2 oktober, 2020 / Google, Google Analytics, Guide, Mätning, Sociala Medier

Skillnader i mätning mellan Facebook & Google

Ett exempel på skillnader i mätning En kund klickar på en annons på Facebook, kollar runt på sajten men köper inget. Dagen efter googlar kunden och klickar på Google Ads-annons, …

29 maj, 2020 / Guide, Sociala Medier

Facebook för företag – så lyckas du!

Man kanske tror det är svalt men Facebook är fortfarande hett! Den är de facto den mest populära kanalen idag: hela 71 % av svenskarna finns här. I åldersgruppen 26 …

16 april, 2020 / Guide

Vägledning våren 2020 – åtgärdslista för företaget

Våren 2020 har inneburit nya växlar för digitaliseringen. När den värsta krisen är över är det de som snabbt kan sätta igång marknadsföringen igen som står bäst rustade. Kraftsamlingen framåt …

3 mars, 2020 / Content marketing, Sociala Medier

Så tar du fram en innehållsstrategi

Vet du vilket innehåll som är relevant och värdeskapande för er målgrupp? Vet du vilket format du ska använda dig av, och hur du får ut maximalt av redan producerat …

4 februari, 2020 / Sociala Medier

Hur sjutton skapar man en GIF?

GIF:ar har blivit en uppåtgående trend framför allt i sociala medier, men även på hemsidor. Med GIF:ar kan du öka din varumärkeskännedom genom att skapa personliga GIF:ar som passar ditt …

14 januari, 2020 / Google, SEO

Vad är en Favicon och hur används den?

Favicon är den lilla mini-ikonen du ser i flikarna när du surfar. Den lilla ikonen har varit en kul grej alla seriösa sajter har lagt till sedan länge. Men sommaren …

8 januari, 2020 / Instagram, Sociala Medier

Så schemalägger och uppdaterar du Instagram från datorn

Gillar du att ligga steget före och planera dina Instagram-inlägg? Oavsett om du vill schemalägga dina publiceringar för att sedan kunna slappa vid poolen på semestern eller för att du är …

18 december, 2019 / Fotografering

Är det värt lägga tid, pengar & engagemang på att fotografera egna bilder?

”Det är ju både enkelt och billigt att köpa bilder från Shutterstock och andra bildbanker”. Så resonerar flera där ute. Men vi resonerar lite annorlunda. Såklart. För det gör man …

8 november, 2019 / Strategi

Ta kontroll över er digitala närvaro!

Hej du digitala eftersläntrare, du är inte ensam! Det är många som inte vet vilket håll de ska gå när det kommer till webb och digital marknadsföring. Så här säger …

26 september, 2019 / Sociala Medier

Annonsering på Sociala medier

Well, affischens, helsidans & TV-reklamens tid är mer eller mindre förbi – säg hej till digital annonsering!  Vi som byrå får allt mer förfrågningar om hjälp med digital annonsering och …

28 juni, 2019 / Sociala Medier

Företagets närvaro på sociala medier – varför & hur?

Vi benar ut vilka olika mål företaget kan ha med sin närvaro på sociala medier, och vilka typer av aktiviteter som är meningsfulla för respektive mål. De flesta har förstått …

17 juni, 2019 / Sociala Medier

Sociala medier & digital annonsering – en introduktion

Sociala medier har blivit en självklar kanal inte bara för att göra uppdateringar och varumärkesarbete, utan också för att driva trafik till webbplatser och leda till konvertering. Men många vet …

22 maj, 2019 / Google, Guide

Digital tranformation genom Digital Strategi

Hej du digitala eftersläntrare, du är inte ensam! Det är många som inte vet vilket håll de ska gå när det kommer till webb och digital marknadsföring. Så här säger …

11 april, 2019 / Google

Bjud in oss till Google Analytics 4 (GA4)

Initialt räcker det med Läs och analysera-rättigheter, men om vi ska kunna åtgärda något fel är det bra om vi också får rättighet att Redigera. Om vi även ska hjälpa …

3 april, 2019 / Google

Vad är en Metapixel (tidigare Facebookpixel) och vad använder jag den till?

Facebookpixeln, som numera heter Metapixeln, är ett analysverktyg som hjälper till att mäta effektiviteten i din Facebook-annonsering. Mer konkret är det en liten kodsnutt som är skapt för att kunna …

Optimera bilder för google via United Power
2 april, 2019 / Google, SEO

Så här optimerar du bilder för Google och webben

Bildsökning blir mer och mer vanligt i våra sökmönster. Framförallt när det gäller produkter som säljs är bildsök viktigt. Men hur ska man då tänka, för att försöka se till …

14 november, 2018 / Google, Google Analytics, Mätning

Utnyttja Google Analytics & Målspårning

Då är denna guide som gjord för dig! Om frågor uppstår: Skriv till oss på admin@unitedpower.se så ser vi hur vi kan lösa eventuella problem. OK – Då kör vi! …

13 september, 2017 / Sociala Medier

Varför får jag upp så många skumma annonser i mitt Facebook-flöde?

Det är en vanlig fråga jag får från vänner som vet att jag arbetar med reklam och sociala medier.  Annonssystemet på Facebook och Instagram är något som många irriterar sig …