Mätning & analys

Ta pulsen på företagets digitala närvaro och se effekten av era marknadsaktiviteter i samtliga digitala kanaler. Vad genererar trafik, leads och konverteringar? Mätning och målspårning handlar om att visualisera konkreta resultat och få underlag för utvärdering. Genom analysen vet du vad som faktiskt fungerar och vad som kan justeras för att öka effekten av din marknadsföring. Att inte jobba datadrivet idag är bra synd, när det är så enkelt, tillgängligt och givande. Det är denna kontroll som knyter ihop ALLT du gör, och ser till att du hela tiden gör rätt förbättringar. 

Målspårning

Tänk som en E-handlare och bli bättre på att utvärdera och optimera dina marknadsinsatser. Alltför få leadsgenererande tjänsteföretag använder målspårning via Google Tag Manager (GTM). 

Målspårning handlar om att sätta mål på konverteringar samt ett pengavärde per mål. Vanligtvis mejlklick, telefonklick, ifyllda kontaktformulär eller offertförfrågningar. Du får betydligt bättre koll på om dina besökare faktiskt gör det du vill att de ska göra. Och det är alltid roligare att se pengar i Analytics än bara trafik.

Hör av dig så förklarar vi hur det fungerar och vad du kan förbättra!

Relevanta rapporter med GDS

Alldeles för få känner till och använder Google Data Studio (GDS). När GDS  kopplas ihop med Analytics blir det möjligt att skapa snygga men framför allt relevanta rapporter. Alltså selektera det som är viktigt och användbart för att i slutändan nå bättre resultat.

Google Data Studio  går även att koppla ihop med plattformar som Facebook och Adwords för att få specifik data därifrån, och dessutom till Spreadsheet (som excel men online) för att kunna mata in egen data, exempelvis konsultkostnader och offline-försäljning. 

Syftet med en GDS-rapport (eller flera olika) är givetvis att använda all er data bättre, gå igenom den vecko- eller månadsvis, och agera på statistiken.

Här kan du orientera dig mer:
Google Analytics – guide för nybörjare
Målspårning via GTM 

Vill du slippa pilla och scrolla i Google Analytics? Vi skräddarsyr gärna GDS-rapportering åt dig, varefter rapporter med färsk data kommer automatiskt på mejlen till dig och andra berörda medarbetare varje vecka eller månad. 

Få hjälp med mätning & analys

Funderingar, frågetecken eller kanske rent av lite spänningshuvudvärk med anledning av ämnet? Slå en signal så rätar vi ut det. 

Boka utbildning inom mätning & analys

Du kan också boka utbildning inom mätning och analys där United Power kommer till ditt företag, eller möter er digitalt.

Vi anpassar gärna innehåll och upplägg. Mer om våra utbildningar

Hej! Intresserad av en gratis analys av din webbplats?

Ja, gärna! (öppnar mejl)

Nej tack (stäng)