Vad är en sökordsanalys?

En sökordsanalys är när man använder en tjänst för att undersöka hur många som söker på ett sökord varje månad i genomsnitt, och vilken konkurrens det är på det valda sökordet. Vanligast är att använda tjänsten “Sökordsplaneraren” i Google Ads, men du kan även göra det i Wincher, SEMrush, Ahrefs och andra tredjepartslösningar.

Varför behöver jag en Sökordsanalys?

Du behöver göra den för att kunna jobba smart med din SEO, och för att inte slänga pengar i sjön i din Google Ads kampanj. Om du redan kör Google Ads, testa gå in på din Google Analytics, klicka Förvärv/Google Ads/Sökfrågor (Acquisition/Google Ads/Search queries) så ser du EXAKT vilka sökfrågor folk använt för att hitta dig under vald tidsperiod. Du kommer säkert hitta helt irrelevanta sökningar som kostat dig helt i onödan.

Relevant sökordsanalys 

Det vanligaste misstaget är att inte tänka på AVSIKTEN med sökningen. Blir du nöjd med svaren i träfflistan om du googlar på “kläder”? Förmodligen inte. Du ser något du vill ha, går djupare i och gör om din sökning och söker efter “t-shirt”. Efter en stund inser du att du vill ha en “gul smiley t-shirt”, söker på det och köper sedan. Samma sak med “flyttfirma”. Visst, många sökningar, men din flyttfirma ligger ju i Örnsköldsvik… så glöm inte att tänka på den geografiska relevansen också.

Ta hjälp av oss

Som du märker är detta inte rocket science. Men det är smart att ta hjälp med detta så det blir rätt från början. Eller för att korrigera de fel du redan gör. För om detta var en barnlek för dig och du kan detta i sömnen… då hade du aldrig läst denna guide, eller hur?