Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

5 tips för optimala Instagram-inlägg

  1. Tänk ingress i din caption 
    Bildtexter på Instagram är begränsade till 2 200 tecken. De första tre raderna syns, resterande text döljs. Därför vill du fånga läsarnas uppmärksamhet redan med första raden för vidareläsning eller för att ge din bild ett sammanhang.
  2. Testa att mikroblogga! Bjud på textinnehåll under bilden
    Genom att mikroblogga kan du fördjupa dig inom ett ämne. Berätta om dina produkters fördelar, dela ett recept om du har en bild på mat, dela några tips, berätta mer om personen som syns på bilden, eller ge en bakgrund till vad som visas i bilden.
  3. Utnyttja hashtags 
    Det som är fint med Instagram är möjligheten med hashtags. Det gör det möjligt för användarna att  gör det hitta nya konton och content inom deras intresseområden. Det finns inget facit, men det sägs att inlägg med 11 hashtags tenderar att få mer engagemang. Testa att lägga till olika hashtags i dina inlägg och se hur det påverkar räckvidden och engagemanget. Hashtags lägger du antingen som en kommentar under din bildtext eller så kan du skriva hashtaggarna längst ned i inlägget. Vill du inte använda flera hashtags kan du som alternativ använda ett fåtal som stärker din text. Tex. “Kolla in vår nya guide här! #instagramtips
  4. Skapa engagemang genom att ställa frågor 
    Genom att ställa direkta frågor till följarna kommer du genast öka engagemanget. Utan inbjudan är det svårt att få igång en konversation.  Ett exempel: “Det är tradition att testa vårens nya glassar, det är sen gammalt. Vilken är din favorit i år?”
  5. Använd kvadratiska eller vertikala bilder
    Undvik liggande bildformat. Det blir helt enkelt inte snyggt i flödet. Dessutom syns bilderna sämre på mobiler.  Se guide om bildstorlekar.

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!