Tävlingar på sociala medier är ett utmärkt sätt att få människor att engagera sig och upptäcka ens företag. Det är dessutom ett billigt sätt att uppa räckvidden för företagets content rejält. En bra tävling kan i sin tur skapa leads eller konverterande kunder genom att locka dem att besöka företagets hemsida.

Fint så, men finns det inga regler att förhålla sig till för tävlingar på sociala medier? Funny you should ask! Det finns absolut saker att förhålla sig till för att sätta upp en tävling som följer både Metas regelverk och rådande lagstiftning. Det är just detta som denna guide avhandlar, nu åker vi!

Lagar och regler för tävlingar på Facebook och Instagram 

Tävlingar på sociala medier regleras utöver Metas egna regler av både spellagen och marknadsföringslagen. 

Följ Metas regler för tävlingar:

Följ lagarna!

1 januari 2019 upphävdes lotterilagen, vilket innebär att det inte längre krävs tillstånd för att anordna tävlingar där man slumpmässigt väljer ut en vinnare. Numer är det tillåtet att välja ut en vinnare enbart på grund av att hen har lämnat en kommentar. Även om lotterilagen är skrotad är det viktigt att man som arrangör av en tävling håller koll på att den inte bryter mot spellagen eller marknadsföringslagen:

Tävlingsstrategi för sociala medier – våra bästa tips!

När man känner att man har koll på regler och lagar är det bara att köra i vind! Eller så kan du använda våra 5 tips för att säkerställa att du inte guppar runt utan strategisk riktning:

1. Syfte och mål med tävlingen

Vilket är målet med tävlingen? Välj ett som går att mäta, exempelvis x antal nya följare/att du når ut till x antal personer eller att du ökar trafiken till din sida med x %. Utan mätning kan man ju inte utvärdera om tävlingen har gått bra eller inte.

2. Tävlingens innehåll

En bra tävling kan hjälpa dig att förstärka ditt varumärke. Viktigt är dock att se till är att reglerna för att delta är enkla! Prestationstips: Bidra med ett foto, illustrera med emoji eller GIF, motivera eller skriv ett rim eller slogan. För att tävlingen ska bli bra, tänk på följande:

3. Upplägg

Vilket är tävlingsmomentet, vinsten och hur och när utses vinnaren? Det är några viktiga parametrar att tänka igenom innan man postar en tävling på sociala medier. Kom också ihåg att priset måste leda till att folk tycker att det är värt att vara med och tävla. Skriv ned tydliga regler i inlägget. Frågor att besvara:

4. Publicering

Don’t post and ghost när tävlingen pågår. Håll koll så att ingen spammar eller att fejkkonton börjar härja i kommentarerna.

5. Avslut

Efter att tävlingen är avslutad och vinnaren presenterad: samla statistik och analysera ditt resultat, och läs av mot det uppsatta målet!

Om du vill läsa mer om lagar och regler hittar du: