Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Arrangera tävlingar på sociala medier

Att anordna tävlingar på sociala medier är ett bra sätt att få målgruppen att engagera sig och upptäcka ens företag. Det är också ett billigt tillvägagångssätt att få både hög räckvidd och synlighet på. Förutom att få nya följare så kan en tävling även locka kunder till att besöka ens hemsida. 

En bra tävling kan boosta engagemanget rejält, det kan skapas nya leads eller kunder och det är ett ypperligt sätt att koppla på retargetingkampanjer efteråt. 

Det finns dock regler att förhålla sig när man skapar en tävling på sociala medier. Man måste se till att man följer Facebooks regelverk och Sveriges lagar generellt. Vi har, för att du som marknadsförare lättare ska kunna göra rätt, skrivit en guide på bra saker att ha i åtanken när du utformar din tävling. Trevlig läsning! 

Regler 

Det är väldigt viktigt att följa Facebooks regler när man anordnar en tävling, annars riskerar man att få sitt konto avstängt. Se därför till att:

  • Alla som deltar i en tävling måste ha en fullständig profil.
  • Det framgår att Facebook inte har något med tävlingen att göra, samt att den inte är sponsrad, organiserad eller administrerad av Facebook. 
  • Tävlingen innehåller någon slags prestation som följarna måste utföra (motivera varför, skicka in din bästa bild, kom på en slogan etc.) 
  • Inte utnyttja individers flöden och vänskapsrelationer (dela inlägg/tagga en vän). Däremot får man uppmana att de tävlande ska exempelvis gilla inlägget eller din sida tillsammans med att de utför en prestation.
  • Berätta för deltagarna om reglerna för eventuell vinstskatt och skicka in en blankett till Skatteverket när tävlingen är avslutad. 
  • Följa de officiella lagar och regler som finns i landet utöver Facebooks regler.

Om du vill läsa mer hittar du länk till Facebooks regler här. 

Lotterilagen
Sedan 1 januari 2019 upphävdes lotterilagen, vilket innebär att det inte längre krävs tillstånd att anordna tävlingar där man, slumpmässigt, väljer ut en vinnare. Numera är det alltså tillåtet att välja ut en vinnare enbart på den grunden att hen har lämnat en kommentar.

Tips och råd
Vi har tagit fram 5 tips för hur man anordnar en lyckad tävling på sociala medier. Börja med att ta fram en tävlingsstrategi innehållandes:

  1. Syfte:
    Vad är målet med tävlingen? Sätt ett mål som du kan mäta, exempelvis X antal nya följare/att du når ut till X antal personer eller att du ökar
    trafiken in till din sida med ett visst antal procent. Utan mätning vet du inte hur du ska utforma eller utvärdera om tävlingen gått bra.
  2. Innehåll:
    Frågor du kan ställa dig: Hur ska tävlingen byggas upp? Hur kopplar du den till ditt varumärke? Vad gillar era kunder? Kan du se någon trend som visar vilket typ av innehåll som just era följare gillar och som ni delat tidigare i sociala medier? 

    För att tävlingen ska bli riktigt bra tänk på följande:

  • Välj rätt kanal för din målgruppen och din tävling. Det behöver nödvändigtvis inte vara Facebook som ska användas som plattform. 
  • Tävlingar ska på ett lekfullt och meningsfullt sätt alltid vara kopplat till varumärket. 
  • Det ska vara enkelt för följarna att kunna delta i tävlingen. Tänk alltså på att inte göra den alltför invecklad.  
  • Reglerna måste vara enkla och direkta. 
  • Undvik flera parallella tävlingar. 
  1. Hur:
    Vad är tävlingsmomentet, vinsten, samt hur och när utses vinnaren? Det är några viktiga parametrar att tänka igenom innan man postar en tävling på sociala medier. Kom också ihåg att priset måste leda till att folk tycker att det är värt att vara med och tävla. Skriv ned tydliga regler i inlägget och länka gärna till din hemsida för alla regler.Frågor att besvara: 
  • Hur ska själva tävlingen gå till?
  • Hur länge ska tävlingen pågå?
  • Hur ser uppgiften ut?
  • Vad är det för pris och vad är prisets värde? 
  • Vem får delta och hur många gånger får man tävla? Om man har frågor – vem kontaktar man?
  • Hur utses vinnaren och av vem/vilka?
  • Var hämtas priset ut? Ingår frakt eller inte?
  1. När:
    Don’t post and ghost när tävlingen pågår. Se till att interagera med de som kommenterar och engagerar sig i din tävling efter att du har lagt upp inlägget.
  1. Avslut:
    Efter att tävlingen är avslutad: Se till att samla statistik och analysera ditt resultat. Detta för att se vad och hur du kan förbättra tävlingen nästa gång. Lycka till!

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!