Att ha rätt bildstorlek när du lägger upp bilder på sociala medier är en väldigt viktig faktor som spelar in i jakten på uppmärksamhet. Att scrolla igenom flödet på sociala medier går snabbt idag, riktigt snabbt. Därför är det extra viktigt att göra vad man kan för att få målgruppen att stanna upp i bruset och engagera sig i just ditt inlägg. Du vill ju inte att din bild ska vara för liten, beskäras tokigt eller upplevas som pixlig.

För att underlätta för dig listar vi här de ultimata bildmåtten för olika sociala kanaler; Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube och Twitter. 

Uppdaterad 2025

Bildstorlekar Facebook

Profilbild: 180 x 180 px (pixlar)
Omslagsbild: 851 x 312 px
Posta en bild i flödet: 1200 x 630 px
Delad länk-bild: 1200 x 628 px
Omslagsbild för evenemang: 1920 x 1005 px
Omslagsbild för Facebook-grupp: 1640 x 856 px

Bildstorlekar Instagram

Profilbild: 180 x 180 px.
Posta en bild i flödet: 1080 x 1350 eller 1080 x 1080 px. (Viktig info inom 1012 x 1350 px.)
Liggande: 1080 x 608 px. (Rekommenderas inte i och med bildförhållandena i rutnätet.)
Posta en bild i Stories: 1080 x 1920 px. (Viktig info inom 1080 x 1610 px.)
Posta en Reel: 1080 x 1920 px.

Lägg viktig info innanför de rosa markeringarna för att undvika att budskap blir beskuret i flödets rutnät.

Bildstorlekar LinkedIn

Profilbild: 400 x 400 px (pixlar)
Personlig omslagsbild: 1584 x 396 px
Omslagsbild för företag: 1536 x 768 px
Posta en bild i flödet: 1200 x 630 px

Bildstorlekar YouTube

Profilbild: 800 x 800 px (pixlar)
Omslagsbild: 2560 x 1440 px
Tumnagelbild för video: 1200 x 720 px

Tveksam på vilka videolängder som gäller på sociala medier? Här kan du läsa om det!

Något som känns oklart?

Vi fattar! När det kommer nya telefoner och enheter i en stadig ström kan det kännas omöjligt att ha koll på vad som gäller. Om du vill prata om det: hör av dig!