Att ha rätt bildstorlek när du lägger upp bilder på sociala medier är en väldigt viktig faktor som spelar in i jakten på uppmärksamhet. Att scrolla igenom flödet på sociala medier går snabbt idag, riktigt snabbt. Därför är det extra viktigt att göra vad man kan för att få målgruppen att stanna upp i bruset och engagera sig i just ditt inlägg. Du vill ju inte att din bild ska vara för liten, beskäras tokigt eller upplevas som pixlig.

För att underlätta för dig listar vi här de ultimata bildmåtten för olika sociala kanaler; Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube och Twitter. 

Bildstorlekar Facebook

Profilbild: 180 x 180 px (pixlar)
Omslagsbild: 851 x 312 px
Posta en bild i flödet: 1200 x 630 px
Delad länk-bild: 1200 x 628 px
Omslagsbild för evenemang: 1920 x 1005 px
Omslagsbild för Facebook-grupp: 1640 x 856 px

Bildstorlekar Instagram

Profilbild: 180 x 180 px (pixlar)
Posta en bild i flödet: 1080 x 1080 px eller 1080 x 1250 px
Liggande: 1080 x 608 px
Posta bild i Stories: 1080 x 1920 px

Bildstorlekar LinkedIn

Profilbild: 400 x 400 px (pixlar)
Personlig omslagsbild: 1584 x 396 px
Omslagsbild för företag: 1536 x 768 px
Posta en bild i flödet: 1200 x 630 px

Bildstorlekar YouTube

Profilbild: 800 x 800 px (pixlar)
Omslagsbild: 2560 x 1440 px
Tumnagelbild för video: 1200 x 720 px

Bildstorlekar Twitter

Profilbild: 400 x 400 px (pixlar)
Bakgrundsbild: 1500 x 500 px
Bild i flödet: 440 x 220 px

Tveksam på vilka videolängder som gäller på sociala medier? Här kan du läsa om det!

Något som känns oklart?

Vi förstår det! När det kommer nya telefoner och enheter gång på gång kan det kännas oklart vad det är som gäller. Eller har vi missat något och du inte kan låta bli att berätta?