Att ha rätt bildstorlek när du lägger upp bilder på sociala medier är en väldigt viktig faktor som spelar in i jakten på uppmärksamhet. Att scrolla igenom flödet på sociala medier går snabbt idag, riktigt snabbt. Därför är det extra viktigt att göra vad man kan för att få målgruppen att stanna upp i bruset och engagera sig i just ditt inlägg. Du vill ju inte att din bild ska vara för liten, beskäras tokigt eller upplevas som pixlig. För att underlätta för dig listar vi här de ultimata bildmåtten för olika sociala kanaler; Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube och Twitter.
Profilbild: 180 x 180 px (pixlar)Omslagsbild: 851 x 312 pxPosta en bild i flödet: 1200 x 630 pxDelad länk-bild: 1200 x 628 pxOmslagsbild för evenemang: 1920 x 1005 pxOmslagsbild för Facebook-grupp: 1640 x 856 px
Profilbild: 180 x 180 px (pixlar)Posta en bild i flödet: 1080 x 1080 px eller 1080 x 1250 px Liggande: 1080 x 608 pxPosta bild i Stories: 1080 x 1920 px
Profilbild: 400 x 400 px (pixlar)Personlig omslagsbild: 1584 x 396 pxOmslagsbild för företag: 1536 x 768 pxPosta en bild i flödet: 1200 x 630 px
Profilbild: 800 x 800 px (pixlar)Omslagsbild: 2560 x 1440 pxTumnagelbild för video: 1200 x 720 px
Profilbild: 400 x 400 px (pixlar)Bakgrundsbild: 1500 x 500 pxBild i flödet: 440 x 220 px
Tveksam på vilka videolängder som gäller på sociala medier? Här kan du läsa om det!
Vi förstår det! När det kommer nya telefoner och enheter gång på gång kan det kännas oklart vad det är som gäller. Eller har vi missat något och du inte kan låta bli att berätta?