Att använda emojis i sociala medier eller inte, det är frågan. Vi svarar JA, men med måtta som så mycket annat. Oavsett om din målgrupp är av det yngre slaget eller inte, så ökar faktiskt engagemanget på sociala medier om emojis används i kommunikationen. Enligt WordStream så ökar engagemanget med 25 % på Twitter om emojis används i inlägget, och hela 57 % i interaktioner i ett inlägg på Facebook.
Något man också kan se är att det personliga hos ett företag kryddas lite extra om emojis används i sociala medier. Man blir mer lättsam i kommunikationen till målgruppen och budskapet i ens inlägg stärks ännu mer.
Precis som ett utropstecken kan ändra tonen i text, så kan emojis på samma sätt även förmedla känslor vilket är oerhört viktigt på sociala medier. Men kom ihåg att text inte kan ersättas med emojis. När text och emojis får jobba tillsammans så skapar dina ord större djup och mening.
Det märks nog ganska tydligt att vi på United Power har stor förkärlek till emojis, men vi förstår att emojis inte passar all kommunikation. Exempelvis om du har en redovisningsfirma eller advokatbyrå. Men, om du känner att emojis skulle kunna vara något för ditt företag kommer här några snabba tips.
Till sist ett bonustips på hur du kan interagera med dina följare med hjälp av emojis på sociala medier. Det kan exempelvis vara att du i din caption (texten i inlägget) ber om deras input genom att kommentera med en tumme ned 👎🏼 eller tumme upp 👍🏼. Eller att ställa en öppen fråga som; “Vilken är din favoritmat? 🦀🍝🍳🍗 och låta dem kommentera med den emoji som passar dem bäst.
Vill vi önska dig lycka till! Följ oss gärna på sociala medier för fler tips och inspiration! Eller kontakta oss om det är något du undrar!