Med hjälp av UTM-länkar kan du gratis och enkelt se statistiken för dina kampanjer. UTM står för Urchin Tracking Module och ser ut som en vanlig länk, fast den innehåller värdefulla parametrar. Vill du ha hjälp med att optimera dina UTM-länkar kan du kontakta oss här.

Låt säga att du har publicerat samma inlägg på flera plattformar. I varje inlägg har du en länk till en produkt på din hemsida. Om du gör länken till en UTM-länk går det att se viktig statistik i Google Analytics för varje inlägg. Du kan bland annat se vilken plattform som genererar mest trafik till din produkt. Har du UTM-länkat till flera produkter i ditt inlägg kan du även se vilken produkt som användarna fann mest intressant. Detta är bara några exempel på hur du kan använda detta till din fördel.

Hur skapar man en UTM-länk?
Du kan antingen skapa en UTM-länk manuellt eller så kan du automatisk skapa en länk. Innan du skapar länken finns det viktiga saker att tänka på:

Campaign URL builder
I Campaign URL Builder kan du fylla i parametrarna och låta verktyget automatiskt skapa en UTM-länk åt dig. I bilden nedanför har du en översikt över verktyget.

Så här gör du för att skapa en UTM-länk steg-för-steg med Campaign URL Builder:

Viktigt att tänka på

Syftet med en UTM-länk är att analysera statistiken den genererar. För att göra det enkelt är det viktigt att skapa en struktur som du förstår. Använder du dig av ovanstående parametrar på ett strukturerat sätt blir det enkelt att orientera dig bland all statistik. Försök vara konsekvent med dina parametrar, ett tips är att exempelvis bara använda sig av gemener för att slippa onödigt krångel.

Och avslutningsvis, sätt upp ett Spreadsheet/Excel-ark där du löpande lägger in dina UTM-länkar, information och datum. Det gör det enklare att jobba med löpande. Det kan kännas svårt i början, men ni kommer snart hitta en struktur som funkar, och därmed kunna ta bättre beslut i framtiden om vad som fungerar och inte.

Lycka till!