Tänk att kunna driva sin webbshop utan att behöva göra något alls… bara luta sig tillbaka och se hur ordrarna trillar in. Visst låter det nästan för bra för att vara sant? Det är för att det är det!

En webbshop kräver konstant övervakning, systematisk optimering av kundresan och ett stort mått fingertoppskänsla, för att man ska kunna möta kundernas behov och förväntningar. Men hur? Vi hjälper dig att navigera rätt i e-handelsvärlden; allt ifrån val av e-handelsplattform, performance-marknadsföring, integrationer mot tredjepartssystem, fraktlösningar och hur man simultant med allt detta bygger ett starkt varumärke. Har vi lockat ditt intresse? Fortsätt läsa för vår 101 i e-handel!

Innehållsförteckning:

  1. En levande e-handel
  2. Hantering av leveranser och lager
  3. Välj rätt e-handelsplattform
  4. Designa din e-handel
  5. Integrationer
  6. Bygg ett starkt varumärke
  7. Effektiv marknadsföring, trafik & mätning

1. En levande e-handel 

En webbshop fungerar i stort på samma sätt som en fysisk butik. Nåja, med ett par signifikanta skillnader! Om du driver en butik är den din främsta försäljningskanal till människor som befinner sig i din geografiska närhet. Skillnaden med att driva sin handel online är att målgruppen helt plötsligt blir mottagare över hela världen (om du så vill). Den blir en förlängning av din fysiska butik, ett skyltfönster som är öppet 24/7.

När det kommer till likheterna mellan en fysisk butik och en e-handel är det som sagt många. Precis som i en vanlig butik måste du exponera dina produkter för kunderna. Du behöver även kategorisera butiken efter avdelningar, så att kunden lättare hittar i ditt sortiment. Och så krävs naturligtvis en kassa där kunden kan betala, och varför inte en kassadisk med produkter för merförsäljning?

Checklista:

Om din e-handel uppfyller dessa krav kan du vara säker på att du driver en levande e-handel. Om din e-handel inte uppfyller dessa krav kan vi hjälpa dig att förbättra användarvänligheten med hjälp av UX.

2. Hantering av leveranser och lager

Din webbshop är förvisso öppen dygnet runt och du kan tjäna pengar medan du sover. Kruxet blir när du får in en order – den behöver ju behandlas, paketeras och skickas (förutsatt att du inte säljer digitala produkter). Du måste aktivt jobba med din e-handel för att sälja produkter. Att ligga i en solstol i Grekland med en paraplydrink är något du som driver e-handel kan glömma. Eller?!

Tredjepartslogistik (3PL) – få hjälp med logistiken

Det finns sätt att automatisera din e-handel, genom att låta någon annan hålla lagret och paketera dina varor när du får in en beställning. 3PL är smidigt för dig som säljer fysiska produkter i större volymer och själv inte har möjlighet att lagerföra dina varor. I dessa fall kan 3PL vara mer prisvärt än att själv hyra en lagerlokal. Med 3PL får du dessutom dina varor plockade, packade och skickade.

– Hur vet lagret att jag fått en beställning? Jo, företag som erbjuder 3PL har oftast ett WMS (Warehouse Management System) för hantering av logistik. Det är ett system som kopplas till din webbshop och stämmer av när du får en beställning. Ongoing är ett populärt system för detta. Det integreras mot de flesta e-handelsplattformarna, som Woocommerce, Shopify, Abicart med flera.

Fraktsystem (TA/TMS) – egen hantering av logistik via tredjepart

Har du en butik, butikslager eller håller lager hemma är det mer lönsamt att hantera frakten själv. Detta gör du smidigast med ett fraktsystem, som beroende av hur mycket du säljer, vad du säljer och vart du vill skicka, avgör vilket TA/TMS du kan använda. Några vanliga system för detta är Shiplink, Sendify, Logtrade, Shipmondo, Fraktjakt, nShift med flera. Du kan koppla de flesta fraktsystemen till din webbshop, för att föra över kundens information och produktinformation, för att slutligen automatiskt boka frakt och skriva ut fraktdokument. Vissa TA/TMS kräver egna fraktavtal, andra har redan färdiga fraktavtal som du automatiskt får ta del av genom att du skapar ett konto och börjar skicka paket.

Posta brev – egen hantering av logistik

Ryms dina paket i brevlådan? Ja, då är det inte mer än att klistra på några frimärken på paketet och posta direkt på ditt närmaste ombud!

Returer – det trista men ack så viktiga

– Ska man erbjuda fri frakt och fria returer? Det har visat sig att e-handlare som tar betalt för returer har lägre returfrekvens än de som har fria returer. Det ligger förstås en ekonomisk vinning i att ta betalt för returer, samtidigt som det ställer krav på kunden att vara mer noggrann innan hen beställer något. Du som e-handlare kan underlätta för dina kunder genom sätta upp en enkel returportal i din webbshop, där kunden fyller i sina uppgifter och betalar för returen direkt. OBS: Kom ihåg att defekta varor och reklamationer inte ska bekostas av kunden vid returer. Du som e-handlare är skyldig att återbetala hela kundens köp.

VIKTIGT!

Det är möjligt att automatisera flera flöden kopplade till din e-handel, men kom ihåg att inte överdimensionera. Säljer du en produkt i veckan, 20 st, 100 eller kanske till och med 1000? För att driva en webbshop med god lönsamhet är det bra att säkerställa att du betalar för de du faktiskt använder så att du får avkastning på din automatisering i form av tidsbesparingar. Tid är pengar.

3. Välj rätt e-handelsplattform

Det finns många e-handelsplattformar att välja bland. Du behöver vara införstådd med att de flesta plattformar erbjuder i stort sett samma lösning; att sälja produkter online. Ha dock med dig att e-handelsplattformar har olika intäktsmodeller, tekniska funktioner, möjlighet till anpassning och användarvänlighet.

Vanliga plattformar i Sverige:

  1. Woocommerce – gratis
  2. Shopify – prenumeration
  3. Abicart – prenumeration
  4. Magento – gratis & prenumeration
  5. Prestashop – gratis
  6. Quickbutik – prenumeration
  7. Wix Ecommerce – prenumeration
  8. Squarespace – prenumeration
  9. Centra – prenumeration
  10. Norce – prenumeration
  11. Kwikk – gratis

Woocommerce i korthet

Ungefär 43 % av världens hemsidor är byggda i WordPress (källa) och runt 36 % av dessa är webbshoppar som är byggda med Woocommerce (källa). Det gör Woocommerce till världens mest använda e-handelsplattform. Varför vi gillar kombinationen WordPress + Woocommerce så mycket? Det beror på att det blir enkelt att anpassa både hemsidan och webbshoppens design, samt att färdiga integrationer finns tillgängliga (exempelvis ekonomisystem, kassasystem, betallösningar och fraktsystem). Dessutom betalar du ingenting för vare sig WordPress eller Woocommerce när väl allt är på plats. Kopplingar mot externa system, plug-ins och webbhotell är dock kostnader som kan tillkomma.

Shopify i korthet

För dig som ska sälja online, vill komma igång snabbt och helst göra det själv, passar Shopify bra. Söker du även en e-handelsplattform som har många färdiga integrationer och är lite av ett “allt i ett-system” är Shopify ett bra val. Det är mycket användarvänligt och eftersom Shopify är “fully-hosted” behöver du inte betala för något eget webbhotell.

Shopify är smidigt för dig som vill komma igång och sälja online utan större tekniska kunskaper. När du skapar ett konto brukar du få 3–14 dagars gratis provperiod. Shopifys prismodell kommer dock med både en fast månadskostnad och en transaktionsavgift utöver avgiften du betalar för din betalningslösning i kassan. Denna transaktionsavgift varierar beroende på vilket paket du betalar för. Du kan använda dig av Shopify-payments eller tredjeparts betallösningar.

Är du intresserad av att starta eller kanske redan driver en webbshop idag? Kontakta oss, vi hjälper dig vidare med allt du kan tänkas behöva för att starta och driva en lyckad e-handel.

4. Designa din e-handel

I designstadiet av din e-handel kan det vara en bra idé att ta hjälp av en UX-designer. Bra UX (User Experience), är avgörande för hur bra din webbshop kommer att prestera. Genom att skapa en användarvänlig e-handel med korta och smidiga vägar till köp, ökar du chanserna för att göra dina besökare till betalande kunder.

Digital Visual Merchandising – Visual Merchandising, fast online!

Du har säkert hört talas om Visual Merchandising? Om inte: det är rollen som den som ansvarar för att utforma butikens skyltfönster och bygger inspirerande miljöer med utvalda produkter, allt med syfte att öka försäljningen. En Digital Visual Merchandiser eller Online Merchandiser gör samma arbete fast för e-handeln. Som DVM, jobbar du med att byta bilder på startsidan, lägga till banners med erbjudanden, ändra banners och slides efter säsong. Du skapar helt enkelt säljande mini kampanjer som uppmuntrar dina kunder till köp.

På webbshopens startsida är det viktigt att inkludera följande:

  1. Sökfält och en tydlig meny (gärna uppdelad i produktmeny, inspiration/information/kunskap och kundservice)
  2. Aktuella erbjudanden
  3. Nyheter
  4. Bästsäljande produkter
  5. Mest sålda produktkategorier
  6. Varumärken
  7. Inspiration, stilguide, hjälpcenter
  8. USP:ar, som miljövänligare leveranser, hållbara material, trygga betalningar m.m.
  9. “Om oss”-texter (det förbättrar även SEO:n)
  10. Lojalitet, som CTA till nyhetsbrev och kundklubb etc.
  11. Recensioner från Trustpilot, Reco eller Google reviews

Vi kan hjälpa dig att skapa en säljande, funktionell och användarvänlig e-handel.

Tips!

Om du vill starta eller redan driver en webbshop ska du alltid lägga tid på att analysera datan från dina användare och konstant optimera startsidans tillgänglighet utefter vad användarna söker på. Det är lågt hängande frukter för att boosta din försäljning.

Användarvänlighet – gör webbshoppen enkel att förstå och använda

Närmare 9 av 10 användare besöker internet på mobilen. Därför måste din webbshop vara lika lätt att handla från oavsett enhet. En e-handel i sitt allra enklaste utförande består av dessa byggstenar:

  1. Startsida
  2. Produktarkiv
  3. Produktsida
  4. Varukorg
  5. Kassa
  6. Tack för ditt köp
  7. Mitt konto
  8. Policy för integritet, köp, frakt/retur och reklamation

Startsidan

Som tidigare nämnt är startsidan butikens skyltfönster. Det är här du visar upp butiken ur dess absolut mest publikfriande sida. Detta är i övrigt denna sida som du som e-handlare kommer att uppdatera mest.

Produktarkivet

Produktarkivet är din webbshops produktkatalog; en dynamisk sida som automatiskt uppdateras när du lägger in en ny produkt i ditt e-handelssystem, ändrar priser eller lägger till bilder. I produktarkivet ska det vara enkelt för användare att filtrera produkterna efter relevanta parametrar (attribut), som kön, storlek eller färg. Användaren ska också kunna välja hur produkterna ska sorteras, exempelvis billigast/dyrast först, visa senaste eller äldsta produkterna och sortera från A–Ö.

Eftersom produktarkivet är dynamiskt sker alla ändringar automatiskt från ditt e-handelssystem. Du kan själv välja hur du vill designa dina produktarkiv men tänk på att fokusera på produkterna. Det är också viktigt att tydligt strukturera webbshopens kategoriträd i huvudkategorier och subkategorier. Strukturerad data kan hjälpa din sökoptimering och bör därför noga mappas upp. Nedan följer två exempel på en tydlig kategoristruktur för olika scenarion.

  1. Webbshop som endast säljer kläder

Huvudkategori är Tröjor och subkategori är t-shirts, collegetröjor och huvtröjor.

  1. Webbshop som säljer kläder och inredning

Huvudkategorier är Kläder och Inredning, med subkategorierna Tröjor och Kök och sub-subkategorier är T-shirt, Collegetröja, Huvtröja, Bord, Stolar, Tallrikar.

Detta kanske låter självklart, eller inte alls? Anledningen till varför det är viktigt är dels användarvänlighet, men också hur sökmotorer uppfattar din webbshop. När kategorierna är osammanhängande blir upplevelsen otydlig och du kommer troligtvis att sälja mindre, och riskerar att färre kunder blir återkommande sådana. Om du inte strukturerar kategorierna (datan) på rätt sätt, kommer sökmotorerna att uppfatta din e-handel som rörig och inte vilja premiera ditt innehåll i sökresultaten. När du strukturerar dina kategorier på ett korrekt och genomtänkt sätt underlättar du även för din egen e-handels administration.

Så innan du sätter igång med skapandet av en webbshop, bygg ett kategoriträd som hjälper dig att få en överblick av ditt sortiment. När du sedan kommer igång blir hanteringen av nya produkter mycket enklare och alla produkter du säljer hamnar i rätt fack från början.

Tips!

Du som redan driver en webbshop och behöver se över ditt kategoriträd: vi hjälper dig att förbättra navigeringen genom att göra en djupgående analys och ta fram förslag på åtgärder för hur du kan optimera ditt befintliga sortiment.

Attribut och etiketter

Utöver kategorier finns attribut och etiketter. Dessa är inte kategorier, det är till för att hjälpa dig skapa mer specifik filtrering i produktarkivet. Exempel på attribut är kön, material, storlek och färg. Etiketter beskriver i sin tur produkten efter exempelvis säsong (vår, sommar, vinter, höst), produktens syfte eller något annat som används för att samla en kollektion på startsidan. Det är enkelt att en produkt hamnar i flera produktkategorier. Faktum är att produkter helst ska tilldelas en produktkategori. Använd dig istället av produktattribut eller etiketter om du vill placera produkter i någon annan avdelning eller samling.

Produktsidan

Här visas bilder och information om produkten som användaren klickat på, även knappar för “köp” eller “lägg i varukorgen”. Här kan användaren även göra sina ev. färg- och storleksval.

Vi vet att snygga produktbilder säljer bättre än pixliga bilder med röriga bakgrunder. Här gäller det att ha en plan för hur bilderna ska se ut. En nyckel är självklart att din e-handel går i linje med ditt varumärke. Kom ihåg att bilder också kommunicerar ditt varumärke, därför behöver du ta ställning till om du behöver ta egna produktbilder eller om du ska använda bilder från din leverantör.Här är din grafiska manual eller grafiska profil ett viktigt verktyg. Den garanterar att designen och den visuella tonaliteten och känslan i din webbshop går i linje med resten av din kommunikation.

Varukorg, Kassa, “Tack för ditt köp” och Mitt konto

I varukorgen finns möjlighet till merförsäljning baserad på de produkter kunden lagt i den. Det är en bra metod för att sälja mer, men det är även hjälpsamt för kunden att rekommendera kompletterande produkter. På så sätt kan du skapa en bättre kundupplevelse genom att låta kunden addera produkter i efterhand, utan att behöva gå tillbaka i butiken igen.

Kassan ska vara helt fri från distraherande element. Här vill vi att kunden endast ska slutföra sitt köp. Det är möjligt att låta kunden fylla i rabattkod, logga in, skapa konto eller godkänna utskick av nyhetsbrev. I övrigt gäller: ju mer friktionsfri kassan är, desto fler kunder kommer köpa från dig. I kassan är det även viktigt att använda en pålitlig och förtroendeingivande betalningslösning:

  1. Klarna
  2. Adyen
  3. Svea
  4. Stripe
  5. Trustly
  6. Swedbank Pay
  7. Qliro
  8. Nets

Efter att kunden betalat kommer en orderbekräftelse att visas. Denna sida kallas “Tack för ditt köp” och utgör kundens kvitto tillika bekräftelse på att köpet är genomfört. Ditt e-handelssystem skickar ut en bekräftelse via e-post efter att ordern har lagts. Bra, eller hur?!

“Mitt konto” är sidan där användare skapar sitt inlogg och loggar in i din webbshop. Allt som kunden har köpt sparas här. Här kan kunden även ändra fakturerings- och leveransuppgifter, avbryta prenumerationer eller få tillgång till sina unika medlemsrabatter.

Detta är i grund och botten vad en e-handelsplattform innefattar. Vilket system du sedan väljer är naturligtvis helt upp till dig.

Du är välkommen att höra av dig till oss om du behöver rådgivning gällande vilket e-handelsplattform/system som passar din verksamhet bäst!

5. Integrationer

För att underlätta det administrativa arbetet med att driva en webbshop kan du koppla ihop dina system. Låt säga att du vill driva en webbshop och butik samtidigt. Om en kund kommer in i butiken och köper den sista mössan du har i lager kommer lagersaldot i kassan att sättas till 0, men i din webbshop finns samma mössa tillgänglig. Du riskerar i och med detta att sälja produkter som du inte längre har i lager, med missnöjda kunder som resultat. För att undvika att detta sker bör du koppla ihop ditt kassasystem med webbshopen. Detta kallas för omnikanal.

De flesta e-handelsplattformar har idag färdiga kopplingar mot vissa kassasystem. Du behöver därför ha koll på vilket kassasystem du har idag samt om det är kompatibelt med e-handelsplattformen som du redan använder eller har tänkt skaffa. Det är inte säkert att du behöver stämma av lagersaldot mot kassans lagermodul, detta kan även göras från ett artikelregister i ditt ekonomisystem. Om du väljer en e-handelsplattform som Woocommerce eller Shopify kan du vara säker på att integrationer finns på plats.

Det finns olika typer integrationer som du bör vara medveten om när det kommer till e-handel. De är: Standardintegrationer, Punkt-till-punkt (P2P) och Integrationsplattform (iPaas). När dessa ska användas förklarar vi nedan.

Standardintegrationer

Denna integration är redan färdigutvecklad för att passa två olika system. Dessa kan exempelvis laddas ner som ett plugin i WordPress eller genom att kopiera/klistra in färdiga API-nycklar för att upprätta en fungerande integration. Kom ihåg att standardintegrationer inte är helt anpassningsbara och kanske inte fungerar för just dina behov.

Punkt till punkt (P2P)

Dessa integrationer kan anpassas helt efter dina behov. En P2- integration kopplar ihop ett system med ett annat. Vilken data som flödar bestämmer du. Dock kräver denna typ av integration en del tekniska kunskaper. Behöver du upprätta flera integrationer mot samma system eller mellan olika system? Då bör du istället använda dig av en iPaas.

iPaas (Integration Platform As a Service)

En iPaas huvudsakliga syfte är att koppla ihop alla system mot samma knutpunkt. Inuti integrationsplattformen kan du sedan styra vilka system som ska synka och när system ska skicka data mellan varandra. När du använder en iPaas kan du vara säker på att dina system alltid är “up-to-sync”! Idag finns det en del företag som erbjuder iPaas-lösningar för e-handel. När du väljer att skaffa en iPaas för dina system behöver du ha i åtanke att en licenskostnad kan tillkomma.

Företag som erbjuder iPaas-lösningar:

  1. Kroconnect.com
  2. Sharespine.com
  3. Synkaplus.se

6. Bygg ett starkt varumärke

Säljer du D2C, B2C, B2B… eller kanske alla? Oavsett hur du säljer produkter online är ett starkt varumärke och upplevelsen av din e-handel det som kunderna kommer att basera sina åsikter om dig på.

D2C/B2B:

Patagonia är ett av de mest kända värderingsstyrda varumärkena världen över (tillika Kaliforniens första B Corp). De lever och har alltid levt sin vision och jobbar dedikerat med både miljö- och hållbarhetsfrågor. Det som Patagonia står för genomsyrar allt från materialval i kläder och produkter till kommunikationen i stort. De har framgångsrikt byggt sitt varumärke på en hållbar grund och därigenom även skapat ett stort community. Utöver sitt starka varumärke har Patagonia även en användarvänlig och inkluderande e-handel med en kundresa som gör shoppingupplevelsen till ett sant nöje, utan frustration eller bristfällig information. 

Allt detta tillsammans gör Patagonia till ett varumärke, ett community och en e-handel som sticker ut. De som shoppar och fortsätter shoppa Patagonia gör det förmodligen lika mycket för att de behöver en tröja som för det tröjan (eller närmare bestämt loggan) gör med deras personliga varumärke. Att investera i en produkt från Patagonia är lika mycket en investering i image och det! Det är ett klockrent exempel på D2C.

D2C/B2C:

Om kunden är ute efter ett nischat sortiment, kommer de tillbaka till den som erbjuder ett nischat utbud av produkter. Ett exempel på detta är Lyko. Lyko säljer allt inom hud- och hårvårdsprodukter. De erbjuder snabba leveranser, ett nischat (och samtidigt brett) utbud och en smidig shoppingupplevelse. Lyko bygger sitt varumärke och sina kunders samhörighet på att vara en “Beauty Playground” snarare än en e-handlare som säljer hud- och hårvårdsprodukter. De investerar med andra ord mycket i att bygga sitt varumärke parallellt med att se till att shoppingupplevelsen är smidig och felfri. Deras community, tillsammans med flagship stores, bidrar ytterligare till upplevelsen av varumärket.

Att bygga ett starkt e-handelsvarumärke kanske kan kännas stort och svårt. Och visst, att bygga varumärke tar tid. Med rätt insatser och vägledning kan du dock snabba på ditt varumärkesbyggande och närvaron online. Kom ihåg att vara lyhörda, samla in feedback från dina kunder. Vad gör din e-handel bra och vad kan förbättras? Genom att vara lyhörd kan du snabbare anpassa ditt erbjudande utifrån vad kunderna faktiskt vill ha! Vi har sagt det förut men vi säger det igen: en varumärkesplattform är svaret på dina böner. Den lägger grunden för varumärket, dess persona, värderingar och löften och säkerställer därmed igenkänning (vilket är särskilt viktigt at this day and age när man som företag har massor av olika sociala kanaler).


Tips!

Behöver du hjälp med att bygga ett starkt varumärke? Vi älskar att skapa kommunikation som känns, syns och hörs. Vi står gärna till tjänst för att stärka ditt varumärke för din framtida e-handelssatsning.

7. Effektiv marknadsföring, trafik & mätning

Stora tydliga skyltar, ett iögonfallande skyltfönster, kanske en gatupratare? Bästa läget på stans populäraste gata och en urtrevlig butik med ett attraktivt sortiment. Visst ser du butiken framför dig? Det är troligtvis en butik som dagligen lockar kunder och säljer bra, eller hur?

Så, hur kan vi skapa samma buzz kring och få samma trafik till vår e-handel som till den fysiska butiken? Nedan listar vi några insatser som kan hjälpa dig att öka trafiken till, och uppa medvetenheten kring din e-handel. Innan du börjar rekommenderar vi att sätta upp relevanta KPI:er och mätverktyg som samlar in data. På så vis kan du med hjälp av analys fatta mer datadrivna beslut som gör din affär mer lönsam. Men kom ihåg, när din e-handel samlar in data är det viktigt att den informerar användarna om hur ni använder cookies och hur ni behandlar användarens uppgifter.

Checklista:

Tips! Behöver du hjälp med annonsering och att synas online? Vi har lång erfarenhet av digital marknadsföring… Vi står gärna till tjänst för att hjälpa dig i din marknadsföring och växa din e-handel.

Tack för att du har läst igenom vår relativt långa e-handelsguide. Var det något särskilt du tyckte att vi hade missat eller borde berätta mer om? Skicka ett mejl till oscar@unitedpower.se, han vill veta allt!