Det finns många vanliga anledningar till att företag samlar in data om sina användare i digitala kanaler. Om du vill att din webbplats ska driva försäljning, antingen genom att generera leads eller via direkt e-handel, behöver du mäta dess prestation genom att samla in data. Detta kan du göra med hjälp av mätverktyg som exempelvis Google Analytics. Om du vill marknadsföra dig via exempelvis sociala medier och sökmotorer som leder in till hemsidan kommer du att använda tredjepartscookies, vilket också samlar in data om användaren. Med datainsamling följer ansvar, och du behöver ha koll på vad som gäller.
När du samlar in data om dina användare behöver du primärt tre saker.
Vi rekommenderar företag att ha mätverktyg som Google Analytics eller Matomo uppsatt och jobba in trafik till sina sajter via sökmotoroptimering och marknadsföring (i sociala medier och Google m.fl.). I och med att det ökar verksamhetens chanser till sälj och tillväxt. För att inte tumma på efterlevnaden av GDPR medför det krav på dig som företagare att ha aktuell integritetspolicy, cookiepolicy och cookiemodul på plats.
Oavsett vår rekommendation är det såklart du som företagare som väljer hur du ska agera. Och det är du som har ansvaret. En del företag väljer att avstå från att skaffa cookiepolicy, integritetspolicy och/eller cookiemodul.
I dagsläget granskas oftast de största företagen. Men det kan inte antas vara allt för långt bort innan även mindre aktörer börjar få sina hemsidor granskade kring hur de samlar in data och hanterar personuppgifter. Dessutom kan du få problem med annonseringen via exempelvis Google om din webbplats inte är korrekt i enlighet med GDPR.
I mars 2023 lanserade Google verktyget Consent Mode v2, och gjorde det enklare för företag att hantera samtycke för spårning. Det ger möjlighet att få anonymiserad data även om användare inte ger full tillåtelse. Verktyget anpassas bättre till lagar och fungerar smidigare med Googles tjänster Google Analytics och Google Ads. Företag kan också fortsätta förbättra sin marknadsföring utan att bryta mot regler eller användarnas integritet.
Om du dessutom kör ut Display-annonser i Google Ads är Consent Mode v2 kritiskt för att bibehålla alla tidigare datapunkter, och samtidigt hålla ner klickkostnaden.
Vill du ha assistans med uppsättning av Consent Mode v2 till din webbplats? Hör av dig till Viktor.