Det finns många vanliga anledningar till att företag samlar in data om sina användare i digitala kanaler. Om du vill att din webbplats ska driva försäljning, antingen genom att generera leads eller via direkt e-handel, behöver du mäta dess prestation genom att samla in data. Detta kan du göra med hjälp av mätverktyg som exempelvis Google Analytics. Om du vill marknadsföra dig via exempelvis sociala medier och sökmotorer som leder in till hemsidan kommer du att använda tredjepartscookies, vilket också samlar in data om användaren.
När du samlar in data om dina användare behöver du primärt tre saker.
Vi på United Power rekommenderar i nio fall av tio att företag har mätverktyg som Google Analytics uppsatt och jobbar in trafik till sina sajter via sökmotoroptimering, och marknadsföring på sociala medier. I och med att detta kommer öka verksamhetens chanser till sälj och tillväxt. För att inte tumma på efterlevnaden av GDPR medför det krav på dig som företagare att ha aktuell integritetspolicy, cookiepolicy och cookiemodul på plats.
Oavsett vår rekommendation är det såklart du som företagare som väljer hur du ska agera. Och det är du som har ansvaret. En del företag väljer att avstå från att skaffa cookiepolicy, integritetspolicy och/eller cookiemodul.
I dagens läge granskas oftast de största företagen. Men det är nog inte allt för långt bort innan även mindre aktörer börjar få sina hemsidor granskade kring hur de samlar in data och hanterar personuppgifter. Dessutom kan du få problem med annonseringen via exempelvis Google, om din webbplats inte är korrekt i enlighet med GDPR.
I mars 2023 kom Google med Consent Mode v2 och gjorde det enklare för företag att hantera samtycke för spårning. Det ger möjlighet att få anonymiserad data även om användare inte ger full tillåtelse. Verktyget anpassas bättre till lagar och fungerar smidigare med Googles tjänster Google Analytics och Google Ads. Företag kan också fortsätta förbättra sin marknadsföring utan att bryta mot regler eller användarnas integritet.
Om du dessutom kör ut Display-annonser i Google Ads är Consent Mode v2 kritiskt för att bibehålla alla tidigare datapunkter, och samtidigt hålla ned klickkostnaden.
Vill du ha assistans med uppsättning av Consent Mode v2 till din webbplats? Hör av dig till Viktor.
Vi kan hjälpa er med samtliga dokument och tekniska inställningar för att sätta upp detta. För att säkra kvaliteten samarbetar vi med juristbyrån Legal Buddy i framtagandet av korrekt cookie- och integritetspolicy. Du väljer hur du vill gå vidare.
Första steget är att sätta upp en cookiemodul på din webbplats.Ett alternativ om du ska ordna cookie- och integritetspolicy själv är att ta kontakt med Legal Buddy direkt. Priset de tar för sin assistans beror på hur mycket dialog som krävs er emellan.
Om ni inte vill implementera policyn på webben själva kan ni skicka den till oss, så utför vi det mot timdebitering.
Vi har kontakten med Legal Buddy och för dialogen sinsemellan. Det innebär att vi startar projektet, tar fram ett grunddokument med det vi vet, och därefter inhämtar kompletterande information från er. Saknas cookiemodul hjälper vi till att sätta upp en. Slutligen kommer en jurist från Legal Buddy kontakta er för att färdigställa policydokumenten. När det är klart implementerar vi dem på sajten och länkar cookiepolicyn med cookiemodulen.
OBS: Om inget annat är överenskommet är det du och ditt företag som ansvarar för att uppdatera policier och modul när så krävs.