Du har säkert sett att Google Analytics inte kommer att gå att använda längre nästa sommar, för att sen stängas ner helt runt sex månader senare? Av den anledningen behöver du sätta upp den nya versionen, som heter GA4. För att det ska bli en korrekt uppsättning, och för att din målspårning och/eller e-handelsspårning ska följa med som den ska är det viktigt att detta görs på rätt sätt.
Vi rekommenderar att göra det via GTM (Google Tag Manager). För de flesta av våra kunder (dock inte alla) som vi hjälpt med Google Analytics, har vi redan satt upp detta. Och vi kan hjälpa dig också!
Att sätta upp GA4 med korrekt mätning tar 4–8 timmar beroende på uppsättning. Detta innebär att ni kommer ha kvar samma konto, men att GA4 blir en ny egendom i kontot och att de kommer löpa parallellt, utan att påverka varandra.
Detta bör göras nu i maj/juni för att börja samla in data i tid, så att ni nästa sommar kan jämföra årligen – exempelvis juni 2022 med juni 2023 och så vidare. I slutet av 2023 kommer ert befintliga Analyticskonto att sluta visa statistik. Och om ni går över till GA4 våren 2023 finns ingen historik att jämföra med, därför är det smart att göra det redan nu.
Då kanske vi inte behöver göra något, förutsatt att du har satt upp det korrekt. Har du säkerställt att spårningen fungerar? Och att målspårning och/eller e-handelsspårningen fungerar som den ska?
Här kan du läsa mer ingående om dessa punkter, och vad som kan gå fel.
Hur lång tid det tar beror på om det ska läggas in via GTM eller direkt på sidan. Samt om det finns tillgängliga datalager eller om det behöver programmeras separat, samt huruvida datalagret som finns innehåller allt som önskas.
Oftast är det bäst men det kan finnas undantag. Exempelvis om det finns plattformar som har stöd för att skicka data direkt till Google. Men troligtvis är det aktuellt med GTM för samtliga kunder. Det är stabilt och smidigt.
Viktor tar emot alla frågor och hjälper dig gärna igenom den här oländigheten. Honom når du på viktor@unitedpower.se.