I juni-augusti 2021 rullade Google ut en större uppdatering av sin kärn-algoritm.

Då lanserades Page Experience Update, där användarupplevelse ännu tydligare blir en rankingfaktor. Google bedömde redan fyra faktorer av användarupplevelse, medan tre blev nya.

  1. Laddtid (NY)
  2. Interaktivitet (NY)
  3. Sidans visuella stabilitet (NY)
  4. Mobilvänlighet
  5. Säkerhet på sidan
  6. Https (SSL-certifikat)
  7. Påträngande pop-ups

Användarvänliga sidor tenderar därtill att konvertera bättre och leda till större intäkter. Detta gör användarvänlighet till något alla sajter bör fokusera på. Du behöver dock inte oroa dig så dramatiskt. Din organiska trafik lär inte försvinna i sommaren 2021 bara för att den nya algoritmuppdateringen går live. Däremot är det bra att känna till och börja förbereda sig!

Behöver du hjälp att ranka bättre och synas på Google?

Då behöver du möjligtvis råd om sökmotoroptimering (SEO). Skriv till Nina, vår SEO-copy!