Instagram är en av de sociala plattformar som ständigt förändras och lanserar nya uppdateringar, funktioner och verktyg. Året 2020 lanserades Instagram Live och Instagram Reels, vilka båda har exploderat i popularitet. Kanske främst Reels, som blivit delen av ens vardag för hela 25 % av oss Instagram-browsare. Som marknadsförare gäller det att hänga med i svängarna och hålla sig uppdaterad.

7 trender vi fortsätter se på Instagram 

  1. Instagram Shopping
    Med denna funktion förenklar du konverteringen från Instagram direkt till din webbshop, genom att produkttagga dina bilder och stories. Följarna kan då klicka på taggarna för att direkt färdas vidare till din webbshop, i stället för att gå via en länk som du lägger i din biografi. Att handla online är något som har ökat kraftigt under de senare åren, så att se över din e-handel och koppla ihop den med Instagram Shopping är en bra idé.
  2. Autencitet i captions och bilder
    Vi har skrivit om detta förr, men att gå från perfektion till transparens när det kommer till dina bilder/filmer och captions ökar markant och något som kommer att fortsätta blomstra. Att vara mer äkta i hur man som varumärke uttrycker sig uppskattas och ger faktiskt högre engagemang.
  3. Delbart content
    Sedan Instagram möjliggjorde det för användaren att ta bort synligheten av antalet likes av ens inlägg, är det allt viktigare att skapa delbart content, som folk gärna också sparar för att kunna gå tillbaka till senare för att titta på.
  4. Kortare videoformat
    TikTok tog världen med storm under 2020. Instagram kontrade då med Reels som fick ett stort genomslag. Vi tror att trenden med ett kortare videoformat, där syftet är att visa upp en mer lättsam sida av ens varumärke, produkter eller tjänster, kommer att fortsätta öka.
  5. Influencer marketing
    Influencer marketing har länge varit ett hett diskuterat ämne där man ställer sig frågan om influencer marketing någonsin kommer att dö ut. ”Instagram shopping” och e-handelsfunktionerna på Instagram kan göra det lättare för influencers att skapa långsiktiga samarbeten med varumärken.
  6. Instagram Live
    Att hålla live-streams på Instagram ökade rejält i och med pandemin och något som vi tror kommer fortsätta växa under de kommande åren. Det är ett smart sätt då man kan samla olika delar av sin målgrupp från världens alla hörn och det kostar ingenting.
  7. Micro blogging
    Hur långa ens captions ska vara är något som ständigt förändras. Det man nu kan se är att längre captions får högre engagemang. Detta i kombination med autencitet kan ge en riktig engagemang-boost! Instagram har också nyligen lanserat Instagram Guides i Sverige – en miniblogg där man kan skriva guider och dela med sig av tips och råd tillsammans med bilder och filmer. Fördelen med denna funktion är också att följarna stannar på din Instagram-kanal och slipper länkas vidare till exempelvis din webbplats eller blogg.

Fler tips och idéer

Läs mer om hur vi svenskar använder Instagram och internet på vår rapport om svenskarnas internetananvändning 2023. Du kan även följa oss på vår Instagram. Där lägger vi titt som tätt upp tips och trix specifikt för just Instagram. We reap what we sow!

Vill du bli bättre på Sociala medier?

Kanske behöver ditt företag en strategi, en inspirerande workshop eller utbildning. Vi kan hjälpa er med detta! Läs mer om våra tjänster inom sociala medier eller hör av dig direkt till Jessica.