När vi lär våra kunder hur man utvärderar statistiken i Google Analytics är detta den första vyn vi lär ut: Förvärv -> All trafik -> Kanaler. I den vyn finns mängder av saker du kan göra för att se tydlig statistik och resultat. Var inte rädd för att klicka dig runt! Häng med på en guidad rundtur.

1. Börja med kanaler

Klicka på de olika kanalerna för att få mer information, och se tidslinje och statistik för just den kanalen.

Då ser det ut så här.

2. Se förändringar över olika tidsperioder

På tidslinjen ser du förändringar över vald tidsperiod. Testa dig fram så kan du hitta värdefull data. Justera tidslinjen som du vill ha den, sedan kan du klicka dig in och ut ur kanaler och inställningen följer med.

3. Filtrera datan

I tabellen kan du också göra fler saker. Börja med att addera en sekundär dimension. Sedan kan du använda “Avancerat” för att filtrera datan.

Om detta verkar avancerat, ta det lugnt. Allt är svårt i början. Men vyn Förvärv -> All trafik -> Kanaler ger dig stora möjligheter att hitta värdefulla svar på hur det går med dina kanaler.

Fortsätt med Google Ads & Kampanjer

Något du bör ta med dig är att det vi nu gått igenom om tidslinjen, sekundär dimension och avancerat filter är saker du kan applicera även när du utvärderar dina kampanjer eller Google Ads.

Lycka till, och var inte rädd för att klicka dig runt och testa dig fram!

Utbildning eller hjälp med analys? 

Önskar du hjälp med analys eller utbildning? Kontakta vår Google Analytics-expert Viktor så hjälper han dig!