Varför detta ständiga tjat om målgrupp?! Kanske du tänker. Vad är det för fel med att vilja nå ut till alla? Krasst ingenting. Men ta en sekund och fundera på: är det realistiskt? Fundera på om det är troligt att det du erbjuder tilltalar alla. Går det ens att hitta ett budskap som tilltalar alla? Vi menar nej. Och du vet att vi har rätt.

“Alla” är ingen målgrupp i marknadsföringssammanhang, för det går inte att dra några specifika lärdomar om alla, utöver att de lever, är i behov av föda, rent vatten och eventuell sjukvård. Om du är Folkhälsomyndigheten verkar du på denna nivå. Men inte ens Folkhälsomyndigheten kan nöja sig med denna information för att säkerställa att de faktiskt når ut till alla

En målgrupp är först och främst segmenterad 

Primärt utifrån demografiska aspekter som ålder, kön, yrke, civilstånd och vart i landet man befinner sig. På så sätt har du delat upp din målgrupp i något mindre mindre grupper. Men vad vet du egentligen om dina kunder på individbasis? I stort sett ingenting. Så här har det sett ut historiskt, eftersom man tidigare inte har haft de praktiska möjligheterna att vara mer specifik, utöver att välja vilken tidning, radiokanal eller billboard att annonsera på.

Idag däremot, har vi möjlighet att vara betydligt mer precisa än så. Vi lever inte längre i en verklighet där affischer och tidningsannonser är det enda sättet att nå ut. Förut hade man inget val förutom att sikta brett och be en stilla bön om att man träffar rätt i någon mån. Idag har vi oändligt med möjligheter att både rikta och träffa rätt, utmaningen ligger istället i att göra förarbetet och verkligen lära känna sina mottagare.

Så, hur göra för att inleda målgruppsanalysen?

Börja med att se din kund framför dig. Vem är hen och hur kan du ta plats i hens medvetande och stanna kvar där?

Börja med demografisk data

Ta reda på vilka kunder du har utifrån data. Här är det bra att nyttja Google Analytics. Kolla dels på vilka som genomfört ett köp eller blivit leads, samt varifrån trafiken till din hemsida kommit. Addera även din egen kunskap och ambitioner. “Våra kunder är 80 % män och kommer i huvudsak från Uppsala med 20 mils radie. Vi ser dock en potential att öka andelen kvinnor, och kan även hämta hem nya kunder från Dalarna län som har behov av våra tjänster. Då vi har exklusiva tjänster är målgruppen relativt välbärgade och har höga krav på kvalitet och service.”

Skapa personas 

Utöver demografisk data som kön, ålder och geografisk plats – ge din kund egenskaper, värderingar och intressen. På så sätt får du användbar kunskap som gör det möjligt att rikta och variera dina budskap. Både sett till olika sociala kanaler, men också till vad som faktiskt skapar incitament för olika personer att överväga ditt erbjudande. Här är det en bra idé att utgå från både primära och sekundära målgrupper. Kanske riktar du dig främst till chefer och högre beslutsfattare? Eller personer i trettioårsåldern som letar efter sätt att effektivt få ihop livspusslet?

Fundera på vad som är viktigt för din idealkund, vilka utmaningar hen stöter på och hur ditt erbjudande kan passa in i personens vardag. Ställ dig sedan följande frågor om några olika typiska kunder:

Vem är personen?

Vad gör personen?

Vart hämtar personen sin inspiration?

Vilka utmaningar tampas personen med?

Relationen till ditt varumärke

När du har gjort denna segmentering är det dags att börja fokusera kundresan, sätta digitala annons- och contentstrategier och kavla upp ärmarna. Men det! Det är en annan historia.

Nyfiken? Vilsen? Kan vi hjälpa dig?

Vi vet att vi kan. Det enda du behöver göra är att berätta. Boka ett 45 minuters kostnadsfritt rådgivningssamtal så pratar vi om det.