Att man som företag behöver marknadsföra sig har de flesta koll på. Hur ska man annars kunna konkurrera och nå ut? Det många däremot inte har koll på är behovet av en marknadsplan. Med denna guide planerar vi att övertyga dig om att ta tag i att skaffa en. Ditt företagsliv kommer nämligen att bli mycket enklare med den på plats!

De allra flesta företag har en affärsidé, en tilltänkt målgrupp och en produkt eller tjänst som på ett eller annat sätt tillgodoser deras behov. Allt detta finns förhoppningsvis förklarat i ditt företags affärsplan? 

Marknadsföringen i sin tur syftar till att komplettera affärsplanen, dels med vilka mål företaget ska jobba mot – förslagsvis under ett år – och dels vilka marknadsföringsaktiviteter som ska ta en dit. Det är här marknadsplanen seglar in som en lisa… eller en plan helt enkelt! För hur man ska ta sig an marknaden, målgrupperna och möjligheterna. 

Vad ska en marknadsplan innehålla?

Ska är ett starkt ord! Men visst finns det ett antal punkter som kan vara bra att täcka in. Krasst vill man landa i vilka förutsättningar och möjligheter som finns för företaget att nå sina mål med hjälp av marknadsföringen. Utifrån detta kan marknadsplanen bli ungefär hur lång som helst men det tycker vi är onödigt. Det viktiga är att du sätter en plan och börjar jobba utifrån den. Hur som! Vi gillar listor, så en lista kommer här lastad med innehåll som bör finnas i en marknadsplan:

  1. Vision, positionering, målgrupper och värdeerbjudande 
    Dessa finns förhoppningsvis redan konkretiserade i er varumärkesplattform. De är bra att ha med i början av marknadsplanen, för det skadar aldrig att upprepa vartåt man ska och vem det är man ämnar nå, när man sätter sina strategier och planer för året. Amen.

  2. SMART:a mål
    Om man inte har några mål satta är det svårt att staka ut en riktning, det är sant inte minst när det handlar om marknadsföring! Vi är stora förespråkare av att omsätta sina kanske lite fluffiga och visionära mål till SMART:a mål när man väl sitter med marknadsplanandet. Ett SMART mål ska vara..

    Specifikt (tydligt och avgränsat)
    Mätbart (så att man kan följa upp och utvärdera målet)
    Accepterat (av alla de som ska arbeta mot målet)
    Realistiskt (möjligt att nå…)
    Tidsbundet (…inom en avgränsad tidsperiod)

    Med dessa på plats blir jobbet både roligare och träffsäkrare. Inte minst eftersom det med dem på plats går att mäta och utvärdera sina insatser!

  3. Nuläge – S.W.O.T
    Att göra en analys av företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot på marknaden är alltid bra. Vi brukar säga att man ska följa upp den ungefär en gång om året. Den hör i högsta grad hemma i marknadsplanen. Här kommer naturligtvis även konkurrensbaserad benchmarking in! 

  4. Kommunikationsmål  
    Vad vill vi att målgruppen ska veta, känna, tänka och göra? Det konkretiserar vi i kommunikationsmålen, som är en förutsättning för att göra rätt saker i marknadsföringen och kommunikationen i stort. 

  5. Övergripande marknadsföringsstrategi – to-do
    Den övergripande marknadsföringsstrategin är planen för hur företaget ska marknadsföra produkten eller tjänsten, inklusive val av kanaler och kommunikationsmetoder. Här kan en övergripande kampanjplan med fördel ingå, d.v.s en skiss över det kommande årets marknadsföringskampanjer och aktiviteter. Här kan man med fördel komplettera med en överskådlig tidsplan som tydligt visar när fokus skiftas under året. 

Nästa steg…

Aktivitetsplan & marknadsmix: När marknadsplanen sitter är det dags att omsätta den i handling i en aktivitetsplan att arbeta efter. 

Marknadsföringsbudget: Genom en uppskattning av kostnaderna för de tilltänkta marknadsföringsinsatserna kan man fördela budgeten på de olika aktiviteterna och kanalerna för att maximera avkastningen. 

Mätning och utvärdering: Utifrån de SMART:a målen behövs även en plan för hur marknadsföringsinsatserna ska mätas och utvärderas. På så sätt kan man bedöma deras effektivitet och göra justeringar allt eftersom.

Sammanfattningsvis

I marknadsplanen samlar man alltså planen för företagets marknadsföring (duh), vilket gör det enklare att prioritera, budgetera och välja bort. På så sätt minskar risken att man missar något viktigt, samtidigt som alla inblandade får en gemensam bild om vad som ska göras för att nå övergripande mål.

Kan vi hjälpa dig med framtagandet av marknadsplanen?

Vill du veta mer, prata med Jessica!