Att man som företag behöver marknadsföra sig har de flesta koll på. Hur ska man annars kunna konkurrera och nå ut? Det många däremot inte har koll på är behovet av en marknadsplan. Med denna guide planerar vi att övertyga dig om att ta tag i att skaffa en. Ditt företagsliv kommer nämligen att bli mycket enklare med den på plats!
De allra flesta företag har en affärsidé, en tilltänkt målgrupp och en produkt eller tjänst som på ett eller annat sätt tillgodoser deras behov. Allt detta finns förhoppningsvis förklarat i ditt företags affärsplan?
Marknadsföringen i sin tur syftar till att komplettera affärsplanen, dels med vilka mål företaget ska jobba mot – förslagsvis under ett år – och dels vilka marknadsföringsaktiviteter som ska ta en dit. Det är här marknadsplanen seglar in som en lisa… eller en plan helt enkelt! För hur man ska ta sig an marknaden, målgrupperna och möjligheterna.
Ska är ett starkt ord! Men visst finns det ett antal punkter som kan vara bra att täcka in. Krasst vill man landa i vilka förutsättningar och möjligheter som finns för företaget att nå sina mål med hjälp av marknadsföringen. Utifrån detta kan marknadsplanen bli ungefär hur lång som helst men det tycker vi är onödigt. Det viktiga är att du sätter en plan och börjar jobba utifrån den. Hur som! Vi gillar listor, så en lista kommer här lastad med innehåll som bör finnas i en marknadsplan:
Aktivitetsplan & marknadsmix: När marknadsplanen sitter är det dags att omsätta den i handling i en aktivitetsplan att arbeta efter.
Marknadsföringsbudget: Genom en uppskattning av kostnaderna för de tilltänkta marknadsföringsinsatserna kan man fördela budgeten på de olika aktiviteterna och kanalerna för att maximera avkastningen.
Mätning och utvärdering: Utifrån de SMART:a målen behövs även en plan för hur marknadsföringsinsatserna ska mätas och utvärderas. På så sätt kan man bedöma deras effektivitet och göra justeringar allt eftersom.
I marknadsplanen samlar man alltså planen för företagets marknadsföring (duh), vilket gör det enklare att prioritera, budgetera och välja bort. På så sätt minskar risken att man missar något viktigt, samtidigt som alla inblandade får en gemensam bild om vad som ska göras för att nå övergripande mål.
Vill du veta mer, prata med Jessica!