Pinterest har nyligen släppt möjligheten för företag i Sverige att annonsera på kanalen. Det innebär att det än så länge är en relativt outnyttjad kanal med få konkurrenter, vilket ger stor chans att nå igenom bruset! Och Pinterest ska inte underskattas, med över 431 miljoner användare världen över i slutet av 2021 så finns det många att nå. Så kom igen, nu snackar vi lite Pinterest!

Snabbfakta om Pinterest

(Källa: Svenskarna och Internet 2021 samt Pinterest)

Varför ska man synas på Pinterest?

Pinterest skiljer sig en hel del från andra sociala medie-plattformar. De som använder Pinterest gör det främst för att hitta inspiration kring exempelvis hem och inredning, trädgård, bröllop- eller festplanering och kläder. Till skillnad från andra kanaler är besökaren betydligt mer mottaglig för inspiration. Hela 93% av de aktiva användarna uppger att de sedan använder verktyget för att planera framtida inköp. Det innebär att det finns stora möjligheter att skapa varumärkeskännedom. Här kan man nå en målgrupp som både kan bli bra ambassadörer för varumärket, och likväl få dessa att intressera sig för produkterna vilket kan leda till framtida köp.

Pinterest som marknadsföringskanal

Precis som på Metas plattformar Instagram och Facebook, kan man synas både med organiskt innehåll liksom med annonser på Pinterest. Att produkterna man visar som företag faktiskt finns att köpa kan vara till fördel då den som vill inspireras ofta gärna även vill just kunna köpa produkterna.

Hur fungerar Pinterest?

Pinterest själva beskriver plattformen som ett visuellt planerings- och utforskningsverktyg. Kanalen är uppbyggd på anslagstavlor (boards) som användarna skapar själva. Man följer även andras anslagstavlor där man kan pinna bilder, vilket innebär att man sparar en bild från andras anslagstavlor till sin egna. Majoriteten av alla bilder som är pinnade har en länk till en separat hemsida. Detta gör att det är väldigt tydligt och enkelt för användare att följa länken och på så sätt hamna direkt i en webbutik. 

Du kan också posta idè-pins som liknar Instagram Reels. Där kan du spela in flera videor, lägga till bilder, listor och anpassad text i en enda pin. Precis som vanliga pins kommer dina idé-pins visas i din profil under fliken “skapade”. Du kan använda idé-pins för att skapa en guide, ett projekt eller ett recept med flera steg.

Hur ska ett företag använda Pinterest som kanal?

Närvaron på Pinterest bör vara en del av företagets sociala mediestrategi. Alla företag är olika och väljer själva hur de ska profilera sig på de olika kanalerna. Vi som företag har valt att endast visa våra förpackningsdesigner på Pinterest och gör ingen större insats i tid än så. Men arbetar man med e-handel, driver en blomsteraffär eller har möjlighet att inspirera på andra sätt är detta en fenomenal kanal att synas på. 



Om man som företag känner att Pinterest kan vara en potentiell marknadsföringskanal är det viktigaste att få människor att upptäcka ens innehåll. Och det gör man genom att ha hög kvalitet på sina bilder, men även genom att lägga till en tydlig länkning vidare till sin hemsida för att kunna underlätta för eventuella köp. Har du inget företagskonto än kan det finnas en idé att du skapar ett idag.

Annonsmöjligheter på Pinterest

Pinterest släppte nyligen möjligheten kring annonsering på kanalen för den svenska marknaden. Det innebär att det i dagsläget ännu inte hittat in så många annonsörer på plattformen, och därmed är det lättare att sticka ut i bruset. Det må vara färre som använder Pinterest gentemot andra sociala plattformar, men användarna är i ett annat mindset, och därmed bör kanalen inte underskattas. 

Här kan man jobba mot samma mål såsom på Facebook och Instagram:


Väldigt få företag i Sverige utnyttjar möjligheten att annonsera på Pinterest. Alltså finns här stor potentiell räckvidd med en, än så länge, liten konkurrens.

Vilka annonstyper finns det på Pinterest?

Som för alla kanaler finns det olika format för en annons och beroende på vilken annonsmålsättning man som annonsör har finns det olika annonstyper som passar olika bra. Se alla möjligheter som finns här: https://business.pinterest.com/sv/pinterest-ad-formats

Vilka målgrupps-möjligheter finns det på Pinterest?

Precis som för Meta (alltså plattformar som Instagram och Facebook) finns det flera olika möjligheter att nå olika målgrupper på Pinterest. 

Pinterest är i stunden en outnyttjad marknadsföringskanal för många, men kommer troligtvis inte vara det länge till. Häng med på tåget från början, och ta hjälp av oss om det känns klurigt så hjälper vi till med att sätta en strategi, fota, ta fram bilder eller annonser!