Bildsökning blir mer och mer vanligt i våra sökmönster. Framförallt när det gäller produkter som säljs är bildsök viktigt. Men hur ska man då tänka, för att försöka se till att ens produkter och bilder sticker ut och dyker upp på rätt plats i sökresultatet?
Om du döper bilderna begripligt och sökordsenligt förstår sökmotorer lättare vad bilden föreställer. Det ökar chansen att vi ser din bild i sökresultaten.
Detta eftersom underscore ofta används i kod och Googles algoritm är anpassad för att kunna söka efter det. Detta innebär alltså att johan_badar.jpg läses som ”johan_badar”, medan johan-badar.jpg läses in som ”johan badar”.
Alternativ text, eller ALT-text är en kortare beskrivning av vad bilden föreställer och läses av skärmläsare och sökmotorer. ALT-text ska beskriva vad som syns på bilden. Undvik ord som ”En bild på…”. Det är underförstått.
Tips! Tänk: ”Vad skulle folk googla på?”
Köpta bilder är ofta väldigt stora och inte alls optimerade för webb. Tänk på att använda rätt filformat för bilden (PNG, JPEG eller helst WebP). Att minimera storleken och att servera bilder av rätt storlek är av största vikt. En bild som ska visas i ett stort fönster på datorn behöver vara stor, men på en långsam 3G-uppkoppling kan det ta lång tid att ladda ner och visa upp på skärmen.
Eftersom att bildernas filnamn påverkar SEO så kan det vara en god idé att duplicera och döpa om, istället för att återanvända samma uppladdade bild. Detta då fler bilder med liknande namn ger fler träffar på samma ord. Här kan du läsa Googles riktlinjer om publicering av bilder på webben.
Kontakta oss om du vill ha hjälp med fotografering eller SEO!