Kortsiktiga effekter uppnås genom säljdrivande kampanjer som stimulerar handling och köp. Långsiktiga effekter uppnås genom att bygga varumärken som gör kunderna mindre priskänsliga tack vare att de har en positiv känsla till företaget, och därmed driva lönsamhet. Vi påtalar ofta för kunder att alltför stort fokus på kortsiktiga resultat kan vara negativt för företaget i längden. Hur jobbar ni i din verksamhet?
En djupgående studie av relationen mellan kortsiktiga och långsiktiga effekter av marknadsföring visar att 60/40-regeln är den bästa fördelningen när det gäller investeringar. Det vill säga att 60 procent läggs på varumärkesbyggande kampanjer och 40 procent på säljdrivande kampanjer. (Binet och Field, The Long and the Short of it: Balancing Short and Long-Term Marketing Strategies)Idag kör många snarare enligt 95/5. Tyvärr minskar ofta detta varumärkets attraktivitet på längre sikt, och många brottas med otrogna, priskänsliga kunder och ett stort beroende av topplaceringar på Google. Känner du igen dig?
Det talas mycket om reklamtrötthet och att reklam blir allt sämre. Vi tror att detta beror på att det blivit så enkelt att annonsera, och det görs för slarvigt och enkelriktat.
När företag ska göra en reklamfilm eller banner görs det ofta med minimal budget och fokus på direktförsäljning; en så kallad säljdrivande kampanj. Det saknas fungerande idé och koncept, och finns ingen engagerande berättelse som stärker varumärket.
Att man fokuserar på det som primärt driver kortsiktig vinst är såklart förståeligt . Det är lättare att mäta och en säljdrivande kampanj som visar en hög ROA är festligare att avläsa än en varumärkesbyggande kampanj som visar på en kostnad.
Viktigt att förstå är att fokus på kortsiktig vinst dessvärre ofta resulterar i minskad varumärkeskännedom på lång sikt och därmed är det lätt att bli omsprungen av en konkurrent som även tänker på kännedomen. Kampanjer som fokuserar på sälj (priser, rabatter och erbjudanden) ger ofta snabb effekt, men bygger sällan varumärket över tid.
Stanna upp och fundera. Vad skulle hända om du tog fram ett hållbart koncept och skapade reklam som folk gillar och minns, som stärker din varumärkeskännedom och som du vågade satsa på under en längre tid?
Hur ska du som företagare/marknadsförare tänka? Här är fem råd för dig som vill gå vidare med en mer genomtänkt och balanserad strategi.
Lycka till! Och behöver du hjälp på vägen, kontakta oss så tar vi det vidare.