Facebook har tidigare annonserat att de kommer lägga allt mer fokus på att bygga starkare gemenskap människor emellan. De gick nyligen ut med flera nya funktioner för grupper, vilket visar på att det är just grupper de tror och satsar på.
Några redan aktiva, och kommande funktioner
Grupper är en plats på Facebook där användare kan diskutera delade intressen med andra deltagare. En grupp kan skapas för precis vad som helst, anställda på ett företag, människor som bor i ett visst kvarter, personer som intresserar sig för ett nischat område, en förening och liknande.
Exempel på större grupper som är aktiva idag:
Exempel på mer nischade grupper:
Grupper kan vara öppna för vem som helst, eller kräva att en administratör godkänner att en person går med. Det är inte förrän en person går med i en grupp som hen börjar se innehållet i sitt nyhetsflöde.
Genom att bli medlem i en grupp som bygger på intressen eller behov som man delar tillsammans med andra människor blir det lättare att bygga en mer intim relation. Det är ofta ett relativt högt engagemang i grupper vilket innebär att användarnas flöde till större del kommer att bestå av det som sker i de olika grupperna hen är intresserad av.
Det här skapar självklart även goda möjligheter för den som arbetar inom marknadsföring
Om du till exempel säljer konstnärsmaterial vill du så klart gärna synas i grupper som diskuterar måleri, eller närliggande intresseområden såsom skapande eller pyssel. Om det inte finns någon grupp som möter dina behov, kan det vara relevant att starta en som driver frågor eller aktiviteter kring något som berör just ditt område.
Du som driver ett bageri vill så klart gärna synas i grupper som diskuterar bakning, eller närliggande intresseområden såsom matlagning eller recept. Finns ingen grupp som möter dina behov? Fundera på att starta en som driver frågor eller aktiviteter kring något som berör just ditt område.
Verksamma inom måleribranschen vill synas i grupper som diskuterar just måleri, eller närliggande intresseområden, som inredning eller byggnadsvård.
Om du driver ett gym vill du så klart gärna synas i grupper som diskuterar träning, eller närliggande intresseområden såsom kost- eller hälsotips.
Lyckas du knäcka koden och blanda samman Facebookgruppernas höga engagemangsvärde med ditt varumärke har du möjlighet att rida på vågen av organisk spridning.
Du vill så klart gärna äga, eller åtminstone ha koll på, frågor i din bransch som dina kunder är engagerade inom. Detta kan du lyckas med antingen genom att nyttja möjligheten att ta reda på vad din målgrupp tycker i olika frågor. Hur? Genom att närvara och/eller nätverka i befintliga grupper eller skapa en egen grupp som du själv administrerar.
Om du vill omvärldsbevaka är grupper ett fantastiskt sätt att snabbt inhämta kunskap från engagerade medlemmar. Ta reda på vilka grupper som finns inom ditt område. Finns ingen grupp, men du vet med dig att många är intresserade av frågan är det läge att skapa en grupp (se punkt 4).
Läs frågor och svar, kommenterar och ta del av diskussionerna. Vilka frågor diskuteras? Vilka utmaningar finns det? Vilka problem uppstår? Vad är det som trendar just nu? Hur kommunicerar målgruppen med varandra? Vad kan du dra nytta av?
Ditt mål är här att omvandla denna information till insikt. Ta även i beaktning vilka typer av produkter eller tjänster som tillmötesgår deras önskemål. Kan du hjälpa målgruppen med kunskap? Kanske skapa en artikel och få dem att vilja läsa den?
När du börjar känna dig trygg i grupperna – börja bjuda på kunskap och bygg dig själv eller företaget som expert. Men! Sälj inte. Bjud på kunskap, lyssna in och var ödmjuk. Du kan självfallet berätta att du jobbar för ett företag som verkar inom området, tagga ditt företags FB-profil om någon vill veta mer. För trovärdighetens skull är det nödvändigt att vara transparent.
Det finns många grupper redan idag och många många företag syns i dessa genom att köpa synbarhet, ofta i form av tävlingar. Detta är även det en möjlig väg att gå, beroende på om ditt mål är att bygga varumärke, få trafik eller skapa konverteringar.
Finns det idag ingen bra grupp för din bransch, ditt intresseområde eller de frågor du driver så kan det vara smart att skapa en egen. Engagemanget som sker i en grupp syns för alla medlemmar och alla får en notis om att det sker aktiviteter i gruppen till skillnad från en företagssida.
Du har även möjlighet att välja vilka som ska få vara delaktiga i gruppen. Kanske vill du endast bjuda på kunskap till dina befintliga kunder, som ett mervärde om du jobbar i tjänstesektorn. Eller så kanske du vill premiera dina trogna kunder med att alltid få veta om nyheter, trender etc. inom din bransch före alla andra.
Men kom ihåg, en grupp kommer inte sköta sig själv, åtminstone inte från start. Det krävs kunskap, intressant innehåll, nedskrivna regler och moderering om osämja uppstår. Det krävs även tid i form av att bygga relation till de som interagerar – precis som på de vanliga sättet att som företag synas på sociala medier.
Precis som när du startar ett social media-konto på vilken plattform som helst, se till att du har ett tydligt syfte, mål, målgrupp och idéer på innehåll. Fundera även på tid och resurser innan du startar gruppen.
Om du funderar på att starta en grupp för att bygga varumärke, öka gemenskapen för anställda eller för att helt enkelt ta reda på vad din målgrupp är engagerade i, kan det vara bra att veta att det finns två olika typer sekretessinställningar för grupper:
Läs mer om Facebooks gruppnyheter här: https://about.fb.com/news/2021/11/new-tools-in-facebook-groups/
Önskar du förstora ditt digitala avtryck och börja med dina sociala medier, men inte riktigt vet hur du ska gå tillväga? Vi bits inte, så var inte rädd för att kontakta oss.