Facebookpixeln, som numera heter Metapixeln, är ett analysverktyg som hjälper till att mäta effektiviteten i din Facebook-annonsering. Mer konkret är det en liten kodsnutt som är skapt för att kunna koppla samman sin annonsering på Facebook med vad som händer på hemsidan. Denna kod skapas genom Facebooks företagsverktyg Facebook Business Manager och placeras därefter på företagets hemsida på en eller flera sidor. Genom att använda sig av pixeln får Facebookanvändarna mer relevanta annonser riktade mot sig och du som annonsör får i sin tur en bättre träffyta mot en relevant målgrupp, och bättre resultatmätning av dina investeringar!
Genom pixeln kan man:
Man kan dessutom:
Efter att man har placerat pixeln på webbsajten kan man lägga till händelser för att spåra specifika aktiviteter som personer utför på sajten. En så kallad Standardhändelse (Standard Events) spårar besökare som utfört en bestämd handling på webbplatsen. Exempelvis när någon:
Vill man spåra en händelse måste man placera ett kodstycke på webbplatsen för att hjälpa Facebook förstå att någon har utfört en åtgärd. Om man inte kan lägga till standardshändelser på hemsidan kan man istället skapa Anpassade konverteringar (Custom Conversions) på en konverterande sida. Det kan tex. vara när besökaren:
Det finns två sätt att lägga till Metapixeln (tidigare Facebookpixeln) på webbplatsen:
Här kan du läsa mer om hur man installerar en pixel.
”Jaha, det låter ju intressant men hur går jag vidare nu då?”
Att sätta upp allt detta tar tid och vi behöver access till era system. Det är relativt enkelt för en duktig utvecklare, men svårare för den som inte är lika haj på kod och hur man sätter upp fungerande mätning. Vill du ha hjälp med att installera pixeln på din sajt? Eller kanske se över ditt Facebook Business-konto/Annonskonto, få hjälp med en annons-strategi för sociala medier eller typ allt annat som handlar om marknadsföring…? Kontakta oss så hjälper vi dig 🙂