Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Vad är en Facebookpixel och vad använder jag den till?

Facebookpixeln är ett analysverktyg som hjälper till att mäta effektiviteten i din Facebookannonsering. Mer konkret är det en liten kodsnutt som är skapt för att kunna koppla samman sin annonsering på Facebook med vad som händer på hemsidan. Denna kod skapas genom Facebooks företagsverktyg Facebook Business Manager och placeras därefter på företagets hemsida på en eller flera sidor. Genom att använda sig av pixeln får Facebookanvändarna mer relevanta annonser riktade mot sig och du som annonsör får i sin tur en bättre träffyta mot en relevant målgrupp, och bättre resultatmätning av dina investeringar!

 

Genom pixeln kan man:

  • försäkra sig om att annonserna visas för rätt personer
  • se vilka sidor Facebookanvändaren besöker efter att ha klickat på annonsen
  • se om personen genomför ett köp  och genererar de konverteringar du mäter på sajten

Man kan dessutom:

  • identifiera en ny målgrupp på Facebook baserat på ens bästa kunder/besökare (skapa en så kallad lookalike målgrupp/tvillingmålgrupp)
  • skapa retargeting-kampanjer, dvs. möjligheten att återmarknadsföra produkter/tjänster direkt mot dem som redan visat intresse för ditt företag eller dina produkter genom engagemang eller genom att ha besökt din sajt.

 

Efter att man har placerat pixeln på webbsajten kan man därefter lägga till händelser för att spåra specifika aktiviteter som personer utför på sajten. En så kallad Standardhändelse (Standard Events) spårar besökare som utfört en bestämd handling på webbplatsen. Exempelvis när någon:

  • köper något
  • klickat på en viss knapp
  • gjort en sökning
  • besökt en specifik sida
  • lagt till något i varukorgen
  • påbörjat betalningsprocessen etc.

 

Vill man spåra en händelse måste man placera ett kodstycke på webbplatsen för att hjälpa Facebook förstå att någon har utfört en åtgärd. Om man inte kan lägga till standardshändelser på hemsidan kan man istället skapa Anpassade konverteringar (Custom Conversions) på en konverterande sida. Det kan tex. vara när besökaren:

  • lagt till en vara i varukorgen
  • anmält sig till ett event
  • registrerat sig för en tjänst eller
  • landat på en tacksida till följd av ett köp eller en beställning.
  • Rätt najs va? Men hur gör man då?

 

Det finns två sätt att lägga till Facebook Pixeln på webbplatsen:

  1. Placera pixel-koden på alla sidor genom en Custom HTML 
  2. Lägg till koden direkt i WordPress under Utseende > Redigerare l i Sidhuvud för tema (header.php)
  3. Men bästa sättet är att lägga pixeln (och Analytics-scriptet också för den delen) i Google Tag Manager (GTM). Då samlar man all mätning på samma ställe och där kan aktivera vad och var man ska mäta.

Här kan du läsa mer om hur man installerar en pixel

 

”Jaha, det låter ju intressant men hur går jag vidare nu då?”

Att sätta upp allt detta tar tid och man behöver access till era system. Det är relativt enkelt för en duktig utvecklare, men svårare för den som inte är lika haj på kod och hur man sätter upp fungerande mätning. Vill du ha hjälp med att installera pixeln på din sajt, eller kanske se över ditt Facebook Business-konto/Annonskonto, eller få hjälp med en annons-strategi för sociala medier eller typ allt annat som handlar om marknadsföring… kontakta oss så hjälper vi dig 🙂

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!