Favicon är den lilla mini-ikonen du ser i flikarna när du surfar. Den lilla ikonen har varit en kul grej alla seriösa sajter har lagt till sedan länge. Men sommaren 2019 började Google visa faviconen i mobila sökresultat och från Januari 2020 rullar de ut favicons även i desktop sökresultat.
Därför blir faviconen än viktigare för alla aktörer som vill vara seriösa och sticka ut. Och visst, det kan ses som en liten detalj, men i ett sökresultat vill du ta alla chanser att öka din seriositet och driva in relevanta googlare till din sajt, eller hur?
Bilden nedan exemplifierar hur kan du förbättra hur du presenterar ditt företag på Google.
Be inte någon praktikant slänga ihop en favicon på en lunchrast. Den är otroligt liten, därför är det viktigt att den designas rätt så att den faktiskt ser bra ut i sin litenhet. Lägg inte tid på att ta fram något som kommer se ut som skit i sökresultaten, okej?
Så här såg Googles sökresultat ut innan. Lite tristare, håller du inte med? Det kan hända att du fortfarande ser denna gamla version, men det kommer förmodligen förändras snart, så att alla ser den nya versionen med favikoner.
Testa gör en site:sökning. Det är kul och hjälpsamt! Gå till Google och sök på site:unitedpower.se. Ser det bra ut? Säljer vi in våra sidor bra med titlar och beskrivningar? Hur ser titeln och beskrivningen ut? Skulle du klicka? Och nu, gör samma sak på sin egen sajt. Du kan även kombinera med att addera ett sökord bakom, så här: site:dindomän.se billiga skor, eller liknande. Då hittar du de sidor på din domän som Google indexerar på just den sökningen. Sedan kan du testa googla på ordet generellt, utan site:sökning. Har du bra ranking? Vad kan göras bättre?
Behöver du tips och råd? Don’t be a stranger!