“Ett koncept är en övergripande och bärande idé”, sägs det och det är förvisso sant. Men vad innebär det i marknadsföringssammanhang? Du kanske har hört eller sett oss tjata om den där röda tråden? Den som är så viktig för att hålla samman och skapa konsekvens och igenkänning kring varumärket?
Enkelt förklarat kan man säga att koncept är just den röda tråden. För att dyka lite djupare: koncept är en förskjutning av fokus från erbjudandet till varumärket och vilket värde det skapar för mottagaren. Konceptet ger en bild av hur ni ska se ut, låta och kanske framför allt: kännas. Allt arbete i egna kanaler och köpta kommer att gå snabbare och smidigare när man har detta klart. Det blir enkelt att skapa bra content, att prioritera sina insatser och att få den effekt man önskar.
Det händer att förvirring uppstår kring koncept kontra kampanj. Är det samma sak? Det korta svaret är: nej. Vi är inte mycket för korta svar, så här kommer det långa: för att förstå skillnaden, tänk på koncept som varumärkets personlighet, medan en kampanj är en punktinsats för att lyfta enskilda produkter eller tjänster, som i sin tur bygger varumärket och dess erbjudande.
Med det sagt, när konceptet sitter och varumärket är både synligt och enhetligt presenterat kommer kampanjen att fungera som ett stöd för att göra intresserade potentiella kunder till konverterande kunder. Det säger sig självt, visst?
Tänk på ett varumärke du känner väl – vilket som helst – och ett annat varumärke, som du kanske känner till, men saknar den där egentliga uppfattningen om. Båda lanserar en liknande produkt: vilken väljer du?
Man kan bygga, arbeta med och förfina sitt koncept i all oändlighet. Ett visst läskföretag hade som plan att finnas överallt. Om du så gick vilse i skogen skulle du på vägen hamna face to face med en kyl med just denna logga, fylld med just denna dryck. Väl nitiskt, kan man tycka. Men faktum är att de inte är långt ifrån det målet. Vi behöver inte ens säga vilket varumärke detta handlar om, eller hur?
Konceptuell marknadsföring fångar blickar, väcker känslor och skapar förtroende om det görs smart, medan kampanjer ger tydliga incitament för mottagaren att agera. Idag är det både svårare och lättare än någonsin att nå ut. För att maxa sina möjligheter att bygga varumärket på en stadig grund behövs ofta hjälp och en stor dos strategiskt tänkande.
Kan vi hjälpa dig att lyfta blicken, tänka nytt och prova något annorlunda? Vi vet att vi kan. Det enda du behöver göra är att berätta. Nyfiken? Vilsen? Boka ett 20 minuters kostnadsfritt rådgivningsamtal.