DalaBryggeri grundades 2016 i Rättvik. De erbjuder hantverksmässigt bryggda ölsorter, tillverkade av genuina råvaror. Redan första året lyckades den ljusa lager ta plats i Systembolagets fasta sortiment. De kom till oss för att få hjälp att komma igång med kommunikationen i sociala medier och för att ge webbsajten ett lyft. Att knyta ihop och växla upp, helt enkelt.
Konceptet #litemerdalarna
Historien om bryggeriet är något av en framgångssaga, då ölen visat sig omåttligt populär både hos inbitna dalfolk och andra dalavurmare runt om i landet. Med grund i detta tog vi fram konceptet ”Lite mer Dalarna”, som fick genomsyra allt från annonsering till storytelling. Tanken bakom utgick från den enkla frågan om: vad händer i en situation när en öl från Dalabryggeri adderas? Jo, den blir lite bättre, lite mer njutbar, lite mer genuin – lite mer Dalarna, helt enkelt!
Webbsajten, storytelling och content till sociala medier
Vi reviderade struktur och texter på sajten, och fotograferade nya bilder . I text skrev vi historien om bryggeriet, berättad med en humoristisk underton. Vi tog även fram ett manifest och sidan ”Konsten att brygga öl”. Massor av content till sociala medier med andra ord!
Vi tog även fram annonser för Facebook. De riktades mot stora städer med universitet där många utflyttade dalfolk studerar. Städer där man numer kunde hitta den ljusa lagern i Systembolagets fasta sortiment. Annonserna berättade på vilken gata i den aktuella staden man kunde hitta ölen.