Hur skapar man semesterglädje för både barnfamiljen i campingstuga och det tyska seniorparet i husbil med alla bekvämligheter? Svaret ligger i rätt insikter från start – och en organisation som verkligen förstår sina gäster.

För att skapa varmare välkomnanden, skarpare kommunikation och smartare kampanjer vände sig First Camp till oss. Uppdraget? Att ta fram levande personas som hjälper hela organisationen att förstå sina gäster – vilka de är, vad de vill ha och hur de bäst möts.

Utmaning

First Camp är Nordens största campingkedja, med över 60 destinationer från Boden till Rødby. Med så många platser fanns ett tydligt behov: att förstå sina campinggäster bättre på djupet. Man ville ta nästa steg för att bättre kunna möta olika målgruppers önskemål och behov – inte bara utifrån bokningsstatistik, utan med riktiga berättelser, drivkrafter och utmaningar med i mixen.

Målet var att ta fram användbara persona att förankra brett i organisationen, oavsett om man jobbar på huvudkontoret eller möter gäster i receptionen på en ort i Dalarna.

Hur vi gjorde

För att skapa förtroende i hela organisationen började vi med att bygga vidare på det som redan fanns. Vi analyserade insikter från kunddatabasen, tidigare segmenteringar från kundens analysprogram och information om följare via Meta. Vi intervjuade även personer som verkligen känner gästerna: regionchefer spridda runt om i landet, med år av praktisk erfarenhet.

Insikterna låg till grund för fem tydliga, visualiserade personas. Alla med olika semestermål, bokningsvanor och beslutsvägar.

Vi mappade även ut vad varje persona behöver veta, känna och förstå för att välja First Camp och hur First Camps erbjudande bäst kommunicerar med varje grupp.

Hur det blev

Inför säsongen 2025 kunde First Camp implementera sina nya persona i både kampanjplanering, destinationsutveckling och gästbemötande. Samtliga persona paketerades i ett visuellt, lättanvänt dokument, skapat för att användas, inte arkiveras. Resultatet blev inte bara ett verktyg, det blev en grund för ett mer insiktsfullt, enhetligt och gästfokuserat arbetssätt. Genom att ge varje medarbetare en tydlig bild av vem de möter, blev det lättare att skapa semesterglädje, både för alla på First Camp, men även för samarbetspartners som oss.