Den lilla rutan som du ser i Googles sökresultat, på höger sida om träfflistan, är Google Business Profile, eller GBP förkortat. Fram tills nyligen hette det Google My Business. I denna guide kommer vi gå igenom vad Google Business Profile är, hur det kan tjäna dig och din verksamhet plus de senaste ändringarna som gjordes i samband med namnbytet.

Innehåll

Innan du går vidare så vill vi besvara den vanliga frågan med att GBP är helt gratis.

Vad är Google Business Profile?

Google My Business som många av oss känner denna funktion som, är ett viktigt redskap för en verksamhets synlighet på Google, framförallt när det kommer till lokal synlighet, eller lokal SEO (sökmotoroptimering).

När man söker efter en verksamhet som en restaurang, frisör eller ett kontor dyker det oftast upp en sån här ruta i Google:

Det kallas som sagt för Google Business Profile, eller Google företagsprofil på svenska. Om du driver en verksamhet har den troligtvis en adress. Ett kontor, en butik, en mottagning eller dylikt. I företagsprofilen kan verksamheter ge all relevant info som en besökare kan behöva.

I Google Business Profile kan du främst lägga till

Du kan ta emot och besvara recensioner

Dessutom – och det här är något av det viktigaste – så kan kunder lämna recensioner, som du kan besvara. Snittbetyget från recensionerna med motsvarande antal stjärnor visas tydligt i profilen.

Vi rekommenderar varmt att ni dels uppmuntrar era kunder att lämna recensioner, dels går in och besvarar alla recensioner, bra som dåliga. Besvara dem med förståelse, empati och kärlek. En dålig recension är en chans för er att visa er goda kundservice och att ni alltid vill kundens bästa. (Utan att bryta mot era egna policys såklart.)

Så skapar du eller tar över en Google Business Profile

Att skapa en GBP

Om du inte redan har en GBP, så behöver du skapa en. Det gör du genom att lägga till ditt företag via Google Maps eller Google Search. Nedan visar vi hur du gör det via Google Maps:

  1. Logga in på Google Maps på din dator.
  2. Du kan lägga till ditt företag på tre sätt:
    • Ange din adress i sökfältet. klicka på Lägg till ditt företag till vänster, i företagsprofilen. 
    • Högerklicka var som helst på kartan. Klicka sedan på Lägg till ditt företag.
    • Längst upp till vänster klickar du på Meny Lägg till ditt företag.
  3. Följ instruktionerna på skärmen för att slutföra registreringen för din företagsprofil.

Att ta över en GBP

Om en Google Business Profile redan skapats för din verksamhet utan din vetskap, är det förmodligen så att Google har skapat en åt dig. Allt du behöver göra då är att ta över den, eller claima som det så ballt heter på engelska. 

Detta kan du göra  via Google Maps och Google Search. Nedan visar vi hur du gör det via Google Maps.

  1. Öppna Google Maps på din dator.
  2. Ange företagsnamnet i sökfältet.
  3. Klicka på företagsnamnet. Försäkra dig om att du väljer rätt företag.
  4. Klicka på Gör anspråk på det här företaget och sedan på Hantera nu.
  5. Om du vill välja ett annat företag klickar du på Jag äger eller hanterar ett annat företag.
  6. Välj ett verifieringsalternativ och följ stegen på skärmen.
Företagen ovan är bara ett exempel och har inget att göra med denna guide.

Du kan läsa mer om hur du skapar eller tar över en Google Business Profile på Googles supportsidor.

Att verifiera din GBP

När du har skapat eller claimat en profil kommer Google be dig att verifiera den innan den blir publicerad med fullständig information. 

I de allra flesta fall kommer Google skicka ett brev med en kod till adressen där din verksamhet är skriven. När du får koden loggar du in på GBP igen och fyller i den.

I enstaka fall kan Google verifiera verksamheten via mejl, telefon eller Google Search Console.

Du kan läsa mer om att verifiera din verksamhet i Google Business Profile på Googles supportsidor.

Så optimerar du din Google Business Profile för att synas bättre på Google

Precis som du kan optimera din hemsida med sökord och sökfraser, så kan du optimera din Google Business Profile med sökord och sökfraser.

Sökordsoptimering, även kallat SEO, är de insatser du gör för att få din hemsida (eller Google Business Profile) att hamna högt upp på Google. Som att skapa texter med relevanta sökord och sökfraser och användarvänliga sidor. Det vi kommer att gå igenom nu är bara en bråkdel av vad man kan göra inom det stora området SEO. Låt oss fokusera på just din GBP.

I din Google Business Profile kan du som sagt fylla i info om din verksamhet, dina tjänster och dina produkter. Texten du skriver här är något Google tar hänsyn till när en person söker efter något som är relaterat till din verksamhet.

Ett exempel. Om en man vill klippa sig i Falun, kan han tänkas skriva något åt det här hållet i sökfältet:

Om Google har åtkomst till hans GPS kan det räcka med att han skriver “frisör” och låter GPS:en berätta att han befinner sig i Falun. 

Om du nu har optimerat din Google Business Profile korrekt så kommer din verksamhet visas högre upp i listan tillhörande Google Maps. Om din GBP även är kopplad till din hemsida, kommer din GBP visas högre upp baserat på vad din hemsida också säger. Så glöm inte att optimera även den för de relevanta sökningarna.

Vilka förändringar har gjorts den senaste tiden?

Senaste året har Google genomfört flera ändringar i Google Business Profile. Några av de större ändringarna är att de har:

Så loggar du in på Google Business Profile

Numera ändrar du din GBP direkt i sök eller direkt i maps. Skriv din verksamhets namn i sökfältet, eller skriv my business. Om du är inloggad på det Google-konto som har access till din GBP, så kommer du få upp en sån här vy:

Är Google Business Profile fortfarande svårt att greppa?

Fortfarande krångligt? Jamen tveka inte att kontakta oss då! Vi älskar att prata Google:

Eller varför inte kontakta Oscar direkt, så hjälper han dig vidare:

Kunskapstörstig?

Se alla våra guider.