Well, affischens, helsidans & TV-reklamens tid är mer eller mindre förbi – säg hej till digital annonsering!
Vi som byrå får allt mer förfrågningar om hjälp med digital annonsering och då primärt genom Google Ads och Paid Social, dvs. annonsering på Facebook och Instagram.
Sociala medier har blivit en självklar kanal inte bara för att göra uppdateringar och varumärkesarbete, utan också för att:
Men många vet fortfarande inte riktigt hur annonsering i sociala medier fungerar. En del är osäkra på om det överhuvudtaget är något för dem, medan andra ser en stor nytta samtidigt som de är oklara över hur man sköter det på smartast möjliga sätt, och behöver ta det till nästa steg.
Grunden för bra marknadsföring i sociala medier är innehåll. Bra och engagerande innehåll i alla kanaler där företaget valt att närvara. Utvecklingen går snabbt framåt, fler och fler företag gör bättre och bättre innehåll, och fler och fler börjar använda sig av möjligheten till att annonsera på sociala medier. Därmed minskar den organiska räckvidden och det är många gånger nödvändigt att börja investera i köpt plats i sociala medier. Kasta nu bara inte pengarna i sjön!
Att sponsra upp inlägg är såklart bra, men att använda sig av Facebooks annonsmöjligheter öppnar så många fler dörrar för dig som företag.
Sponsrade inlägg: De flesta känner igen den blå knappen “Marknadsför inlägg” och boostar säkert upp innehåll som fått bra organisk räckvidd.
Sponsrade inlägg ger möjligheter till att få fler personer att reagera, kommentera, dela alt skicka meddelanden till dig som företag.
Annonsering: på Facebook/Instagram sköts inte genom det vanliga flödet utan annonser skapas genom Facebooks annonsverktyg Ads Manager och ger betydligt fler möjligheter, bland annat:
Se exempel på olika typer av annonser vi gjort som inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=7YfxkH6nID0
Nyckeln till att annonsera smart på sociala medier är att:
Du behöver en strategi för att inte bränna alla pengar på det vi mest av allt vill: sälja.
Om du som marknadsförare på en gång sätter upp en kampanj med målsättning konvertering kommer du kasta massor med annonspengar på folk som kanske varken är en potentiell kund eller som är köpmogen. Genom att sätta en annonsstrategi och arbeta strukturerat med olika typer av annonser så kommer din annonsering både bli mer effektfull, men framförallt mer kostnadseffektiv!
Sociala medier har som köpta kanaler unika möjligheter att nå precis rätt målgrupp, eftersom varje annons kan utformas och riktas till personer som är både demografiskt och intressemässigt relevanta. Alla de stora plattformar som idag säljer reklamplats har ett utvecklat system för att rikta annonser och sponsrat innehåll direkt mot enskilda individer i målgruppen. Spillet är mycket mindre, intresset potentiellt högre – mer pang för de investerade pengarna helt enkelt.
Innehållet i det som är köpt media måste vara ypperligt i sin form. Gör rätt så kommer investeringen att betala igen sig.
Sociala medier utvecklas snabbt och idag är det få företag som inte på något sätt har en närvaro på sociala medier. Men med det sagt kan de flesta företag bli oerhört mycket bättre med sin närvaro och framförallt med sin annonsering.
Vi erbjuder en heltäckande och bred möjlighet för företag att arbeta med sociala medier. Strategi och taktik lärs ut och tas fram med hjälp av vår VD Jessica Engström som jobbat med sociala medier sedan det blev ett uttryck. Hon hjälper till med att:
Det kreativa teamet på United Power hjälper till med att skapa innehåll: grafik, foto, film, texter etc.
Vi kan även hjälpa till med admin-delen, det vill säga köpa och hantera köpt annonsplats i de flesta sociala mediekanalerna.
Vill du veta mer om vårt erbjudande, lära dig mer om köpta medier inom sociala medier eller på annat sätt känner att du eller företaget behöver ta tag i det här med sociala medier: Hör av dig! Vi erbjuder allt ifrån föreläsningar och utbildningar till strategier och innehåll.
Se exempel på tidigare case här: https://unitedpower.se/kundcase/leksand-sommarland-annonsering-pa-sociala-medier/