Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Facebook för företag – så lyckas du

Facebook är fortfarande den mest populära kanalen idag där hela 74% av svenskarna använder kanalen. 51% använder Facebook dagligen och det är kvinnorna som är mest aktiva användare. När det kommer till ålder är det grupperna mellan 16-25 år samt 26-35 som är aktiva Facebook-användare.
(
Källa: Svenskarna och Internet 2019

Facebook som marknadsföringskanal

Facebook står inför stora utmaningar och man kan se en viss nedåtgående trend för kanalen. Det är många användare som har slutat uppdatera sina egna flöden, dela andras innehåll och slutar att följa själva flödet på Facebook. Detta beror på att Facebook visar mycket skräp och fake-news på flödet, vilket gör att användarna på kanalen känner sig spammade. Det trixiga är att när användarna slutar att engagera sig på Facebook så kan inte algoritmen hjälpa att visa det som användarna faktiskt gillar. 

För att lyckas på Facebook som företag måste man börja tänka utifrån ett relationsskapande perspektiv. Att förlita sig på ens företagssida kommer inte att räcka, utan man måste börja engagera sig i andra människor och andra företag. Men självklart ska man också vara duktig på att skapa bra innehåll och posta aktivt.

Om innehåll

Det finns i stora drag tre typer av innehåll:

  • Räckvidd– Fokuserar på medvetenhet snarare än engagemang. Mäts i räckvidd, exponeringar och frekvens. 
  • Engagemang– Gör det så lätt som möjligt för mottagaren att interagera. Mäts i interaktioner.
  • Trafik– Påminn mottagaren om produkter/tjänster genom att prata om livsstilen omkring.

Annonsmöjligheter på Facebook

På grund av algoritmen är det återigen svårt för företag idag att nå ut till befintliga och potentiella följare bara genom organiskt innehåll och därför är annonsering och sponsring av inlägg nästan ett måste idag. På Facebook kan man antingen välja att sponsra upp inlägg på tidslinjen som man betalar för att marknadsföra till en specifik målgrupp. Man kan också skapa Facebook-annonser genom Facebooks egna verktyg Ads Manager som erbjuder mer avancerade anpassningslösningar för annonsen.

Sponsring av inlägg

Om ett inlägg på Facebook “flyger”, alltså att det får många kommentarer och/eller delningar, kan det finnas en poäng i att passa på att sponsra upp det. Om det görs ska inlägget antingen riktas mot de som redan följer sidan, för att säkerställa att alla sett det lyckade innehållet, eller så ska inlägget riktas mot en uppsatt intresse- och geografistyrd målgrupp.

Annonsering på sociala medier:

När man skapar en annons finns det olika typer av annonsformat, se samtliga HÄR.
Observera att det är skillnad på annonsering på sociala medier och att sponsra upp ett inlägg. Läs mer om detta HÄR.

__________

Några extra tips…

  • Är postningen genomtänkt? Vad är syftet med inlägget? Vilken process i kundresan stöttar den? Är innehållet intressant, relevant och användbart för målgruppen?
  • Är bilden tillräckligt stor? Rekommenderat bildformat är: Så stort som möjligt, tänk på mobilvyn först.
  • Tänk igenom innan du postar. Är det här relevant, intressant eller användbart för målgruppen?
  • Är bilden bra? (Behöver nödvändigtvis inte vara studiokvalitet, men gärna med klara färger, inte för mycket detaljer och hellre människor än miljö). Bilden får absolut inte vara för reklamig såvida det inte är en nyhet som visas. Denna visas dock hellre som film och en människa som berättar om produkten. 
  • Våga vara personlig, det får folk att vilja engagera sig mer. Sälj funkar dåligt. 
  • ETT budskap i EN post. 
  • Tydlig call to action (CTA) Exempelvis “Läs mer på hemsidan”, driv besök till butiken, “Se hela filmen här”, osv. 
  • Tänk över er tonalitet i kommunikationen. Hur låter ni? Har ni emojis? Inte? 
  • Posta film direkt på FB, länka inte till YT eller liknande. 
  • Posta aldrig bara en länk – Om delad länk, förklara vart länken leder/Varför man ska klicka vidare.
  • Posta aldrig endast text och inte för lång text.
  • Kurerat innehåll är ett bra sätt att bygga förtroende.

Efter publicering – Glöm inte!

  • Don’t post and ghost! Första 15 minutrarna är viktiga! Svara på kommentarer och gärna med namn. Svara på frågor inom 24h och svara på allt, även kritik. 
  • Om betalning av inlägg ska ske; sponsra inte upp på en gång. (En post visas först för en mindre andel av användare för att mäta initialt engagemang). 

Är du nyfiken på att veta mer om just detta, tveka inte att höra av dig så berättar vi mer!

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!