Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Facebook för företag – så lyckas du!

Man kanske tror det är svalt men Facebook är fortfarande hett! Den är de facto den mest populära kanalen idag: hela 74 % av svenskarna finns här. I åldersgruppen 26 år eller äldre är Facebook det mest använda sociala nätverket.

Fun fact: De som ökat sin användning av Facebook mest under pandemin är de som är 76 år eller äldre, där användningen gått upp med 10 procentenheter, från 53 procent i Q1 till 63 procent i Q3.

(Källa: Svenskarna och Internet 2020)

Facebook som marknadsföringskanal

2019 var ett utmaningarnas år för Facebook – man kunde se en nedåtgående trend. Flera användare slutade uppdatera sina flöden och dela andras innehåll. De slutade till och med att följa själva flödet på Facebook. Under 2020 kunde man däremot se att något började förändras. Förmodligen eftersom allt fler började jobba hemifrån och fick behov av att söka efter en social plattform.

För att lyckas på Facebook som företag måste man börja tänka utifrån ett relationsskapande perspektiv. Att förlita sig på företagssidan räcker inte, man måste börja engagera sig i andra människor och andra företag. Men! Självklart ska man också vara duktig på att skapa bra content och posta aktivt.

Om innehåll

När man skapar innehåll är det viktigt att tänka en Call to action. Begär inte för mycket, försök istället tänka: vad vill du att användaren ska göra när den läst ditt inlägg? Titta på en film, kommentera, dela, klicka sig in på sajt?

Det finns i stora drag tre typer av innehåll:

  • Räckvidd – Fokuserar på medvetenhet snarare än engagemang. Mäts i räckvidd, exponeringar och frekvens.
  • Engagemang – Gör det så lätt som möjligt för mottagaren att interagera. Mäts i interaktioner.
  • Trafik – Påminner mottagaren om produkter/tjänster genom att prata om livsstilen omkring.

Annonsmöjligheter (eller ska vi säga annonsnödvändigheter?) på Facebook

Algoritmen! Det är återigen svårt för företag att nå ut till både befintliga och potentiella följare. Det räcker inte att sätta sin tilltro till organiskt innehåll: annonsering och sponsring av inlägg är ett måste idag. Du kan välja att sponsra inlägg på tidslinjen, som betalas och marknadsförs mot en specifik målgrupp. Men ännu effektivare är Facebook-annonser som sätts upp via Facebooks egna verktyg – Ads Manager – och erbjuder mer avancerade anpassningslösningar.

Sponsring av inlägg

Om ett inlägg på Facebook “flyger”, alltså att det får många kommentarer och/eller delningar, kan det finnas en poäng i att passa på att sponsra upp det. Om det görs ska inlägget antingen riktas mot de som redan följer sidan – för att säkerställa att alla sett det lyckade innehållet – eller så ska inlägget riktas mot en uppsatt intresse- och geografistyrd målgrupp.

Annonsering på sociala medier

När man skapar en annons finns det olika typer av annonsformat, se samtliga HÄR.
OBS! Det är stor skillnad på annonsering på sociala medier och att sponsra upp ett inlägg. Läs mer om det HÄR.

__________

Några extra tips på vägen…

  • Är postningen genomtänkt? Vad är syftet? Vilken process i kundresan stöttar den? Är innehållet intressant, relevant och användbart för målgruppen?
  • Är bilden tillräckligt stor? Rekommenderat bildformat är: så stort som möjligt. Och tänk på mobilvyn i första hand!
  • Är bilden bra? Det behöver naturligtvis inte vara proffskvalitet, men gärna med klara färger, inte för mycket detaljer och hellre människor än miljö. Bilden får absolut inte vara för reklamig såvida det inte är en nyhet som visas. Denna visas dock hellre som film och med en människa som berättar om produkten.
  • Våga vara personlig, det får folk att vilja engagera sig mer. Råsälj funkar dåligt.
  • ETT budskap i EN post.
  • Tydlig call to action (CTA) Exempelvis “Läs mer på hemsidan”, driv besök till butiken, “Se hela filmen här”, osv.
  • Tänk över er tonalitet i kommunikationen. Hur låter ni? Använder ni emojis? Varför eller varför inte?
  • Posta film direkt på FB, länka inte till YouTube eller liknande.
  • Posta aldrig bara en länk – Om delad länk känns nödvändig, förklara vart den leder/varför man ska klicka.
  • Posta aldrig endast text. Och viktigt! Inte för lång text.
  • Kurerat innehåll är ett bra sätt att bygga förtroende, förutsatt att man gör det bra.

Efter publicering – Glöm inte!

  • Don’t post and ghost! Första 15 minutrarna är viktiga! Svara på kommentarer, gärna med namn. Svara på frågor inom 24 timmar och svara på allt. Japp! Även kritik.
  • Om sponsring av inlägg ska ske; gör det inte på en gång! En post visas först för en mindre andel användare för att mäta initialt engagemang.

Vi kan det här som ett rinnande vatten: från att sätta en social mediestrategi till coachning och utbildning internt, skapa content till dina kanaler, publicering och uppföljning, paid social eller annat du kan tänkas behöva hjälp med. Puh! Det är en hel del som behöver falla och stanna på plats.

Vi tror faktiskt att du kan bättre! Får vi berätta hur?

Don’t be a stranger: hör av dig så kör vi.

Här kan du läsa mer om vad vi erbjuder: https://unitedpower.se/tjanster/sociala-medier/

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!