10 snabba tips på hur du maxar din synbarhet genom videoinnehåll på Facebook 

  1. Ladda upp filmer direkt på Facebook, istället för att länka från exempelvis Youtube eller den egna sajten. Originalinnehåll som ger unikt värde för Facebook är innehåll Facebook kommer lyfta. (Värt att notera är att Facebook-ägda Instagram nyligen implementerade nya räckviddsbegränsningar på reels som laddas upp via TikTok med deras vattenstämpel.)
  1. Facebook vill att användaren stannar på Facebook och spenderar mycket tid på plattformen. Därför kommer ditt videoinnehåll prioriteras upp om det får användare att stanna.  Så, gör filmer som din målgrupp faktiskt vill se!  Det är även bra om filmen är en del av en serie. När du laddar upp en video kan du ladda upp flera under samma ”kanal”, då startas nästa film automatiskt när en användare sett din film.
  1. Fånga Facebookarens uppmärksamhet de första tre sekunderna. När man scrollar i FB-flödet spelas filmer som laddats upp direkt på FB automatiskt upp. Det tar ca 3 sekunder för en Facebookare att bestämma sig för attscrolla vidare, därför är de första tre sekunderna i filmen viktiga.
  1. Om du har ljud: Uppmana Facebookaren att klicka igång ljudet. Antingen i den tillhörande texten eller direkt i filmen som en pop-up-uppmaning. Du kan även med fördel texta filmen så man förstår att filmen har ljud (du kan ladda upp en SRT-fil direkt på Facebook).
  1. Gör videon kvadratisk. Eftersom de flesta konsumerar Facebook via sin mobil ska man tänka mobile first. Liggande filmer tar upp liten yta på telefonen, därför är kvadratisk eller stående att rekommendera. (Se vägledning för FB-annonser från Facebook: https://www.facebook.com/business/ads-guide/video)
  1. Gör filmer som skapar engagemang, uppmanar interaktioner och som användare gärna delar med sig av. Fundera på vad som motiverar en Facebookare att dela videon och vad som skulle få dem att berätta för sina vänner om ditt innehåll. Man brukar säga att man delar med sig av innehåll för att man:
    – vill vara social
    – visa vad man tycker i en särskild fråga
    – skryta på ett ödmjukt sätt
    – visa att man var först att hitta filmen
    – få vänner att skratta.
  1. Skapa längre filmer! FB gillar längre filmer som organiskt innehåll (längre än 3 minuter). 
  1. Addera en CTA (call to action) antingen direkt i filmen eller som tillhörande text till filmen. Uppmana Facebookaren att läsa mer, se mer, eller ställ en rak fråga kring: vad tycker du?  Du kan exempelvis. på slutet av filmen lägga in en statisk bild med en CTA, och låta filmen fortsätta några ytterligare sekunder innan den slutar helt.
  1. Tagga personer! Människor som varit med i filmen, människor som nämns i filmen, människor som inspirerat till att göra filmen.
  1. Slutligen – mät! Det bästa sättet för att faktiskt se vad som fungerar är att läsa av siffror. Kolla in Facebook Page Insights. Här kan du se hur länge filmen visats, antal gånger den visats, genomsnittlig tid, när Facebookarna slutade titta på filmen 😱 etc. Genom att förstå din statistik kommer du även börja förstå vad du kan göra för att skapa bättre filmer. 

Bonus för dig som redan kan allt ovan:

  1. Välj ”preferred audiences” när du laddar upp filmen. Det kommer resultera i att filmen visas för den mest relevanta publiken, de som mest sannolikt kommer titta på filmen och engagera sig i ditt innehåll.  
  1. LIVE-videos! När Facebook lanserade Facebook Live ändrades algoritmen för att ranka live videos högre då live skapade och skapar mer interaktion.
  1. Bädda in FB-videos på din hemsida för att nå ännu fler. Fungerar precis på samma sätt som när man laddar upp en film på YT och delar den på sin hemsida. För att hitta koden, leta på filmen du vill bädda in, klicka på drop-down menyn och välj ”bädda in.”

Vill du vässa Facebook-pennan ännu mera?

Läs då och embrejsa våra andra guider om Facebook. Eller kontakta oss så ser vi vad vi kan göra för dig och ditt digitala fotavtryck!