Det är en konst att som företag sticka ut och nå fram i bruset bland alla konton på Instagram. Därför är det viktigt att Instagramprofilen tydligt visar vad ditt företag pysslar med, vad ni erbjuder, och varför besökarna ska överväga att börja följa just ert konto.

Vi listar 7 tips på hur du kan uppdatera din Instagramprofil som ett riktigt proffs: 

  1. Profilbild 
    Vi rekommenderar att du har din logga som profilbild för varumärkeskännedomens skull, eller någon annan grafisk symbol som tydligt kommunicerar varumärket och lirar med färgerna i företagets grafiska profil. Tänk på att din profilbild måste vara högupplöst och inneha rätt antal pixlar; 180×180.
  2. Namn
    När du skapar ditt Instagramkonto är steg 1 att ange ett användarnamn, vilket bör vara någon rimlig variation på företagsnamnet. I vårt fall: @unitedpowerse. Tänk på att användarnamnet ska vara tydligt och utan krusiduller.

    I din profil måste du även ange ett ”namn”, vilket inte är samma sak som ditt användarnamn. Här kan du med fördel försöka få in mer information om ditt företag, din produkt eller tjänst, värderingar eller din företagsnisch.


    Tänk också på att både användarnamn och namn är sökbara på Instagram, så att ta tillvara möjligheten att pricka in nyckelord som kunder och andra målgrupper ofta söker på är alltid en god idé.


  3. Biografi
    Biografin kan vara max 150 tecken. Här vill du presentera företaget och förklara vad ni erbjuder. En potentiell följare ska enkelt förstå vad ditt företag vill, var ni finns någonstans och självklart även; varför hen ska välja att klicka på ”följ”.

    Skriv gärna din Instagram-biografi i form av en punktlista, alternativt med tydliga avskiljare. Men som sagt; tänk gärna SEO även här!

    Om det lirar med företagets tonalitet, eller om man behöver spara på tecken, kan man gärna lägga in passande emojis. Ett sätt att skapa struktur i texten är att använda emojis, eller symboler framför textraderna;
    ???? (beskriver var företaget finns)
    ✉️ ☎️ (talar om hur följarna kommer i kontakt)
    ⬇ (kan fungera som subtil CTA som pekar mot webbplatslänken nedanför)
  4. Länkar
    Du kan lägga till upp till 5 olika länkar i din profil. Länken till webbplatsen är naturligtvis en no-brainer. Det är också smart att använda möjligheten att lägga till länkar för att lyfta en specifik kampanj, en artikel eller annat värdefullt. Många företag som har under 10 000 följare (och inte kan använda sig av swipe up på Instagram Stories) använder sig av hänvisningen till “länk i bio/profilen” och lägger in länken i profilen för att kunna peka mottagare till hemsidan i sina inlägg. Vi har gjort så här ⬇, och byter länkarna till olika undersidor allt eftersom.

  5. Kategori
    Vi rekommenderar alla företag att ha just en företagsprofil på Instagram (på så vis får du bland annat tillgång till statistik, kan marknadsföra inlägg och lägga in kontaktuppgifter direkt i appen). Med en företagsprofil kan du även lägga till företaget i en kategori för att visa inom vilken bransch ni är verksamma. Kategorin presenteras sedan under ditt namn och gör att besökarna snabbt förstår vad du gör.

  6. Kontakt
    I en företagsprofil finns kontaktknappar som besökarna kan klicka på och få information om ditt telefonnummer, e-post eller vägbeskrivning. Dessa knappar skapas och uppdateras automatiskt när du lägger till adress, telefon och e-post i profilen.

  7. Höjdpunkter, eller Instagram Highlights
    Det finns Instagram Stories som försvinner efter 24 timmar, och så finns det Instagram Höjdpunkter som ligger kvar i profilen tills man går in och tar bort dem. Dessa erbjuder ett perfekt tillfälle att bjuda in icke-insatta besökare till ditt företag. De ligger, precis som biografin, högt upp i flödet och är bland det första en icke-följare som har klickat in på profilen ser. Här har du därmed ett gyllene tillfälle att visa upp produkter, bjuda in till det som händer bakom kulisserna, förmedla din affärsidé, svara på vanliga frågor och annat intressant som en potentiell kund eller följare kan tänkas vilja veta. Men kom ihåg att vara konsekvent och skapa inte för många höjdpunkter. Syftet är att inspirera och informera om det viktigaste kring ditt företag, så att besökarna snabbt kan bilda sig en uppfattning om dig.

    Fördelen med Höjdpunkter är att det öppnar upp för en mycket bredare kommunikation än några meningar i din biografi, även om dessa två områden såklart stöttar varandra. Kom också ihåg att sätta namn på dina Höjdpunkter utefter vad det är för typ av innehåll, och sätt inte för långa namn då Instagram kapar texten om det blir för långt.

    Ta även fram snygga omslag till dina Höjdpunkter, så att de matchar den grafiska profilen. Här kan du se hur våra Höjdpunkter ser ut:

Ps! Du vet väl att det går att pinna inlägg i din profil? Upp till tre stycken de facto. Utnyttja den funktionen för att lyfta fram det bästa och mest talande för vad du erbjuder dina följare. Och ta tillfället i akt att fördjupa lite om företaget!

För fler tips och idéer: Följ oss på Instagram. Där lägger vi upp tips och trix, case och annat roligt!/

Vill du bli bättre på sociala medier? Checka in våra tjänster inom sociala medier eller hör av dig till Jessica!