Holmgatan 32
791 71 Falun
+46 (0) 23-79 45 30
hejup@unitedpower.se

Så skapar du en bra företagsprofil på Instagram

Det är en konst att som företag sticka ut och nå fram i bruset bland alla konton på Instagram. Därför är det viktigt att fundera på om din Instagramprofil faktiskt tydligt visar vad ditt företag pysslar med och erbjuder, samt varför besökarna ska överväga att börja följa just ditt konto. Din Instagramprofil är det första besökarna möts av, och har du då ingen stark profil är risken att de tappar intresset och klickar bort ditt konto.

Vi listar därför 7 tips på hur du kan uppdatera din Instagramprofil som ett riktigt proffs: 

  1. Profilbild 
    Vi rekommenderar att du har din logga som profilbild för att trycka på varumärkeskännedom, eller någon annan grafisk bild som lirar med färgerna som ditt företag använder. Har ni en grafisk profil är det enkelt att plocka från någon av de färgerna. Tänk på att din profilbild måste vara högupplöst och inneha rätt antal pixlar; 180×180 pixlar.
  2. Namn
    När du skapar ditt Instagramkonto är du tvungen att ange ett ”användarnamn”, vilket allt som oftast brukar vara ditt företagsnamn. I vårt fall: @unitedpowerse. Tänk på att användarnamnet ska vara så tydligt som möjligt utan några krusiduller.

    I din profil måste du även ange ett ”namn”, vilket inte är samma sak som ditt användarnamn. I fältet “namn” kan du med fördel försöka få in mer information om ditt företag, din produkt eller tjänst, värderingar eller din företagsnisch. Vi har “Allt vi gör blir så himla fint”, vilket syftar till vårt slogan.
     

    Tänk också på att användarnamnet och namnet är sökbara på Instagram vilket påverkar din SEO. Så att försöka få in nyckelord som folk i din bransch ofta söker på är en god idé.

  3. Webbplats
    Här klistrar du in länken till din webbplats. Webbplats-länken i din Instagramprofil kan du också ändra om du exempelvis vill lyfta någon specifik kampanj som pågår, någon artikel eller annat. Många företag som har under 10.000 följare och inte kan använda sig av swipe ups på stories, använder sig av “link in bio” och lägger in länken i profilen för att promota något specifikt. Vår rekommendation är att du UTM-taggar länken, så att du sedan enkelt kan följa upp trafiken, hur många som klickar på länken och se hur länken presterar.
  4. Biografi
    Din biografi kan vara max 150 tecken, men tänk på att det endast är de två första raderna som syns för besökarna. Sedan måste de klicka på “mer” för att läsa hela din biografi.

    I din biografi vill du presentera ditt företag och förklara vad du erbjuder, så att potentiella följare enkelt förstår vad ditt företag går ut på och var ni finns någonstans. Skriv gärna din Instagram biografi som en punktlista, eller med avskiljare | som vi har gjort i vår biografi för att underlätta för läsarna. Du kan även lägga in en hashtag som är kopplat till ditt namn och varumärke i din biografi som du vill att dina följare ska använda för att skapa spridning om ditt varumärke. 

    Om det passar ditt företags tonalitet kan du gärna lägga in passande emojis framför dina textrader som exempelvis;
    📍(beskriver var ditt företag befinner sig)
    ✉️ ☎️ (beskriver hur följarna kan nå dig)
    👇 (förstärk trafiken till din webbplats genom att sätta ett nedåtpekande finger mot URLen till din webbplats)
  5. Kategori
    Vi rekommenderar att du som företag har en företagsprofil på Instagram (vilket gör att du bland annat får tillgång till statistik, kan marknadsföra inlägg och lägga in kontaktuppgifter direkt i appen). När du har en företagsprofil kan du även lägga till en kategori över det ditt företag är verksam inom. Kategorin presenteras sedan under ditt namn och gör att besökarna snabbt förstår vad du gör.
  6. Kontakt
    I en företagsprofil finns kontaktknappar som besökarna kan klicka på och få information om ditt telefonnummer, mailadress eller vägbeskrivning. Dessa knappar skapas och uppdateras automatiskt när du lägger till adress, telefon och e-post i profilen.
  7. Höjdpunkter
    Det finns Instagram Stories som försvinner efter 24 timmar, och så finns det Instagram Höjdpunkter som ligger kvar i din profil tills du själv väljer att ta bort dem. Ett perfekt sätt att bjuda in besökarna till ditt företag är just genom Instagram Höjdpunkter. Här kan du visa upp dina produkter, bakom kulisserna, förmedla din affärsidé, svara på vanliga frågor och annat intressant som besökarna kan tänkas vilja veta. Men kom ihåg att vara konsekvent och skapa inte för många höjdpunkter så att det blir tradigt. Syftet är att inspirera och informera om det viktigaste kring ditt företag, så att besökarna snabbt kan bilda sig en uppfattning om dig och börja följa ditt konto.

    Fördelen med Höjdpunkter är att det öppnar upp för en mycket bredare kommunikation än några meningar i din biografi, även om dessa två områden såklart stöttar varandra. Kom också ihåg att sätta namn på dina Höjdpunkter utefter vad det är för typ av innehåll, och sätt inte för långa namn då Instagram kapar texten om det blir för långt.

    Ta även fram snygga omslag och ikoner till dina Höjdpunkter så att det matchar ditt företags grafiska profil. Här kan du se hur våra Höjdpunkter ser ut:

För fler tips och idéer: Följ oss på vår Instagram här. Där lägger vi emellanåt upp tips och trix specifikt för just Instagram. 

Vill du bli bättre på Sociala medier? Läs mer om våra tjänster inom Sociala medier eller hör av dig direkt till Jessica eller Klara.

Du vet att ni kan bli bättre. Det är väl därför du är här? Ta hjälp av oss, allt vi gör blir ju så himla fint!