Att skriva bra captions – texter till inlägg på sociala medier kan vara lite klurigt. Man vill skriva på ett fyndigt sätt med glimten i ögat, inspirera, informera och samtidigt engagera. Att algoritmen på sociala medier ständigt förändras gör inte saken lättare. Men lugn. Vi har tagit fram 11 handfasta tips som kan hjälpa dig på vägen i att bli ett proffs på captions:

  1. Viktigast av allt: bestäm syftet med ditt inlägg. Fundera på vad du vill säga med ditt inlägg och hur du ska kommunicera det till följarna. Vill du få dina följare att läsa mer om något via länken i din profil? Vill du att de ska registrera sig på ett kommande event? Vill du att de ska tycka till om en ny produkt? Eller vill du att de ska börja prenumerera på ditt nyhetsbrev? Tänk till en extra gång kring syftet innan du tar fram din caption, så att du underlättar för dina följare att göra det du vill.
  2. Se för guds skull till att din caption inte innehåller några stavfel. Tänk på att sponsrade inlägg inte går att redigera efter publicering. Det är lätt att missa slarvfel som saknade mellanrum och dubbla ord – dubbelkolla innan du publicerar eller ännu hellre: ta hjälp av en kollega. Fyra ögon är bättre än två.
  3. Använd radbrytningar i dina captions. Det blir enklare för dina följare att hänga med och förstå strukturen i ditt inlägg, speciellt om du har lite längre captions. Precis som din bild eller film, så ska din bildtext se snygg och proffsig ut. Här är en sajt som vi använder för att göra snygga radbrytningar: https://www.linewizard.club/
  4. Instagram kommer alltid att vara ett visuellt medium. Men när du bemästrar textförfattandet och samspelet mellan bild och text når du upp till en högre nivå. Det gör ditt varumärke mer framträdande, intressant och engagerande. Det är med andra ord en chans att knyta an till och bygga relationer med målgruppen.
  5. Inled gärna din caption med en fråga om något som rör din verksamhet eller öppna upp för diskussion så att din målgrupp faktiskt får chansen att engagera sig. När du har lyckats få dem att engagera sig gäller det att du får besökaren att vilja läsa vidare om dig och ditt varumärke. Kanske lockar du med att berätta om en ny produkt, spännande statistik eller en trevlig rabattkod.
  6. Den rekommenderade längden på captions är 50-70 tecken. Men kom ihåg att detta ändras hela tiden, så håll koll på de senaste spaningarna. Bra att veta är att Instagram tillåter upp till 2 200 tecken. En tendens på frammarsch bland annat på Instagram är så kallat mikrobloggande; man ser att längre captions får högre engagemang.
  7. Addera en CTA (call to action) i varje caption. Be dina följare att kommentera, gilla, dela, swipea eller klicka på länken i din profil. Genom att få följare att engagera sig blir du också gillad av algoritmen!
  8. Bara de 125 första tecknen visas, innan läsaren måsta klicka på ”läs mer”. Så se till att ha din CTA bland de första 125 tecknen.
  9. Fundera på din tonalitet. Hur vill du uppfattas utåt? Se till så att ditt skriftliga innehåll faktiskt matchar varumärkets röst och värderingar så att dina följare enkelt förstår vem du är och vad ditt företag handlar om. Ett extra tips: sociala medier har en mer avslappnad atmosfär så att vara alltför stiff kommer inte fungera, samtidigt som du såklart inte ska vara för plojig.
  10. Credda andra varumärken. Nämn och tagga dem gärna i dina inlägg om du publicerar inlägg som rör andra företag/samarbetspartners. Detta gör att de kan hitta dina kanaler och kanske ge dig cred nästa gång.
  11. Addera passande emojis som kan förstärka ditt budskap. Välj ut några som du tycker passar ditt varumärke och använd dem konsekvent. Här kan du läsa mer om emojis i kommunikation: Därför bör du använda emojis i sociala medier.

Lycka till! Följ oss gärna på sociala medier för fler tips och inspiration, eller kontakta oss om du har någon annan fråga!