Varje år är det samma sak: kommunikatörer, marknadsförare och digitala strateger gnuggar händerna när Internetstiftelsen släpper sin stora rapport om svenskarnas digitala vanor. Den är gedigen, full av insikter och (ja, vi erkänner) en smula mastig med sina hundratals sidor.
Men oroa dig inte, du behöver inte läsa allt. Vi har redan gjort grovjobbet och plockat ut det mest relevanta för dig som företagare och marknadsförare. Trenderna, siffrorna och spaningarna som faktiskt påverkar hur du når din målgrupp och bygger ditt varumärke framåt.
Så, vilka guldkorn hittar vi i Svenskarna & Internet 2025? Låt oss ta en titt.
Svenskarna och Internet 2025 – here we go again!
Så kan du tänka som företagare:Sociala medier är ett vardagsrum för alla åldrar. Din målgrupp finns där, men på olika platser. Är du osäker på vilken kanal som passar ditt varumärke? Kolla vår guide om varumärkesstrategi.
De fem största sociala medierna bland svenskarna är YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat och LinkedIn. Men tittar vi på den dagliga användningen ser topplistan lite annorlunda ut: Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat och TikTok.
Fortfarande störst bland svenskar över 35 år. Här hittar du en mogen målgrupp: familjer, yrkesverksamma och de som håller kontakten via grupper och Messenger.👉 Bland 90-talister har dock användningen minskat från 89 % (2024) till 82 % (2025). Den generation som tidigare var Facebooks starkaste har alltså glidit ner till samma nivå som 70- och 80-talisterna.
Den kanal som verkligen samlar alla åldrar, men extra relevant för 20–40-åringar.👉 De mest aktiva är kvinnor födda på 00-talet, de har gått om 90-talisterna som tidigare toppade användandet. Instagram är fortfarande en av de mest dynamiska kanalerna att arbeta med, men olika generationer använder funktionerna (flöde, stories, reels) på olika sätt.
50 % av 00-talisterna använder TikTok. Här hittar de både underhållning och nyheter, en trend som vuxit kraftigt de senaste åren. För företag som vill nå den yngsta generationen är TikTok därför en given kanal.
Ingen slår YouTube i total räckvidd. Här söker svenskar både underhållning, kunskap och inspiration. Men användningen skiljer sig mycket mellan könen:
Snapchat fortsätter vara starkast bland de yngsta, särskilt i högstadie- och gymnasieåldern.
LinkedIn är en stabil kanal för yrkeslivet, framför allt för 30–60-åringar. 6 % använder den dagligen och användningen har vuxit stadigt från 25 % (2021) till 29 % (2025). Fler inom privat sektor än offentlig använder plattformen.
Allt fler samtal och grupper flyttar från sms eller Messenger till WhatsApp. En tydlig trend mot mer krypterade och privata plattformar för kommunikation.
Olika generationer fastnar på olika kanaler, därför måste din strategi anpassas efter målgruppens ålder och beteende. Vill du nå många, behöver du kommunicera på flera kanaler. Ja, kommunikation utifrån mottagarens villkor.
Många företag postar fortfarande lite random på sociala medier. Kanske är det dags att kavla upp ärmarna och ta fram den där sociala medier-strategin på riktigt? Olika kanaler kräver dessutom att man hanterar sitt content på olika sätt. Dubbelpostning är inte längre gångbart.
Nyfiken på hur vi kan hjälpa? För det kan vi. Det här är ett av våra starka områden! Boka ett snack med oss så hjälper vi dig att reda ut var ditt företag ska synas, hur och varför.
Visste du att Meta äger fyra av de största kanalerna? Facebook, Instagram, Messenger och WhatsApp.
För dig som företagare innebär det att du via en och samma annonsplattform kan nå målgrupper i alla åldrar, från 20-åringarna som hänger på Instagram till 50-plussarna som fortfarande är trogna Facebook. Samtidigt växer WhatsApp som en allt viktigare kanal för samtal och grupper, vilket öppnar upp för spännande annonsmöjligheter framöver.
Meta är fortfarande queen på annonsering. Här kan du:
Annonsering i sociala medier är ett av våra absoluta favoritområden. Är du nyfiken på hur ditt företag kan annonsera smartare? Läs vår guide till annonsering i sociala medier.
Behöver du hjälp att komma igång eller att växla upp? Eller kanske rentav bara vill försäkra dig om att du gör rätt? Hör av dig, vi hjälper dig gärna att göra mer av varje annonspeng.
AI är inte längre en snackis på konferenser, det är nu en del av vardagen. 39 % av svenskarna (18–84 år) använder AI-verktyg 2025. Det är en stadig ökning från 29 % 2023 och 34 % 2024. Bland unga är det ännu mer utbrett: 57 % av alla 8–19-åringar använder AI.
I arbetslivet är nyttan tydlig. AI används för att:
Flera beskriver det som att “spara veckor av arbete på en minut”
En intressant trend är också att allt fler ställer frågor till ChatGPT istället för att googla.
När användare börjar använda AI som sökmotor förändras spelplanen. Samtidigt är det mycket av det som beskrivs som AIO som redan är praxis inom (kvalitativ) SEO. Som att skapa tydligt, kvalitativt och förtroendeingivande innehåll, optimera struktur och format, hålla sidor aktuella och relevanta, bevaka och följa upp.
AI är här för att stanna. Använd det för att frigöra tid och effektivisera, men låt aldrig det mänskliga uttrycket försvinna. Det är den mänskliga rösten som bygger varumärke och förtroende.
Undrar du hur du egentligen bör förhålla dig till AI i din marknadsföring? Läs vår guide om AI och marknadsföring.
Visste du att endast 45 % av svenskarna gör egna inlägg på sociala medier? Det innebär att mer än hälften aldrig postar något själva – men de konsumerar ändå innehåll dagligen och påverkas av det de ser.
Kvinnor födda på 00-talet är de mest aktiva (69 % gör egna inlägg), jämfört med 41 % av männen i samma generation
Samtidigt förändras sättet vi kommunicerar: mer och mer flyttar från sms och Messenger till WhatsApp, som växer som kanal för både samtal och grupper.
Det här är några saker du bör ta med dig in i din strategi:
Föga förvånande visar Svenskarna och internet 2025 ännu en gång att digital närvaro inte är ett om, utan ett hur. För att lyckas behöver du:
Det är så du får fler att stanna upp i scrollandet – och faktiskt lyssna på dig.
Källa: Internetstiftelsen, Svenskarna och internet 2025
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2025/