I takt med att vi lever mer och mer digitalt har tillgång till information och interaktion på webben blivit en grundläggande rättighet. För att säkerställa att alla människor kan dra nytta av det digitala landskapet, har begreppet ”tillgänglighetsanpassning” blivit en central del i både webbutveckling och design.
Denna guide går in på:
Tillgänglighetsanpassning syftar till att skapa tjänster, särskilt webbplatser, som är hanterliga och tillgängliga för alla människor, oavsett eventuella funktionsnedsättningar. Det innebär bland annat att människor med syn- och hörselnedsättningar, kognitiva och motoriska begränsningar ska kunna ta del av informationen på en webbplats. Den som har en synnedsättning ska kunna ta del av information på en hemsida med hjälp av en skärmläsare, och den som har en hörselskada ska förstå budskapet i en informativ film genom att läsa textningen.
OBS! Tillgänglighetsanpassning handlar inte bara om digitala tjänster. Det är ett bredare ämne som även inkluderar infrastruktur och trafik, exempelvis handikappanpassade trappor, perronger, dörrar och fönster. Denna guide handlar främst om tillgänglighet i digitala tjänster, äv.k. webbtillgänglighet.
Tillgängliga webbplatser säkerställer att alla människor har möjlighet att delta fullt ut i den digitala världen. Genom att ta bort hinder möjliggör vi för personer med funktionsnedsättningar att få tillgång till information, utbildning och arbetsmöjligheter med mera.
Många länder har infört lagar och riktlinjer som kräver att webbplatser och digitala tjänster är tillgängliga. Detta inkluderar till exempel den amerikanska lagen om amerikanska medborgare med funktionsnedsättningar (ADA) och EU:s direktiv om tillgänglighet för webbplatser och appar (WCAG). Att inte följa dessa krav kan resultera i rättsliga åtgärder och böter. Mer om det snart.
Genom att göra din webbplats tillgänglig når du en bredare publik. Personer med funktionsnedsättningar är en betydande målgrupp och att inkludera dem kan öka din kundbas och därmed dina intäkter. Dessutom kan vissa hävda att man – genom att inte uppfylla kraven – diskriminerar dem som har funktionsnedsättningar, eftersom att de kan ha svårt att ta del av innehåll.
Att tillgänglighetsanpassa innebär som sagt att göra exempelvis sin webbplats, app (eller beställningspanelen på Max för den delen) tekniskt och visuellt utvecklad, så att dess information är tillgänglig för alla människor. Men när klassas något tillgängligt?
Det finns tre olika nivåer, eller standarder, för webbtillgänglighet. Nivåerna grundar sig i riktlinjer för tillgänglighet på webben från W3C som kallas WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Nivåerna (A, AA eller AAA) representerar olika krav på tillgänglighet som en webbplats bör följa för att vara användbar och lätthanterlig för personer med funktionsnedsättningar.
Om du ska börja med att se över dina digitala tjänsters tillgänglighet rekommenderar vi att du börjar nedifrån och upp, A → AA → AAA.
Nivå A innehåller de mest grundläggande kraven för tillgänglighet. De fokuserar de mest uppenbara hindren för tillgänglighet och inkluderar exempelvis:
Nivå AA är den nivå som oftast rekommenderas för de flesta webbplatser. Uppfyller du dessa krav följer du Webbdirektivet (mer om det snart) och kan ge dig själv en klapp på axeln. Din webb är nu användbar för en bredare grupp användare. AA innehåller kraven för A, samt:
*Detta gäller även externt innehåll, det vill säga sådant material som du hänvisar till som befinner sig på andra plattformar, exempelvis en informationsfilm på YouTube eller Facebook. Se även till att videoinnehåll är tillgängligt genom verbalisering eller syntolkning. PS: Vi kan hjälpa er med syntolkning och klarspråk för videoinnehållet! Ta kontakt med Nina direkt.
Nivå AAA, den högsta nivån, innehåller mest krav. AAA inkluderar kraven i A, AA samt krav som:
Webbdirektivet (äv.k. Tillgänglighetsdirektivet) är ett direktiv från EU gällande tillgänglighetskrav på digitala tjänster och produkter och syftar på att göra det digitala samhället tillgängligt för alla. Direktivet ställer alltså krav på hur dessa tjänster och produkter ska vara utformade och utvecklade för att alla människor – oavsett funktionsnedsättningar – kan ta del av det digitala samhället.
De områden som först och främst köar för att sättas under luppen är: finansbranschen, mediabranschen, IT- och kommunikationstjänster, persontransportstjänster, e-bokstjänster och e-handeln. Om din verksamhet inkluderas i någon av ovan branscher eller tjänsteområden är du alltså bland de första som kommer att granskas.
Webbdirektivet träder i kraft den 28 juni 2025, vilket betyder att det är hög tid att redan nu agera.
Webbdirektivet ställer krav på att dessa tjänster minst uppfyller kraven för WCAG 2:1, vilket innefattar nivå AA.
Men kort och gott, här är 5 tips på var du kan börja med att göra din webb mer tillgänglighetsanpassad:
Att sticka huvudet i sanden och inte agera på sina digitala tjänsters tillgänglighet är fel strategi, menar vi. Det är viktigt att redan nu börja ta del av den dokumentation som finns på ämnet och vidta åtgärder för att undvika riskerna:
Det kan kännas övermodigt med tillgänglighetsanpassning. Vi förstår det. Kom ihåg att vi kan assistera dig med att göra din webb och dina digitala tjänster mer tillgänglighetsanpassade, så att du slipper oroa dig inför införandet av webbdirektivet i juni 2025.
Läs mer om webbtillgänglighet på DIGG.se (Myndigheten för Digital Förvaltning).
Vill du veta mer om WCAG och kraven för nivå 2:1 (AA)? Läs direktiven på Webbriktlinjer.se.