Lästid: ca 25 min. Jäktad? Se filmklippen nedan. Eller få guiden i PDF-form till din inkorg och läs vid tillfälle i lugn och ro.
Jag godkänner United Powers integritetspolicy
Jo, SEO står för Search Engine Optimization. Sökmotoroptimering. Helt enkelt: att optimera din webbsajt så att sökarna hittar dig på förstasidan av Googles sökresultat, klickar sig in på din sajt och hittar vad de söker efter. Klicken kostar inget och därför är SEO en långsiktigt smart marknadsföringsstrategi. Google Ads (tidigare Adwords) är annonser i Googles träfflista, alltså sökordsannonsering och kostar per klick. Men denna guide handlar bara om SEO, indelat i tre kategorier.
Och bara så du vet… att synas bättre på Google 2023 är rätt likt att synas bättre på Google 2022, 2020, 2019 och 2018. Visst sker fler och fler röstsök, men vad söker du med rösten egentligen? “Pizzeria i närheten”, “vägbeskrivning Holmgatan 32” och “när dog Gustav Vasa” är rimliga exempel. Men skulle du röstsöka på vad ditt företag erbjuder? De flesta skulle svara nej.
Så vad är fokus för denna SEO-guide, vem skriver vi för? Jo, vi tar avstamp i att många fortfarande tycker SEO är svårt, eller inte har lyckats genomföra grundläggande SEO-arbete. Du kanske känner till vad det är, försöker förstå men tycker det är krångligt att greppa vad man ska prioritera liksom… Den här guiden är skriven för dig.
Även om det kan vara tidskrävande att förbättra din SEO är det en fördel att veta hur man gör rätt saker i rätt ordning och förstå hur allt hänger ihop. Tänk på avsikten bakom alla delar:
Svårt att svara på. Har du grym onpage-optimering men usel teknisk optimering kan du ranka, men det blir svårt. Och nästintill omöjligt vid konkurrensutsatta sökord. Har du bästa möjliga tekniska optimering men uselt innehåll, samma sak. Du kan klara dig helt utan länkar på enkla sökfraser som “hunddagis arboga”, men vill du synas på “städfirma stockholm” är du i princip chanslös utan att andra länkar till din sida.
Mät din ranking via exempelvis Wincher (kostar ca 120 kr/mån) och se hur långt din optimering räcker.
Det finns många bra verktyg, men Wincher är billigt i och med att tjänsten inte erbjuder så ingående automatiska analyser eller bidrar med rekommendationer. Men den har koll på vilken hur dina sökord rankar, du kan se förändringar och jämföra dig med konkurrenter. Via tipsen du får här kan du komma långt, och sedan följa utvecklingen tydligt i Wincher. Du kan också löpande ta emot rapporter via e-post. Se bild för exempel från Wincher, trenden är placeringsförändringar.
Viktigast av allt innan du läser vidare! Kom ihåg att optimera för dina BESÖKARE i första hand, och Google i andra hand! OK? Gör besökaren nöjd så gör du Google nöjd. Ha för ögonen hur du gör dina besökare nöjda med din webbsajt, med rätt information, relevanta bilder, lättlästa texter, logisk navigation och så vidare.
Om du ska jobba med SEO behöver du givetvis veta vilka sökord som är bra att synas på. I Google Ads hittar du Sökordsplaneraren där du kan testa sökord och se ungefär antal sökningar per månad. Ta sökvolymen med en nypa salt, den är inte exakt men ger en fingervisning om proportioner. Det är lika enkelt att göra en sökordsanalys i Wincher – men du får inte lika bra förslag på nya sökord, och sökvolymen kommer inte direkt från källan, däremot stämmer den rätt bra överens. Oavsett hur du gör den är det viktigt ATT du gör den, och att du filtrerar den med sunt förnuft!
Exempel: Om du säljer en 2 tim digital föreläsning inom hund-avlusning som folk kan ladda ner för 450 kr. Vilken sökfras är bäst för dig? Hur skulle du kombinera dem? Vad optimerar du för?
Tips för Sökordsanalys – Google Keyword planner. Du behöver dock ett Google Ads-konto. Wincher fungerar också men är inte lika bra på att ge sökordsförslag.
Titeln är kanske den enskilt viktigaste delen inom Onpage-SEO. Det är vad du ser i flikarna när du surfar.
Titeln på en sida är också den klickbara länken på Google. Beskrivningen (den svarta texten i googleträffen) ska sälja in och beskriva sidan på ett bra sätt. Tänk så här för att inte skriva för långt så titel och beskrivning klipps av: 60/160. Enkelt att komma ihåg! Alltså 60 tecken i titeln och 160 tecken i beskrivningen. Egentligen mäts det i pixlar och det kan rymmas några fler, men stay on the safe side.
Gör en site:sökning av din eller någon annans sajt. Testa gå till Google och skriv site:unitedpower.se. Då ser du vad och hur Google indexerar på vår domän. Där får du en överblick över hur man kan presentera sig. Du kan även testa att addera ett sökord efter site:sökningen, se bild. Du ser även antalet sidor som Google indexerar.
Ser det bra ut på er egen sajt? Skulle du klicka på era länkar? Är de tydliga, lockande, säljande? Tänk på att titeln är viktig för placeringen på Google, medan metabeskrivningen inte påverkar din placering/ranking, däremot kan den avgöra om någon väljer att klicka eller inte klicka på din länk. Hur ser det ut för din hemsida?
Rubrik och Titel är INTE samma sak. Tänk dig en bok. Titeln (som syns på google-träffen) står på utsidan av boken, rubriker står på insidan, alltså på hemsidan. Varje kapitel (en undersida på din hemsida) har en titel, en huvudrubrik, H1, men behöver ibland även underrubriker, H2, H3 osv. Som i denna långa guide exempelvis.
Rubriker är det som syns på själva hemsidan. H står för header som betyder rubrik. Det finns 6 storlekar, från 1-6 där 1 är störst. Det bör bara finnas 1st H1-rubrik per sida, precis som huvudrubriken för ett kapitel i en bok.
H1-rubriken har givetvis stor betydelse då den ska beskriva vad hela sidan handlar om, och H2-rubriker är också viktiga. H3 och även fetmarkeringar vägs mer än vanlig text, men överdriv inte. Om du tänker “men då gör jag alla rubriker till H1:or” så tänker du fel, och späder ut värdet av din H1:a.
Skriv som du själv vill läsa, så kommer Google också uppskatta det, eftersom Google premierar sidor och ord som skapar en bra läsupplevelse. Capish?! Glöm inte addera bilder, filmer och funktioner där lämpligt, det förbättrar också användarupplevelsen och kvalitén 🙂
Tips!
Undersök hur dina rubriker är kodade genom att markera en rubrik, högerklicka för att få upp en meny, och klicka på inspektera. Du bör bara ha 1st H1-rubrik, högst upp såklart, men kan därefter ha flera H2 och eventuellt H3:or.
När du klickat på inspektera ser du att koden börjar med <h1> och slutar med </h1> och själva rubriken är SEO.
Brödtexten – den vanliga löpande texten. Rätt enkelt egentligen. Gör den relevant och välskriven för din målgrupp och dina besökare. Tänk på att få in relevanta sökord för just den sida du skriver för, och se till att texten faktiskt är läsvärd och informativ. Använd ett tilltal som passar din målgrupp och känns naturligt för dig som avsändare.
Ingen gillar en vägg av text utan styckeindelning, särskilt inte på webben. Se till att bryta av brödtexten med bilder, mellanrubriker och punktlistor så att den blir mer tillgänglig och tilltalande. Men det här är ju självklarheter för dig. Hoppas jag… 😉
SEO är inte allt. Ha lite koll på att dina sidor också uppskattas av dina besökare. Du hittar denna information i ditt Analytics-konto under Beteende/Webbplatsinnehåll/Alla sidor. Stannar de i snitt 3 sekunder, besöker en sida och har en hög avvisningsfrekvens (även kallad bounce rate)? Det kan då vara en signal att besökaren inte gillar sidan av någon anledning.
Om avvisningsfrekvensen påverkar din ranking är omdebatterat, då det både finns en logik att “uppskattade” sidor folk stannar på borde förtjäna bättre ranking, samtidigt som det både kan fuskas med den statistiken på olika sätt. Och: om du söker efter var coronasmittan kom ifrån, går in på en sajt, hittar svaret direkt och lämnar sajten – då blir det hög bounce rate, samtidigt som du blev nöjd med svaret. Hög bounce rate behöver alltså inte vara negativt.
Men oavsett om det påverkar ranking eller inte bör du hålla ett öga på denna statistik, försöka tolka den och åtgärda och förbättra användarupplevelsen. Sidan kanske saknar tillräckligt med information för att besökarens bli nöjd, det kanske är en vägg av text utan underrubriker och bilder och därmed jobbig att ta sig igenom? Dåliga bilder? För höga priser? Långsam laddningstid?
Även vi på United Power har hög avvisningsfrekvens på vissa sidor, särskilt vissa guider som vi kanske marknadsfört i sociala medier. Folk klickar, läser guiden och lämnar, så dra inte för stora växlar på detta. Men se över hur det ser ut generellt och vad du kan göra för att förbättra sajten för dina besökare. Att skapa en länk i en text, exempelvis till alla våra guider är ett sätt att få dig att upptäcka mer av vad vi erbjuder. Detta sänker bounce-raten för vår sajt och kanske det är en av många goda signaler till Google att vår sajt uppskattas 🙂
När du söker vill du hamna så rätt som möjligt. Söker du gröna gympaskor vill du helst hamna på en sida med mängder av gröna gympaskor eller hur? Så optimera rätt sökord för rätt sida och tänk på hur strukturen borde se ut.
Vi har exempelvis delat upp våra tjänster så vår struktur ser ut så här:
Rätt logiskt va? Detta hänger såklart även ihop med navigationen. Vanligast är en topp-meny med dropdown/rullgardinsmenyer. Är vår sajt enkel att navigera på och hitta rätt? Hur är din sajt strukturerad? Behöver du förbättra eller skapa en ny struktur på din sajt är det rätt enkelt att börja med att skapa en URL-struktur i punktform enligt exemplet ovan, så får du koll på hur du vill ha det. Det är sedan ett bra underlag för din webbutvecklare.
Säg att du har en målerifirma i Arboga, men målar hus inom ca 10 mils radie. Chansen är liten att ni syns på sökningen “målerifirma örebro” trots att ni regelbundet jobbar där. Då finns det anledning att skapa nya undersidor per ort. I detta fall hade jag valt Örebro, Västerås och Eskilstuna, och optimerat dem för de viktigaste sökorden, alltså era tjänster+orten.
Exempel 1:
unitedbygg.se/målareunitedbygg.se/snickare
Här finns en sida per tjänst, och i texterna nämns flera orter per tjänst. Det förbättrar SEO att nämna orterna man är verksam i, men kanske inte räcker för topplaceringar, särskilt inte vid stor konkurrens kring tjänsten och orterna.
Exempel 2:
unitedbygg.se/orebrounitedbygg.se/vasterasunitedbygg.se/eskilstuna
Här finns en sida per ort, och flera tjänster nämns per ort. Samma som ovan, men bättre optimerat för lokalsök.
Exempel 3:
unitedbygg.se/målare/örebrounitedbygg.se/målare/vasterasunitedbygg.se/målare/eskilstunaunitedbygg.se/snickare/örebrounitedbygg.se/snickare/vasterasunitedbygg.se/snickare/eskilstuna
Här är varje tjänst uppdelad först, därefter en ortsida per tjänst. Tidskrävande men mycket väloptimerat. Hitta den balans som funkar bäst för er.
SEO-ranking är inte allt. Viktigt också att se till att det verkligen är BRA sidor med texter, bilder, kanske film och referenser som gör att den som landar på Örebro-sidan känner att “det här känns bra” och sedan kontaktar er. För det är ju det det handlar om egentligen, inte sant?
Tänk också på att undvika så kallat ”duplicerat innehåll”, det vill säga att samma innehåll finns på flera ställen på din webbsajt (eller på andra sidor på nätet). Google och andra sökmotorer gillar inte när samma innehåll finns på mer än ett ställe, hur ska de då avgöra vem som bör ranka bäst?
Kopiera aldrig något rakt av. Det är inte fel att inspireras av andra texter, men se till att skriva självständiga texter, både för Google, dina besökares och ditt varumärkes skull. Vanligt inom e-handel är att många återförsäljare bara tar texten de får av grossisten och klistrar in rakt av, vilket gör att många har exakt samma text på sina produktsidor. Tjänsteföretag å sin sida kan kännas generiska och torra. Våga sticka ut och var mänsklig i din kommunikation.
Behöver du hjälp med texter så har vi en riktigt vass copywriter som kan SEO här hos oss!
I början på 10-talet kunde man fortfarande få upp riktiga skräpsidor till toppen av Googles träfflista endast med hjälp av länkar (off page SEO). Google var och är såklart medvetna om detta problem och eftersom de ville fortsätta dominera sökvärlden var de tvungna att utöka värdet av andra ranking-signaler.
Googles algoritmer värderar idag mängder av signaler som viktas mot varandra, för att försöka presentera de bästa och mest relevanta träffarna för just din sökning. Vi går inte in på alla i denna artikel men här är de viktigaste.
Majoriteten av trafiken på internet går nu via mobilen, där laddningstiden spelar stor roll. Därför är bra mobilanpassning en ranking-faktor. Gör Googles mobilanpassnings-test. Testa själv och få rekommendationer till din webbutvecklare.
Långsamma hemsidor tappar i ranking. Logiskt eftersom det stör användarupplevelsen, eller hur? Gör Googles pagespeed-test, gratis och enkelt. Kolla både mobil och stationär laddningstid. Testa själv och få rekommendationer till din webbutvecklare. Du kanske också behöver byta server/webbhotell. Oderland är riktigt bra och snabba.
Har du någon gång klickat på en länk och kommit till “Ooops, denna sida finns inte”? Då förstår du problemet. Att ha trasiga sidor på din webbplats är inte farligt i sig, men har du många kan Google uppfatta din sajt som problematisk. Det kan gynna din ranking att åtgärda det.
Använd Google Search Console (GSC) för att hitta alla dina trasiga sidor/länkar. Det är gratis men inte helt enkelt. Åtgärda dina trasiga sidor genom att peka om dem till fungerande sidor på din webbplats, vilket du gör bäst via så kallade 301 redirects. I vissa fall, särskilt på äldre sajter, kan detta ge en ordentlig boost i ranking.
Du kan även koppla GSC till Analytics så hittar du sökord folk använt för att hitta dig på Google, antal visningar och klick per sökord.
Konstig rubrik? Japp. Apropå att förbättra SEO vill vi flika in att United Power har kontor i både Falun och Borlänge, och många företag uppskattar att anlita en lokal byrå de kan träffa ibland. Vi har tung kompetens inom området och hjälper företag inte bara i Dalarna utan i hela Sverige. Vi har skrivit denna guide i huvudsak för att du ska få svar på frågan “hur förbättra sin SEO”, men självklart också för att du ska hitta oss bättre via just sökordet SEO, även i kombination med andra ord. Anyway, åter till guiden!
Har din webbsajt en ikon i form av ett hänglås (som denna sida har) till vänster om webbadressfältet? Den ska följa med på alla undersidor. Om ja – bra! Står det istället “inte säker”? Ta då kontakt med ditt webbhotell. Ofta är det lätt och billigt eller gratis att lösa. Detta kallas för ett SSL-certifikat och gör så att sidan blir https istället för http och bidrar till ett säkrare internet genom att informationen mellan besökare och webbplats blir krypterad, tänk e-handel, kontaktformulär och så vidare. Därför är detta också en ranking-faktor i Googles algoritmer.
Nästan alla hemsidor använder Javascript i någon form, men Javascript och SEO är ett för ”svårt” kapitel i denna guide, så jag nöjer mig med att nämna att: Google bör kunna genomsöka din webbplats med korrekt struktur och kunna se värdefulla resurser även om det är Javascript. Du bör också ha koll på tiden det tar Google att genomsöka din hemsida att utan att Javascripten tar för lång tid på sig. Det kan försämra dina rankingmöjligheter. Du kan läsa med om Javascript och SEO här.
Kanske inte riktigt teknisk SEO, men ändå värt att nämna. Google Business Profile hoppas jag du redan har, om inte, skaffa det direkt! Gratis och bra skit. Däremot är det många som inte lagt till sin geografiska plats, bilder, filmer, erbjudanden etcetera. Känner du dig träffad? Gå in och lägg en timme där för att styra upp. Det är en viktig del av ditt varumärke och skapar ett mycket bra fönster för alla som googlar på ditt företagsnamn. Det är den där rutan till höger…
Om du använder dig av strukturerad data, kod som beskriver sidornas innehåll, kan Google använda informationen för att visa innehållet på ett framträdande sätt i sökresultaten. Vilket kan hjälpa dig att få rätt slags besökare till din webbplats. Du kan läsa mer om strukturerad data i Googles grundhandbok om sökmotoroptimering – en lång text som är värd att i alla fall skumma igenom.
Vill du göra en egen teknisk SEO-analys kan vi rekommendera SEM-rush. Tjänsten kostar en del, men du kan skapa ett gratiskonto en kort period; göra en mängd olika analyser som du sedan laddar ner och sedan säga upp avtalet. Det ger ett bra underlag inom alla tre områden, teknisk, on page och länkar, och du kommer ha mycket jobb framför dig.
Du behöver vara medveten om att det kan vara svårt att tolka och prioritera bland alla hundratals rekommendationerna i analysen, så kompetens rekommenderas. Liksom resurser för att faktiskt åtgärda och förbättra sajten. Alltför många tar emot olika typer av analyser, och agerar sedan inte.
Vill du göra en enklare analys av din webbplats, se vilka och hur många länkar som går till din sajt och lära dig mer om SEO? Jag rekommenderar verktyg som Ahrefs, SEMrush och Moz. Det finns än fler bra verktyg, och de flesta erbjuder en gratis testperiod.
Behöver du hjälp med SEO? Kontakta Nina här på United Power, vi hjälper många lokala företag med SEO i Falun, Borlänge och Dalarna, och har även kunder runtom i hela Sverige.
Kärt barn har många namn… Vi börjar med ett förtydligande…
Vad vi nästan alltid menar när vi pratar om SEO och länkar generellt, är Googles värdering av att andra webbplatser länkar till din webbplats. En extern inlänk alltså. In till din sida.
Att du länkar till andra sidor gynnar dig inte direkt, så tro inte att du kommer högre i ranking genom att bara länka till en massa andra sajter. Däremot kan relevanta utlänkar visa både dina besökare och Google att sidan är seriös och vill hjälpa besökaren.
Länkarna i denna artikel går exempelvis till relevanta sidor som Googles hjälpcenter, SEMrush och Moz som alla är sajter med gott anseende inom SEO. Detta ökar trovärdigheten för denna sida, men har inte i närheten av lika stort värde som om andra sidor skulle länka in till denna sida. Så, gillar du denna artikel hittills? Länka gärna. 😉
Säg att jag länkar till ett kundcase om SEO-länkar. Med hjälp av ankartexten (alltså den text som är länkad, i det här fallet “kundcase om SEO-länkar”) blir det tydligt
Hänger du med?
Den guide du nu läser kommer vi att länka till från flera andra av våra sidor, så att Google förstår att om någon söker efter SEO, så är det denna guide som är vår mest relevanta sida eftersom vi länkar hit med ankartexter som innehåller “SEO”. Tack vare den strukturen förstår Google och du som besökare vår sajt bättre och hamnar rätt. Internlänka så mycket du kan inom rimlighetens gränser. Det hjälper som sagt både besökaren och Google att enklare navigera och förstå din sajt.
Se ovan. Försök alltid internlänka med så tydlig ankartext som möjligt. Länka inte med en formulering som “se ett kundcase vi gjort angående SEO-länkar genom att klicka här”, utan gör som jag gjorde i stycket ovan.
Observera dock att när du får länkar från andra sajter, låt dem länka lite som de vill. Ankartexten är inte av samma betydelse som för några år sedan, och Google kan misstänka fusk om du har 40 länkar från andra domäner som alla länkar på sökordet “billiga skor”. Så använd sunt förnuft.
En riktigt bra webbsajt/artikel/funktion borde bli uppskattad och känd, vilket gör att folk kommer länka till den, och därför är den värd att rankas högre. Google grundades och utvecklades utifrån denna idé 1998. Så funkar det än idag, men det är svårt att få naturliga länkar inom många branscher. Därför räcker det sällan att bara skapa en riktigt bra webbsajt och hoppas få inlänkar…
Kul läsning för den intresserade: om alla sökmotorers historia, uppgång (och fall).
Det går att köpa länkar, från exempelvis länkmäklare eller profiler på fiverr.com. Men Google vill inte att man köper sina länkar, och därför rekommenderar inte vi som byrå att man gör det. Google jobbar aktivt för att stoppa detta SEO-fusk. När de identifierar fusk kan länkarna både få ett nollvärde till din sajt, men kan dessutom öka din sajts spam-score, vilket sänker trovärdigheten hos din sajt i Googles algoritmögon. Här kan du läsa om hur Google bedömer länkar. Skaffa istället riktiga, relevanta SEO-länkar från riktiga sidor av riktiga människor
Detta är kanske det mest rekommenderade sättet att skaffa länkar. Det är fullt godkänt att sprida din webbadress och innehåll till andra via vilken kanal som helst. Du får marknadsföra din sajt. Du får dessutom be och uppmuntra folk att länka till din sajt.
“Njä… det låter jobbigt, tidskrävande och dyrt.” Jupp! Men hållbart och värdefullt långsiktigt.
Grundregel: Se till att texten där din länk finns är relevant för innehållet på din sajt dit länken leder. Exempel: Sidan du vill ha länken ifrån handlar om kampsport eller boxning, texten om boxhandskar, ankartexten i länken innehåller ordet boxhandskar, länken leder till din undersida som handlar om boxhandskar. Relevans!
Googla fram seriösa sajter/nyhetsportaler inom din bransch, ta kontakt och erbjud dig att skriva en längre artikel för dem. De får gratis innehåll till sin sajt, du får en länk från en större sajt. Win-win!
Fullt naturligt att du kan länka till och få länkar från dina kunder, leverantörer och återförsäljare. Ni konkurrerar inte direkt, de kan länka dig och du kan länka dem. Win-win! Att enbart köra denna länk-utbytes-strategi håller inte hela vägen på konkurrensutsatta sökord, men ger värde i kombination med andra inlänkar.
Traditionell marknadsföring bör inte underskattas. Har du något nyhetsvärdigt att säga om din verksamhet eller bransch så försök komma med i artiklar (tryckta och/eller webbaserade), intervjuer och TV-soffor.
Att bli omskriven gör att du syns och kan ge ringar på vattnet i form av länkar. Du kan själv påverka genom att stämma av om mediet du medverkar i också länkar från deras sajt till din sajt. Då kan det vara bra om du har en genomarbetad sida där du presenterar dig och din verksamhet.
Om denna guide var för enkel för dig och mest kändes som en upprepning av vad du redan visste – kontakta oss så hjälper vi dig med mer avancerade steg.
Om denna guide var för svår, så ta definitivt kontakt med oss. Att få SEO pedagogiskt förklarat för sig muntligen ger ofta en än djupare förståelse av ämnet. Och det ÄR inte rocket science 🙂
Var den på en lagom nivå för dig? Kul, hör av dig så snackar vi mer! Kanske hittar vi ett samarbete?
hej@unitedpower.se
PS. När du ändå är här kanske du vill lära dig ännu mer? Här är en grundläggande guide till Google Analytics. Och här kan du lära dig mer om hur du lyckas med din Facebook-marknadsföring.