En smakrik fruktbomb från Australien. Mörkt, spännande och kraftfullt, klockrent till grytor och grillat…! 

Hit skulle vi

Vi fick i uppdrag att skapa designen till PET-flaskan för vinet Carpone Durif. Ett seriöst kvalitetsvin från Australien – hantverksmässigt framtaget, lagrat på ekfat och med en air av autencitet. 

Såhär gjorde vi

Önskemålet på att formspråket formligen skulle skrika “ett kraftigt rödvin!”, ledde oss in på spåret avskalad elegans. Att druvan durif ger vinet en djupt mörkröd färg och att druvorna skördades nattetid var ytterligare faktorer som lirade fint med mörk grace och mystik. 

Carpone Durif kommer från Australien och viner på durif har mycket gemensamt med fylliga italienska viner tack var lagringen på ekfat. Därmed valde vi att ta fasta på italiensk elegans i designen av etiketten.

Såhär blev det

Autenticitet, tradition och exklusivitet var alltså ledorden, som resulterade i en svart botten och en förgylld ram i rokokostil, med traditionellt krönande bandrosett. Namnet Carpone sattes i ett elegant och poppande typsnitt, medan Durif fick fungera som byline. Symbolen för ekfat pryder sin plats utan att störa blickfånget.

Annonsstrategi paid social

I samband med lanseringen av Carpone Durif fick vi även i uppdrag att ta fram en presentationsfilm om vinet till sociala medier. Samma film fick ligga till grund för den efterföljande strategin för två annonser på Facebook. 

Vinet, som fått ett varmt välkomnande av olika recensenter, fick 5 av 5 stjärnor av Tidningen Gourmet, något som kunden ville lyfta. Den klimatsmarta PET-flaskan var också en viktig sak att addera.

Brand Recall-annonsen, riktades till en bred målgrupp med målet varumärkeskännedom. 

Här fokuserade vi vinets karaktär och matchningen med mat. 

Retargetingannonsen, riktades till besökare som tidigare varit inne på vinia.se med samma mål – varumärkeskännedom. Här var budskapet mer allmänt talade om vinets karaktär och smak i första hand.