Munchfam, vårt finska spirit animal tillika molnrestaurangens ansikte utåt, knackade på vår digitala dörr med ett roligt uppdrag någon gång under hösten 2022.

Hit skulle vi!

I famnen hade de ett nytt Gyros-koncept som behövde både ett namn och en förpackningsdesign. Vi tar det, mässade vi i kanon och började genast kreera. Fria tyglar gällde som alltid, men kopplingen till Grekland ville de gärna se prov på.

Så här gjorde vi

Vi ballade ur som vanligt, det är nämligen det Munchfam uppskattar oss för. Att namnet skulle ligga bra i munnen var en självklarhet, en poppande illustration likaså. Greklandskopplingen fick vi till med den för grekiska tavernor så karaktäristiska rutiga duk som pryder ena sidan av förpackningen. Logotypens typsnitt flirtar dessutom med antiken, som sig bör.

Hur blev det?

Lite kaxigt, mycket snyggt och aptitretande, tycker vi i alla fall. Vad tycker du?

Om kunden

Munchfam är molnrestaurangen (the cloud restaurant) som helt saknar restauranger, men samtidigt har massor av restauranger… eh, de säger det bäst själva:

“With no restaurants, we actually have more restaurants. Say what? We figured there are hundreds of kitchens doing their pizzas, kebabs and what have you day in, night out. Yet those food-making arenas aren’t bustling all the time, there are idle moments. So we bring our recipes and ingredients together with guidance to all kinds a eateries – and suddenly your neighbourhood restaurant will be serving their own fare along with ours, with the recipe of our Michelin Star Main Man.”

De erbjuder flertalet koncept till restauranger i Norden och har även siktet inställt på Europa. I Stockholm och några andra utvalda städer i Sverige kan du handla deras käk via Wolt och Foodora.