First Camp landade under 2024 i beslutet om att ta fram två nya kategoriseringar av de 68 campingdestinationerna. Beslutet grundande sig i ett alltmer påtagligt behov av struktur och sätt att klassificera och klustra de olika destinationerna. Ledtråd: vi fick vara med!

Hit skulle vi!

Det övergripande målet med insatsen var att vid ett tidigt skede skapa rätt förväntan hos gästen. Man ville också bli mer tydlig i sin kommunikation i stort (digitalt på sajten, i nyhetsbrev och i print osv.). Det var också viktigt att utveckla respektive del så att varumärket First Camp på sikt upplevs som mer lekfullt och mindre strömlinjeformat. 

Projektet bestod av 3 olika delmoment: 

  1. Att skapa en varumärkeshierarki över de olika typerna av destinationer.  
  2. Att samla de olika destinationerna under olika labels/etiketter.
  3. Att ta fram symboler till respektive USP att använda i kommunikationen.

Vi fick äran att ta vid i den grafiska formgivningen av de två nya kategorierna; First Camp Easy och First Camp Resort! När det kom till att börja sprida budskapet om de nya kategorierna fick vi även äran att ta fram annonskonceptet, producera annonserna och diverse annat smått och gott till destinationerna runt om i landet. 

Så här blev det!

Easy-destinationerna erbjuder en lugn och avslappnad atmosfär med faciliteter av enklare standard. Lägre priser för en okomplicerad campingupplevelse. ”Back to basics” helt enkelt! För att illustrera det otvungna lugnet fick logotypen en harmoniskt turkos nyans.

First Camp Resort är valet för den som föredrar det lilla extra under sommarsemestern. Stuga eller campingtomt, här väntar en minnesvärd upplevelse där de flesta aktiviteterna ingår i priset. Resort-destinationerna tillhör premiumsegmentet och logotypens färg blev i detta fall en mörkt lila – sober, stilren och snygg!