Hit skulle vi!

I vintras hade vi äran att besöka Hansjö Mejeri som hade planer att ta fram nya etiketter till sina ostar. En frågestund, lite specande och massor av ostsmakande senare kom vi fram till att etiketterna skulle möjliggöra tydlig sortering, med hjälp av färg- och namnkombinationer. Samtidigt skulle vi även ge en homage till Orsas historiska profiler och platser.

En utmaning

Hansjö Mejeri har ett brett sortiment av ostar och många etiketter skulle produceras. Vi ville addera själ i allt med egna illustrationer till respektive etikett, och färgkoordinera dem för att skapa förutsättningar för enkel kategorisering av ostsorterna.

Såhär gjorde vi

För att bättre förstå Hansjö Mejeri, historian bakom företaget och personerna bakom varumärket började vi med ett uppstartsmöte på plats i Orsa.

Vi presenterade en idé på förpackningsmanér och hur det ytterligare kan utvecklas med tidiga utkast samt enkla exempel på hur det skulle kunna se ut i en större skala. Efter att Hansjö Mejeri vände tillbaka med ett ”ser bra ut!” utvecklade vi layouten på tre av etiketterna – här någonstans klubbades det även att ostarna skulle ha nya namn! Kul!

Tillsammans kom vi fram till nya namn och sammanställde val av motiv för illustrationerna, så att de representerade historien bakom namnen.

Deep-dive in cheese!

Med ett go på layout och namn tog vi det hela vidare till skissbordet och började utveckla illustrationerna. Vi dök djupt i arkivbilder från platser runt omkring Orsa och tog fram fem illustrationer med motiv från Koppången.

Resultatet?!

Förutom att det blev urtjusigt så… tripplade Hansjö sin försäljning under sommaren 2023 (!).

Psst.. Det kommer mer ost framöver!