Hit skulle vi!

Sommaren 2024 skulle komma att bli något utöver det vanliga på Leksand Sommarland, den markerade nämligen nöjesparkens 40-årsjubileum. Vi fick det ärofyllda uppdraget att idéa på en kampanj som dels skulle poppa och dels fungera som en hub för samtlig kommunikation inför och under den stora kalassommaren! Vi gick kollektivt in i oss själva, och ut kom det lika självklara som fantastiska “Kalas hela sommaren”! I arbetet som följde stod följande på kravlistan: 

  • Kampanjen ska visa mångsidigheten gällande aktiviteter 
  • Kampanjen ska fira att Leksand Sommarland fyller 40 år och bli ett naturligt budskap i det stora kampanjarbetet 

Parallellt med kampanjarbetet släpptes även den nya logotypen och uppdaterade grafiska profilen!

En utmaning

Eftersom Leksand Sommarland är just ett sommarland var det bråda dagar i slutet av säsongen 2023. Vi behövde ju filmat material! När idén väl satt inleddes verkstaden kring manus och storyboard för kampanjfilmen. Modeller värvades, tårtor bakades och ballonger blåstes upp. Filmen filmades, foton fotades och sedan var kalaset igång!

Så här gjorde vi

I egenskap av Leksand Sommarlands externa marknadsavdelning hade vi den stora äran att få vara med från ruta ett. Vårt uppdrag sträckte sig ju från kampanjidé och strategier till utveckling av kampanjsida på leksandsommarland.se och produktion av allt från marknadsföring till content. Film, foto, copy, funnelstrategi för Meta och TikTok inkl. produktion, uppsättning, mätning och rapportering, printannonsering, skyltprogram… ya name it! 

Kampanjfilm inkl. teaser: vi stod bakom idé, manus och storyboard, liksom produktionsledning, redigering och klippning samt spridning utifrån den övergripande strategin. Kampanjen inleddes med släppet av en teaser om det stora som var på gång. Den marknadsfördes i Meta och användes som content på Instagram, TikTok, YouTube och Facebook. Den följdes sedan upp med reklamfilmen i sin helhet i form av Meta ads och bumpers tillika content i de sociala kanalerna. Fotograferingen 2023 la även grunden till kampanjbilden för året och det tillhörande bildmanér som användes både i marknadsföring och som content i sociala kanaler inför kalassommaren.

Kolla in filmen här nedan.

Webb – kampanjsida: För att leda trafiken från social och print rätt, behövdes en kampanjsida på leksandsommarland.se. Vi stod bakom UX, design och contentproduktion på sidan, liksom utveckling och redigering. 

Copy & grafisk formgivning: Den grafiska profilen behövde inför sommaren en uppdatering med en ny, dynamisk logotyp, färger och manér. Det – tillsammans med det fotade materialet – resulterade sedan i den kampanjbild som stod som grund till den övergripande marknadsföringen och content på social, tillsammans med visuella element, copy och texter. 

Sociala medier: All paid social måste ju kompletteras av bra content i kanalerna! Inför sommaren utvecklade vi Leksand Sommarlands sociala medier-strategi, komplett med mallar, bildmanér och teman. Vi satte upp och utvecklade kontot på TikTok (inkl. ads manager) och var ansvariga för contentproduktionen fram till parkens öppnande.
Annonsstrategi och annonsuppsättning: Utifrån marknadsplanen tog vi fram en annonsstrategi (funnel) för att kartlägga vad som skulle tas fram för respektive insats och erbjudande, och hur de skulle komplettera varandra. Därefter och allteftersom, sattes vi upp Meta Ads, TikTok Ads och Google Ads (inkluderande sökannonser, Displayannonser och Youtubeannonser), vilka följdes upp av rapportering om hur marknadsföringen presterade. Både manuellt och automatiskt i Looker Studio-rapporter.

Hur blev det?

Vi får se! Kalaset går av stapeln sommaren 2024. Vi uppdaterar denna text så snart vi vet mer. 🙂

Så länge, lite siffror för februari 2024:

Ökat antal sessioner från 2023 med 10,3 % för Leksand Resort och 72 % för Leksand Sommarland.